A jelek szerint az eddigieknél "nívósabb szakaszokra" csoportosítja át a közelmúltban vásárolt új vonatainak nagy részét a MÁV. Az eddig a Budapest-Pusztaszabolcs vonalon közlekedő Flirt-vonatok december 9-től Budapest és Győr között közlekednek majd, személyvonatként.
Flirt: már három vonalon
Igaz, késő tavaszra - az újabb FLIRT-ök érkezésével - egy részüket visszarendelik eredeti helyükre, azaz összesen három vonalon - Budapest-Győr, Budapest-Székesfehérvár és a Budapest-Pusztaszabolcs között - utazhatunk majd velük, mondta el az mfor.hu kérdésére Guthyné Molnár Mária, a MÁV-Start Zrt. technológiai üzemeltetési főosztályának technológiai vezetője.
Információink szerint a harminc Flirtből a Stadler eddig 21-et szállított le a MÁV-nak, a maradék kilenc szerelvény pedig folyamatosan, 2008 márciusáig érkezik meg a vasúttársasághoz. A harminc vonatért a MÁV 144,6 millió eurót fizetett a Stadlernak, és a nyáron újabb harminc Flirtre adott le rendelést, 141,6 millió euró értékben. (Ez csak a beszerzési ár, amihez hozzájönnek még a karbantartási és egyéb költségek.) Utóbbiak várhatóan 2009-ig kerülnek majd a vasúttársaság birtokába.
Talent: irány Bécs és Pozsony!
Szintén új vonalakon fogják bevetni a 2006 eleji "gyorstenderen" vásárolt tíz darab Talentot, amelyek első három "példánya" idén februárban állt forgalomba a Budapest–Tatabánya–Oroszlány szakaszon. A Bombardier szerelvényei decembertől Győr-Hegyeshalom és Győr-Rajka viszonylatban közlekednek majd, a későbbiekben pedig az EU-régiós vonatok egy része is Talent lesz, ha "a MÁV-nak sikerül megállapodnia az osztrák vasúttal (ÖBB)" - mondta el kérdésünkre Guthyné Molnár Mária. Információink szerint a Talentok Győr-Bécs és Győr-Pozsony között futnak majd.
Az ÖBB egyébként nemrég jelentette be, hogy 17 új Talentot vásárol 76 millió euróért. A vasúttársaság a szerelvényeket 2008. december és 2009. májusa között kapja majd meg, és szintén az osztrák-magyar határátlépő forgalomban kívánja őket bevetni. Mint ismert, a tíz Talentért a MÁV annak idején 44 millió eurót fizetett.
Az év végéig emellett forgalomba áll az utolsó felújított német személyszállító kocsi is. A korábban a német vasút hálózatán közlekedő szerelvények lízingeléséről még 2006 áprilisában kötött szerződést a MÁV. A háromszáz kocsi szintén a dunántúli vonalakon teljesít szolgálatot.
Csökkent a MÁV utasforgalma
A december 9-től érvényes új menetrend alkalmából tartott sajtótájékoztatón Guthyné Molnár Mária azt is bejelentette, hogy a dél-alföldi vonalakra is kiterjesztik az integrált ütemes menetrendet (ITF). Elmondása szerint a 2006 decemberében az ország keleti felének jelentős részén, valamint a Budapest-Esztergom és a Budapest-Győr-Bécs vonalon bevezetett ITF beváltotta a hozzá fűzött reményeket: az érintett vonalakon 31 százalékos többletbevételt ért el a vasúttársaság.
Igaz, a MÁV utasforgalma - köszönhetően az idei, összességében csaknem negyven százalékos jegyáremeléseknek - még ezzel együtt is visszaesett, közölte kérdésünkre a főosztályvezető. Konkrét adatokkal nem szolgált, annyit azonban elárult, hogy a legnagyobb csökkenés a Dunántúlon következett be, ahol egyébként legkorábban csak 2008 decemberétől vezetik be az ITF-et.
A főosztályvezető újságírói a kérdésre elismerte, hogy jövőre éves szinten az ideinél némileg kevesebb, egymillió-kétszázezer (naponta átlagosan 3200) személyszállító vonatot közlekedtet majd a MÁV, ez azonban szerinte összességében nem jelent teljesítmény-csökkenést.
12 vonal veszélyben
Ami a mellékvonalakat illeti, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) a feketelistára került 38 szakaszon ugyanazt a vonatmennyiséget rendelte meg, mint tavaly. Igaz, 12-nél a közszolgáltatás megrendelése csupán március elsejéig szól. Esetükben december 9-től vonat- és buszközlekedés is lesz majd – hasonló "menetrendi fekvéssel".
A GKM mind a vonatokon, mind a buszokon utasszámlálást fog végezni, s az adatok összehasonlítása alapján dönti el, hol érdemes az országos hálózat keretén belül fenntartani a vasúti személyszállítást, tette hozzá Guthyné Molnár Mária.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum