4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Rádió Café, a Roxy, a Sztár fM és a Rise Fm elhallgatásánál semmi sem jelzi jobban, hogy valami nincs rendben a hazai rádiós piacon. A versenyben csupán a legnagyobb csatornák voltak képesek nyereséget termelni tavaly, míg a kisebb adók szinte mindenütt veszteségesen működtek. A reklámbevételek visszaesésével párhuzamosan egyre több adó kerülhet nehéz helyzetbe.

Noha még mindig a lakosság 87 százaléka kapcsol rádióra naponta, a bevételek csökkenése okán egyre kevesebb adó képes a költségek kifizetésére. A rádiók helyzetét jól mutatja, hogy tavaly tovább csökkent a reklámpiac, ráadásul pont a rádiók terén volt a legnagyobb mértékű a visszaesés. A teljes reklámtorta csupán 6 százalékkal lett kisebb, ám a rádiók terén 22 százalékot zuhantak a bevételek, 8,19 milliárd forintról 7,14 milliárd forintra. Ráadásul az idei év sem hoz fordulatot, a szakértők csupán a net alapú reklámköltések terén várnak emelkedést, így a rádiók bevételei tovább zsugorodhatnak. Ugyanakkor a bevételek csökkenését csak egy darabig tudják a rádiók a költségeik lefaragásával ellensúlyozni, ám az olyan kiadások, mint a frekvenciáért fizetett díjak, és a jogdíjak nem csökkenthetőek.

A legnagyobb kereskedelmi adók közül a Neo Fm tavalyi gazdálkodási adatai nem ismertek, hiszen több tulajdonosváltás is történt az elmúlt évben, ám a Class Fm adatai publikusak. A leghallgatottabb adó 2,5 milliárd forint körüli árbevételt ért el a tavalyi évben, aminek köszönhetően több mint 225 milliós üzemi eredményt és 161,7 milliós mérleg szerinti eredményt tud felmutatni.

A harmadik legnagyobb rádió, a Rádió1 azon kevés adó közé tartozik, melyek még képesek profitot termelni. A csatorna 2010-es árbevétele 1,6 milliárd forint volt, ami 71,7 milliós nyereséget biztosított a 2009-es 45,5 milliót követően.

Többmilliós veszteségek

A negyedik leghallgatottabb kereskedelmi rádió, a Juventus bevétele messze elmarad az őt megelőző Rádió1-től, noha a hallgatottsági adatok a teljes lakosság körében jóval kisebb különbségeket mutatnak. A rádió mindenesetre 411 milliós bevétel mellett közel 150 milliós mérleg szerinti mínuszt volt kénytelen tavaly elkönyvelni a 2009-es 130,6 milliós bukta után.

A kisebb rádiók esetében már szinte csak veszteségeket látunk az elmúlt év során: a most megszűnő Café árbevétele 2009-ben még meghaladta a 200 millió forintot, ám tavaly már csak 140 millió folyt be az adóhoz. Nem meglepő, hogy az üzemi tevékenység vesztesége mind a két évben meghaladta a 100 millió forintot, s az sem, hogy a rádió megszüntette sugárzását. Az Inforádió üzemi vesztsége tavaly már csupán 34 millió forint volt (mérleg szerinti eredménye -28,8 millió forint) a 2009-es 60 milliós buktát követően, ám ennek oka a költségek lefaragásának köszönhető, hiszen a csatorna árbevétele szűk 100 millió forinttal 579 millióra csökkent a tavalyi év során.  A Gazdasági Rádió 2009-ben ugyan képes volt üzemi soron 35 milliós profitot termelni, ám 2010-re már náluk is komoly veszteség jelentkezett, 117 millió forint értékben (mérleg szerinti eredmény -259,8 millió forint), miközben a bevételek 303 millióról 172 millióra csökkentek.

A műsorpercei örökbefogadásából bevételt remélő Klubrádió árbevétele tavaly több mint kétszázmillióval, 447,5 millió forintra esett a 2009-es 656,7 millió után. Így nem csoda, hogy üzemi szinten közel 200 milliót, míg mérleg szerint 238,5 milliót "tapsolt el" egy év alatt a rádiót üzemeltető Klubrádió Szolgáltató Zrt. Ráadásul a cég folyamatos küzdelmet vív a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósággal (NMHH) a 95.3-as frekvenciasávért.

Az adóknak egyébként az NMHH felé médiaszolgáltatási és frekvenciadíjat kell fizetniük. A negyedévente fizetendő médiaszolgáltatási alapdíj mértékét a médiaszolgáltatás vételkörzetének lakossága, és annak vásárlóereje alapján határozzák meg, amihez jön még a pályázati folyamatban vállalt díjrészlet, tudtuk meg az NMHH munkatársától. A frekvenciadíjak mértéke a műsorszolgáltató állomások számától és azok teljesítményétől függő havonta fizetendő összeg.

Az idei év során elhallgatott a Rádió Café, a Sztár fM és a Roxy rádió is, mely utóbbi, médiahírek alapján, közel 100 milliós tartozást halmozott fel. A többi állomás gazdasági adatait figyelembe véve nagyon úgy tűnik, hogy idén tovább bővülhet a sor. Kérdés persze, hogy a visszaesés csupán átmeneti, és az adók a későbbiekben képesek lesznek jövedelmeik visszanyerésére, vagy az iparág végleg elindult a lejtőn.

Kosztolányi Bálint

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!