Noha még mindig a lakosság 87 százaléka kapcsol rádióra naponta, a bevételek csökkenése okán egyre kevesebb adó képes a költségek kifizetésére. A rádiók helyzetét jól mutatja, hogy tavaly tovább csökkent a reklámpiac, ráadásul pont a rádiók terén volt a legnagyobb mértékű a visszaesés. A teljes reklámtorta csupán 6 százalékkal lett kisebb, ám a rádiók terén 22 százalékot zuhantak a bevételek, 8,19 milliárd forintról 7,14 milliárd forintra. Ráadásul az idei év sem hoz fordulatot, a szakértők csupán a net alapú reklámköltések terén várnak emelkedést, így a rádiók bevételei tovább zsugorodhatnak. Ugyanakkor a bevételek csökkenését csak egy darabig tudják a rádiók a költségeik lefaragásával ellensúlyozni, ám az olyan kiadások, mint a frekvenciáért fizetett díjak, és a jogdíjak nem csökkenthetőek.
A legnagyobb kereskedelmi adók közül a Neo Fm tavalyi gazdálkodási adatai nem ismertek, hiszen több tulajdonosváltás is történt az elmúlt évben, ám a Class Fm adatai publikusak. A leghallgatottabb adó 2,5 milliárd forint körüli árbevételt ért el a tavalyi évben, aminek köszönhetően több mint 225 milliós üzemi eredményt és 161,7 milliós mérleg szerinti eredményt tud felmutatni.
A harmadik legnagyobb rádió, a Rádió1 azon kevés adó közé tartozik, melyek még képesek profitot termelni. A csatorna 2010-es árbevétele 1,6 milliárd forint volt, ami 71,7 milliós nyereséget biztosított a 2009-es 45,5 milliót követően.
Többmilliós veszteségek
A negyedik leghallgatottabb kereskedelmi rádió, a Juventus bevétele messze elmarad az őt megelőző Rádió1-től, noha a hallgatottsági adatok a teljes lakosság körében jóval kisebb különbségeket mutatnak. A rádió mindenesetre 411 milliós bevétel mellett közel 150 milliós mérleg szerinti mínuszt volt kénytelen tavaly elkönyvelni a 2009-es 130,6 milliós bukta után.
A kisebb rádiók esetében már szinte csak veszteségeket látunk az elmúlt év során: a most megszűnő Café árbevétele 2009-ben még meghaladta a 200 millió forintot, ám tavaly már csak 140 millió folyt be az adóhoz. Nem meglepő, hogy az üzemi tevékenység vesztesége mind a két évben meghaladta a 100 millió forintot, s az sem, hogy a rádió megszüntette sugárzását. Az Inforádió üzemi vesztsége tavaly már csupán 34 millió forint volt (mérleg szerinti eredménye -28,8 millió forint) a 2009-es 60 milliós buktát követően, ám ennek oka a költségek lefaragásának köszönhető, hiszen a csatorna árbevétele szűk 100 millió forinttal 579 millióra csökkent a tavalyi év során. A Gazdasági Rádió 2009-ben ugyan képes volt üzemi soron 35 milliós profitot termelni, ám 2010-re már náluk is komoly veszteség jelentkezett, 117 millió forint értékben (mérleg szerinti eredmény -259,8 millió forint), miközben a bevételek 303 millióról 172 millióra csökkentek.
A műsorpercei örökbefogadásából bevételt remélő Klubrádió árbevétele tavaly több mint kétszázmillióval, 447,5 millió forintra esett a 2009-es 656,7 millió után. Így nem csoda, hogy üzemi szinten közel 200 milliót, míg mérleg szerint 238,5 milliót "tapsolt el" egy év alatt a rádiót üzemeltető Klubrádió Szolgáltató Zrt. Ráadásul a cég folyamatos küzdelmet vív a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósággal (NMHH) a 95.3-as frekvenciasávért.
Az adóknak egyébként az NMHH felé médiaszolgáltatási és frekvenciadíjat kell fizetniük. A negyedévente fizetendő médiaszolgáltatási alapdíj mértékét a médiaszolgáltatás vételkörzetének lakossága, és annak vásárlóereje alapján határozzák meg, amihez jön még a pályázati folyamatban vállalt díjrészlet, tudtuk meg az NMHH munkatársától. A frekvenciadíjak mértéke a műsorszolgáltató állomások számától és azok teljesítményétől függő havonta fizetendő összeg.
Az idei év során elhallgatott a Rádió Café, a Sztár fM és a Roxy rádió is, mely utóbbi, médiahírek alapján, közel 100 milliós tartozást halmozott fel. A többi állomás gazdasági adatait figyelembe véve nagyon úgy tűnik, hogy idén tovább bővülhet a sor. Kérdés persze, hogy a visszaesés csupán átmeneti, és az adók a későbbiekben képesek lesznek jövedelmeik visszanyerésére, vagy az iparág végleg elindult a lejtőn.
Kosztolányi Bálint
mfor.hu