Újabb vizsgálatokra számíthatnak a nagy áruházláncok
A teljes kiskereskedelem átrendeződését hozhatja a boltokban árult termékek minőségével kapcsolatos ellenőrzési sorozat. Február közepén közölt az index.hu egy jelentést, mely szerint összetevőjükben és zamatukban is megfigyelhető eltérés a magyar és a külföldi áruházakban megvásárolható, azonos gyártótól származó termékek között.
A sajtóban tárgyalt vizsgálatot a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) végezte el. Ez újabb apropót szolgáltatott a kormánynak, hogy ismét elővegye a hazai kiskereskedelmi szektor átrendezésére szolgáló terveket. Múlt ősszel ez ugyanis már téma volt, Lázár János, Miniszterelnökséget vezető miniszter több Kormányinfón is beszélt arról, hogy rendet kell tenni a nemzetközi láncok uralta piacon. Már akkor szóvá tette a minőségi különbségeket a külföldi áruházak kínálatához képest.
Mi kerülhet a bevásárlókocsikba?
Egyszóval a NÉBIH-vizsgálat nem valaminek a kezdete, hanem egy folyamat egyik állomása, melynek a végére a kormány új tulajdonviszonyokat akar kialakítani a szektorban. Ennek előkészítésére pedig újabb ellenőrzésekre készülhetnek fel a piaci szereplők, elsősorban is a francia, német érdekeltségek.
A Földművelésügyi Minisztérium múlt hét végén ismertette erre vonatkozó elképzeléseit. Egy országgyűlési képviselői kérdésre adott válaszukban közölték, hogy elrendelték „a hazai és a külföldi kiskereskedelemben kapható azonos termékek újabb átfogó, összetevőkre vonatkozó és érzékszervi vizsgálatát”. A vizsgálat első eredményei március közepére várhatók.
A Fazekas Sándor vezette minisztérium arra emlékeztetett továbbá, hogy ezt a problémát Magyarország már 2015-ben jelezte és a Visegrádi Négyek (Csehország, Lengyelország, Szlovákia és Magyarország) 2016. áprilisi találkozóján is támogatta a közös fellépést ez ügyben. Erről egyébként Lázár is említést tett a legutóbbi Kormányinfón, vagyis a V4-ek eldöntötték, hogy együttesen lépnek fel a fogyasztókat szerintük megkülönböztető üzletpolitikával szemben.
Addig is, amíg sikerül az Európai Uniónál napirendre tűzni ezt a kérdést, a magyar kormány a vásárlói tudatosság erősítésével, a magyar márkák iránti kereslet felpörgetésével igyekszik felgyorsítani a kiskereskedelem újrapozícionálását.
mfor.hu