5p

Az elmúlt időszakban immár szokásossá vált, hogy néhány évente egymásnak feszülnek a sporttévék, mára azonban a szakértők szerint olyan létszámban vannak jelen a hazai kábeltelevíziós kínálatban, hogy a nézői igényeket figyelembe véve nem lehet ezek mindegyikét eladható tartalommal megtölteni.

Egy-két csatorna is elbukhatnak (Mfor-montázs)

A "sok az eszkimó, kevés a fóka" mondással lehet jellemezni a hazai sportcsatornák helyzetét. Míg néhány éve a Sport 1 gyakorlatilag egyeduralkodó volt, és szinte az összes értékes sportjog a csatorna kezében összpontosult, addig mára erősen szabdalt a piac. Évről-évre újabb csatornák léptek a piacra, melyek megszerezve valamely közkedvelt – többnyire nagy nemzetközi - futball-bajnokság közvetítési jogait, nézői nyomásra kerültek be a kábelszolgáltatók kínálatába. Így volt ez az IKO Média által indított Sport Klub startjánál, mely a 2006-os labdarúgó világbajnokság meccseivel presszionálta a nézőket, és közvetve a szolgáltatókat. Majd hasonló stratégia mentén került be a kínálatba az Eurosport 2, mely az angol Premier League, és a nem tisztán sportcsatornaként működő TV6, mely a Bajnokok Ligája meccseket kínálta.

A DigiSport felkavarta az állóvizet

Az idei nyáron is új szereplővel bővül a sportcsatornák piaca, DigiSport néven a kábeles és műholdas szolgáltatást is nyújtó cégcsoport indít adót. A helyzetet bonyolítja az is, hogy több labdarúgó bajnokság közvetítési joga járt le, és "osztódott újra" a szereplők között. A színvonalas bajnokságok pedig meghatározóak a nézői érdeklődést illetően, szakértői vélemények szerint ugyanis a technikai sportok mellett ez az a program, amivel folyamatosan a csatornán lehet tartani a nézőket. Időszakosan persze egy-egy más sportág világeseménye – főleg ha az magyar sikerekkel kecsegtető – is megmozgatja a nézőket, de ilyen versenyekből évi néhány van csupán.

Így aztán a csatornák a négy nagy európai, és a magyar futball-bajnokság, és a Bajnokok Ligája (BL) jogait vették célba. A BL meccsek kapcsán új befutók lettek, az MTV-Viasat párost ugyanis a TV2 és a DigiSport váltja. A korábban a Sport Klubon közvetített német Bundesliga meccsek szintén részben a Digihez, részben az Eurosport 2-höz kerültek. Az olasz Serie A maradt a Sport 1-Sport 2 duónál (Sport TV), ahogy a korábban – a Sport Klubbal - megosztott spanyol Primera División immár teljesen az övék. Az angol Premier League meccsek pedig továbbra is az Eursport 2 kínálatában lelhetők fel.

Milliárdos tétel lehet a magyar bajnokság

Az utolsó nagy falat a Ferencváros feljutásával immár komoly nézői érdeklődésre számot tartó magyar bajnokság volt, ahol a Sport TV opcióval rendelkezett, ám a DigiSport – egyes vélemények szerint a realitás határát súroló - 800 millió forintos ajánlatot tett a magyar bajnokság meccseire. A Magyar Labdarúgó Szövetség (MLSZ) elnöke ugyanakkor azt közölte, hogy a Sport TV élni kíván az NB I-es közvetítések opciós jogával. Kisteleki István az MTI-nek nyilatkozva azt mondta, megpróbálják csütörtökre összehívni a rendkívüli elnökségi ülést, hogy minél hamarabb pont kerüljön az ügy végére. Hozzátette, a Digi TV-nek nincs lehetősége emelni az ajánlatát.

Az MLSZ elnöksége június végén fogadta el a Digi TV NB I-es mérkőzésekre vonatkozó közvetítési ajánlatát, és a Sport TV úgy tarthatta meg a jogot, ha ugyanazokat a feltételeket vállalja. A labdarúgó-szövetség álláspontja szerint a Digi TV ajánlata, amelyet most vállalt a Sport TV, négyszer annyi bevételt eredményez a magyar futballnak, mint a jelenlegi szerződés, az összeg a 2010/11-es idényben akár az egymilliárd forintot is elérheti.

Ahogy a nagy bajnokságok kapcsán tett felsorolásunkból is látszik, a piac újraosztásában a nagy vesztes egyelőre a Sport Klub, hiszen a korábbi, komoly értékkel bíró jogait elvesztette. Az adó ugyan rendelkezik az argentin és a brazil bajnokság mellett az angol FA kupa jogaival is, ám információink szerint a kisebb európai bajnokságok és a dél-amerikai foci iránt jóval kisebb az érdeklődés, mint a nagy európai sztárcsapatok rangadói iránt.

Hol lesz a kézilabda és a vízilabda?

A Sport Klub minden bizonnyal a fenti szempontokat figyelembe véve igyekszik megszerezni a magyar kézi- és vízilabda bajnokság közvetítési jogait, amely korántsem lesz sétagalopp. Máté Pál, a Sport TV főszerkesztője a közelmúltban az Origónak úgy nyilatkozott, hogy a csatorna még 2004-ből rendelkezik egy-egy olyan, a mai napig jogilag hatályos papírral, amely a hazai kézilabda bajnoki, illetve a válogatott mérkőzések kapcsán született. Ezek egyik pontja kimondja: amennyiben a két fél május 31-ig nem jelzi, hogy nem kívánja folytatni az együttműködést, a szerződés automatikusan egy évvel meghosszabbodik.

Azaz jogi szempontból jelenleg úgy áll a helyzet, hogy a Sport TV-é a közvetítési jog, amelyet a szövetség másik partnernek szeretne értékesíteni. Ennek ellenére a Magyar Kézilabda Szövetség elfogadta a Sport Klub ajánlatát, és az ötéves ajánlat több mint 400 millió forintot jelent a sportág számára.

Hasonló a helyzet a vízilabda esetében is, a Sport TV itt is élő szerződéssel rendelkezik, miközben a szövetség megegyezett a Sport Klubbal, mely csatorna négy éven át évi 30 milliót fizetne a közvetítési jogokért. A jelen piaci helyzetben nagy kérdés, hogy a két sportág illetékesei meg tudnak egyezni a papíron jogtulajdonos csatornával, vagy esetleg a bíróságon folytatódik majd a vita a Sport TV-vel.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!