A "sok az eszkimó, kevés a fóka" mondással lehet jellemezni a hazai sportcsatornák helyzetét. Míg néhány éve a Sport 1 gyakorlatilag egyeduralkodó volt, és szinte az összes értékes sportjog a csatorna kezében összpontosult, addig mára erősen szabdalt a piac. Évről-évre újabb csatornák léptek a piacra, melyek megszerezve valamely közkedvelt – többnyire nagy nemzetközi - futball-bajnokság közvetítési jogait, nézői nyomásra kerültek be a kábelszolgáltatók kínálatába. Így volt ez az IKO Média által indított Sport Klub startjánál, mely a 2006-os labdarúgó világbajnokság meccseivel presszionálta a nézőket, és közvetve a szolgáltatókat. Majd hasonló stratégia mentén került be a kínálatba az Eurosport 2, mely az angol Premier League, és a nem tisztán sportcsatornaként működő TV6, mely a Bajnokok Ligája meccseket kínálta.
A DigiSport felkavarta az állóvizet
Az idei nyáron is új szereplővel bővül a sportcsatornák piaca, DigiSport néven a kábeles és műholdas szolgáltatást is nyújtó cégcsoport indít adót. A helyzetet bonyolítja az is, hogy több labdarúgó bajnokság közvetítési joga járt le, és "osztódott újra" a szereplők között. A színvonalas bajnokságok pedig meghatározóak a nézői érdeklődést illetően, szakértői vélemények szerint ugyanis a technikai sportok mellett ez az a program, amivel folyamatosan a csatornán lehet tartani a nézőket. Időszakosan persze egy-egy más sportág világeseménye – főleg ha az magyar sikerekkel kecsegtető – is megmozgatja a nézőket, de ilyen versenyekből évi néhány van csupán.
Így aztán a csatornák a négy nagy európai, és a magyar futball-bajnokság, és a Bajnokok Ligája (BL) jogait vették célba. A BL meccsek kapcsán új befutók lettek, az MTV-Viasat párost ugyanis a TV2 és a DigiSport váltja. A korábban a Sport Klubon közvetített német Bundesliga meccsek szintén részben a Digihez, részben az Eurosport 2-höz kerültek. Az olasz Serie A maradt a Sport 1-Sport 2 duónál (Sport TV), ahogy a korábban – a Sport Klubbal - megosztott spanyol Primera División immár teljesen az övék. Az angol Premier League meccsek pedig továbbra is az Eursport 2 kínálatában lelhetők fel.
Milliárdos tétel lehet a magyar bajnokság
Az utolsó nagy falat a Ferencváros feljutásával immár komoly nézői érdeklődésre számot tartó magyar bajnokság volt, ahol a Sport TV opcióval rendelkezett, ám a DigiSport – egyes vélemények szerint a realitás határát súroló - 800 millió forintos ajánlatot tett a magyar bajnokság meccseire. A Magyar Labdarúgó Szövetség (MLSZ) elnöke ugyanakkor azt közölte, hogy a Sport TV élni kíván az NB I-es közvetítések opciós jogával. Kisteleki István az MTI-nek nyilatkozva azt mondta, megpróbálják csütörtökre összehívni a rendkívüli elnökségi ülést, hogy minél hamarabb pont kerüljön az ügy végére. Hozzátette, a Digi TV-nek nincs lehetősége emelni az ajánlatát.
Az MLSZ elnöksége június végén fogadta el a Digi TV NB I-es mérkőzésekre vonatkozó közvetítési ajánlatát, és a Sport TV úgy tarthatta meg a jogot, ha ugyanazokat a feltételeket vállalja. A labdarúgó-szövetség álláspontja szerint a Digi TV ajánlata, amelyet most vállalt a Sport TV, négyszer annyi bevételt eredményez a magyar futballnak, mint a jelenlegi szerződés, az összeg a 2010/11-es idényben akár az egymilliárd forintot is elérheti.
Ahogy a nagy bajnokságok kapcsán tett felsorolásunkból is látszik, a piac újraosztásában a nagy vesztes egyelőre a Sport Klub, hiszen a korábbi, komoly értékkel bíró jogait elvesztette. Az adó ugyan rendelkezik az argentin és a brazil bajnokság mellett az angol FA kupa jogaival is, ám információink szerint a kisebb európai bajnokságok és a dél-amerikai foci iránt jóval kisebb az érdeklődés, mint a nagy európai sztárcsapatok rangadói iránt.
Hol lesz a kézilabda és a vízilabda?
A Sport Klub minden bizonnyal a fenti szempontokat figyelembe véve igyekszik megszerezni a magyar kézi- és vízilabda bajnokság közvetítési jogait, amely korántsem lesz sétagalopp. Máté Pál, a Sport TV főszerkesztője a közelmúltban az Origónak úgy nyilatkozott, hogy a csatorna még 2004-ből rendelkezik egy-egy olyan, a mai napig jogilag hatályos papírral, amely a hazai kézilabda bajnoki, illetve a válogatott mérkőzések kapcsán született. Ezek egyik pontja kimondja: amennyiben a két fél május 31-ig nem jelzi, hogy nem kívánja folytatni az együttműködést, a szerződés automatikusan egy évvel meghosszabbodik.
Azaz jogi szempontból jelenleg úgy áll a helyzet, hogy a Sport TV-é a közvetítési jog, amelyet a szövetség másik partnernek szeretne értékesíteni. Ennek ellenére a Magyar Kézilabda Szövetség elfogadta a Sport Klub ajánlatát, és az ötéves ajánlat több mint 400 millió forintot jelent a sportág számára.
Hasonló a helyzet a vízilabda esetében is, a Sport TV itt is élő szerződéssel rendelkezik, miközben a szövetség megegyezett a Sport Klubbal, mely csatorna négy éven át évi 30 milliót fizetne a közvetítési jogokért. A jelen piaci helyzetben nagy kérdés, hogy a két sportág illetékesei meg tudnak egyezni a papíron jogtulajdonos csatornával, vagy esetleg a bíróságon folytatódik majd a vita a Sport TV-vel.