A légicégek megítélését idén több ezer - biztonsági okokból történt - járattörlés, valamint a rekordmagasságokba szökött olajárak miatti jegyáremelések rontották elsősorban - áll a tanulmányban.
A legalacsonyabb pontszámot a nemrég még egymással fúziós tárgyalásokat folytató US Airways Group Inc. és United Airlines légitársaságok kapták, mindössze 54-et illetve 56-ot. Igaz, még a tizenöt éve a lista elején álló Southwest Airlines is csak 79 pontot ért el - ráadásul négy százalékos javítás után.
A Continental Airlinest tíz százalékkal gondolták rosszabb szolgáltatónak a megkérdezettek, mint tavaly, 62 pontjánál még soha nem kapott kevesebbet. A Delta Air Lines által hamarosan felvásárolandó (és így a világ legnagyobb légitársaságát megalakító) Northwest Airlines is a 2001-es terrorcselekményeket követő légiipari pangás utáni legrosszabb pontszámát produkálta, 57 százalékosra ítélték teljesítményét.
"Az amerikai fogyasztóknak igen kevés választási lehetőségük van a légitársaságok terén, ezért lehetséges, hogy ennyire alacsony pontszámot elérő vállalatok is zavartalanul működhetnek" - mondta el a felmérés megalkotója, Claes Fornell a Reutersnek adott interjújában. A szakember hozzátette, hogy az utóbbi időben beindulni látszó összeolvadási folyamatok javíthatnak a helyzeten, de csak akkor, ha az ügylet után marad még pénz az utasok ellátására - ez azonban az eddigi tapasztalatok alapján nem gyakran fordul elő.
A vállalatok a magas üzemanyagárak és a gyengélkedő amerikai gazdaság miatt egyre több nehézséggel állnak szemben. Az elmúlt öt hónapban hat kisebb légicég jelentett csődöt. Iparági szereplők szerint a felmérés eredményei ugyan elszomorítóak, de meglepetést nem okoznak. A nagy légitársaságokat tömörítő szervezet szóvivője elmondta, hogy továbbra is keresni fogják szolgáltatásaik minőségi javításának módjait.