5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egy hatalmas vágóhídhoz kezd hasonlítani a magyar húsipar: a cégek több mint harmadának el kell véreznie ahhoz, hogy a szektor életképesebb társaságai meg tudjanak erősödni. A piac tisztulása nyomán három típusú vállalatnak lehet helye az ágazatban, illetve - az exporttevékenység sikerességének függvényében - három-öt nagyhal maradhat talpon. Mfor.hu háttér.

Kitörési lehetőségek: export és innováció. Táblázat a fogyasztói árakról!

Szintén levegőt von el az életképes társaságoktól az egyre nagyobb méreteket öltő feketekereskedelem. Bár ezen a téren az utóbbi időben történtek látványos lebukások, azonban a törvénytelenül működő vállalatok felett évekig szemet hunytak, ami egyre gyengítette a legális szektort. A 300-350 milliárd forint éves forgalmúra becsült legális húspiacon felül a feketegazdaság forgalma elérheti a 60-80 milliárdot.

A szektor képviselői az államtól állandó kemény hatósági ellenőrzéseket várnak, amelyek nyomán csökkenhetne a számla nélkül dolgozó társaságok száma, s a lakosságban is erősödhetne a megbízható termékek iránti elkötelezettség. "A húsvéti sorozatos lebuktatások eredményeképpen óriási mértékben erősödött a minőségi áru iránti kereslet" - mondta lapunknak Radó Gábor, a Hunnia Húsipari Kft. ügyvezető igazgatója. Egy másik nagy cég vezetője viszont úgy látja, jobban spórol a lakosság az élelmiszeren, mint amennyire az a megszorítások miatt indokolt lehetett volna.

Az export az egyik kitörési pont

A felszínen a konszolidáció után azok a vállalatok maradhatnak meg, amelyek elegendő anyagi tartalékkal rendelkeznek, biztosítják a folyamatos alapanyag ellátottságot, illetve új piacokat tudnak szerezni maguknak - vélik az érintettek. Jelenleg húsz alatt van a száma a termékeiket külföldön is forgalmazó cégeknek, amelyek közül például a Pick Szeged Zrt. és a Debreceni Hús Zrt. is növelni kívánja a határon túli jelenlétét.

A 60 országba szállító szegedi társaság esetében például árbevétele ötöde származik exportból. Épp idén nyitotta meg első közvetlen külföldi kirendeltségét Oroszországban, ahol a piaci lehetőségek feltárásán dolgozik. Az expanziónál főképp a nemrég csatlakozott uniós országok jöhetnek még szóba, emellett a Pick számára érdekesek a távol-keleti nagy piacok is.

A Román Gyula üzletember nevéhez kötődő négy társaságból álló Debreceni Hús (Debreceni Hús Zrt., Csabahús Kft., Szole Meat Húsipari Kft., Kapuvári Hús Zrt.) kereskedelmi partnerein keresztül Németországba, Csehországba, Szlovákiába és Svédországba is eljuttatja áruját. A hústermékekből 25 milliárd forintos árbevételéből 10 milliárdot külföldön realizál, miközben a feldolgozott termékek esetében ez az arány 10 százalék alatt van.

Fokozottan nehéz viszont sikereket elérni a zárt piacokkal rendelkező Nyugat-Európában, ahol elsősorban a hungarikumokra, a tradicionális szalámikra és a csípős vastag kolbászokra van igény, s ezekből is főképp csak kisebb szállítmányokra - állítják a cégek képviselői. "Ha valaki egy kolbászkülönlegességgel kíván Brüsszelben megjelenni, jó esetben egy négytonnás kis kamionra talál vevőt magának" - mondta lapunknak Remény Ervin, a Vállalkozó Húsiparosok és Húskereskedők Szövetsége ügyvezető elnöke. Sok esetben az ajtón kitessékelt vállalkozónak az ablakon kell visszamászni, ha sikeres akar lenni a tizenötök piacán - fogalmazott egyik vállalkozó.

Az innováció is jó útra vezethet

A vérre menő küzdelemben a túlélés egy másik stratégiája a termelékenység növelése és a munkaszervezés javítása lehet. A korrektül működő társaságoknak azonban nehéz felvenni a versenyt olyan (akár 300 fős) cégekkel, amelyeknél mindenki minimálbéren van bejelentve. Nem mindegy ugyanis, hogy a termék árának három vagy hét százalékát teszi ki a bérköltség - mondta egyik cégvezető.

Kovács István, a Debreceni Hús Zrt. vezérigazgatója szerint a nehéz helyzetből kitörési pont lehet az innováció is, amelyre - az alacsony eredményességi mutatók miatt - kevés cég tud költeni. Egy-egy új termék vagy csomagolás kifejlesztése milliókba kerül, miközben ezeket a produktumokat gyakran lekoppintják a k+f-re nem sokat áldozó versenytársak. Az innovációra költő társaságoknál azonban számos kidolgozott projekt a fiókokban nyugszik - várva a megjelenéssel a megfelelő piaci környezetre.

Szintén sokat segítene a magyar cégek helyzetén, amennyiben a kereskedelmi láncok előnyben részesítenék a Magyarországon gyártott élelmiszert. Egyelőre azonban inkább az jellemző, hogy a beszerzők akár három forinttal olcsóbb ajánlatra is lecserélnek egy hazai beszállítót.

A húsimport nagyütemű növekedéséhez a kereskedelmi láncok kapcsolati tőkén alapuló beszerzési politikája is hozzájárul. Egyes hálózatok ugyanis az anyacégtől szerzik be a teljes élelmiszer-palettát.

Nagy Vajda Zsuzsa

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:

Új vezérigazgató a Pápai Hús élén
Folytatná a felvásárlást a Debrecen-Hús
A dánoké lehet a Gyulai Húskombinát

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!