3p

Az IQ a racionális, az EQ az érzelmi alkalmazkodás mértékét mutatja. Mindketto szituációfüggo: az IQ azt vizsgálja, hogy egy-egy helyzetben mennyire hatékonyan tudjuk alkalmazni mindazt a tudást, tapasztalatot, amit addigi életünkben megszereztünk, az EQ pedig azt, hogy mennyire vagyunk érzékenyek a környezetbol jövo üzenetekre, mások reakcióinak forrására, és mennyire tudunk ráhangolódni erre egy-egy helyzetben.

Freud modellje a klinikai és a mindennapokban alkalmazott tesztek reverz helyzetét állította elő: Freud klinikai gyakorlata hagyta „nyitva” a magatartásra vonatkozó lehetőségeket – nem volt más mihez képest, csak az egyén saját mentális, pszichés állapota. Freud azért nem kerülhetett be az alkalmazott pszichológiába, mert módszere, a pszichoanalízis azt sugallja, hogy minden egyén különleges, soha meg nem ismételhető, ismétlődő, sajátos életúttal jellemezhető – a megismerés (legalábbis olyan nagyságrendben, mint ahogyan a felvételek folynak vagy a teljesítményértékeléis rendszer működik egy-egy szervezetnél) nem lehetséges.

Azonban a szervezetek napjainkra megteremtették a „mihez képest”-et: minden szervezet sajátos, egyéni stratégiával viszonyul a piachoz. Minden egyes üzleti stratégia, legyen az nagyon is egyszerű, vagy bonyolult, finomra cizellált, sajátos, egyéni, csak az adott szervezetre jellemző norma-érték-prioritás, azaz preferencia- kombinációban valósul meg. A szervezetek tevékenységük jellege (termelő, gyártó, értékesítő, szolgáltató, vagy a három bármely kombinációja) szerint típusokba sorolhatóak, ám lényegükben nem ebben különböznek egymástól.

A szervezetek piaci, és ebből eredő belső stratégiákban külöböznek: preferenciarendszereik azok, amik eltérnek egymástól. Az agresszív piacvezető, a tudományos kutatásokkal a legmodernebb technológiát kínáló, az olcsó munkaerőt alkalmazó „tömeggyártó”, és sorolhatnánk tovább, a szabályozás mértékében, tárgyában, a deklarált és valóban működtetett normák, értékek és priroritások rendszerében különböznek egymástól.
A szervezetek egymást megkülönböztető preferenciarendszere felmérhető, meghatározható, kísérletileg igazolható a szervezet életének egy-egy, illetve minden stádiumában. A szervezeti változás nem jelent sem többet, sem kevesebbet, mint, hogy a szervezetben preferenciarendszer-változás törénik. Eddig termelésorientáltak voltunk, holnaptól vevőorintáltak szeretnénk lenni. Eddig vevőorientáltak voltunk, mától ügyfélorientálttá kell válnunk, mert vevőink száma már csak lassan növekszik, így a már ügyféllé vált vevőink megtartása a cél.

A vizsgálat tárgya többé tehát nem az, hogy valamely tulajdonságok milyen magatartás tanúsítására predesztinálnak valakit, és, hogy az adott helyzetben a szabad akarat ezt hogyan módosítja, vagy hagyja annyiban, hanem, hogy a szervezetbe kerülők preferenciarendszere mennyire egyezik a szervezeti preferenciarendszerrel. Ha a két mintázat egyezik, akkor az együttműködést a beválás szóval lehet jellemezni. Ha a két preferencimintázatban eltérések adódnak, akkor ezeket vagy közösen korrigálják, vagy nem választják az együttműködést.



LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!