Újabb fejezetekkel bővül a Boeing-Airbus rivalizálás, a következő húsz éves periódusra mindkét repülőgép-gyártó további megrendeléseket vár. Az előrejelzések szerint az ázsiai térség megrendelésein dől el a versengés.
[ajanlo=210][igazitas=left/]A Boeing Co. javuló kilátásokat vetít előre a repülőgépgyártásban: számításaik szerint az elkövetkező húsz éves időszakban 25700 gépet rendelnek majd tőlük, 2,1 ezer milliárd dollár értékben a világ légitársaságai.
A mostani előrejelzés 700 géppel és 100 milliárd dollárral több, mint az egy évvel korábbi Boeing-jóslat. A becslést a globális légi utasforgalom várt 4,8 százalékos éves növekedésére alapozzák. A cég az ázsiai-csendes-óceáni térséget jelölte meg a legnagyobb potenciális piacának, a teljes kereslet mintegy 36 százalékát várják innen.
A Menedzsment Fórum nemrégiben beszámolt arról, hogy az amerikai Boeing repülőgépgyártó szerződést kötött kínai vállalatokkal 600 millió dollár értékben repülőgép-alkatrész beszállításáról. Május végén pedig a PT Lion Mentari Airline, Indonézia legnagyobb költségvetésű légitársasága vásárolt 3,9 milliárd dollár értékben, 60 darab Boeing gépet. Az amerikai gépek az Airbus A320-asával vívtak komoly csatát a légitársaság pályázatán. Az új repülők ezentúl a thaiföldi és indiai célállomásokra fognak közlekedni.
A legnagyobb japán légitársaságok szintén a Boeing gépei mellett tették le voksukat, ami nem is csoda, hisz a távol-keleti szigetország korábban részt vett néhány Boeing-fejlesztésben. A Japan Airlines 30 Dreamliner vásárlását fontolgatja, míg a Nippon Airways 50-et rendelne a két év múlva piacra kerülő modellből.
Airbus A380 próbarepülés |
További képek |
A rivális Airbus múlt decemberi húsz éves előrejelzésében 17 300 gép megrendelését valószínűsítette az időszakra, 1,9 ezer milliárd dollár értékben. Az Airbus elnök-vezérigazgatója, Noel Forgeard hosszú, 20 éves háborúra számít. A győzelem azonban még közel sem biztos, hisz a vállalati érdekeken túlmenően a nemzetközi politika és a kétoldalú kapcsolatok is befolyásolhatják az eredményt. Sokan az Air India Boeing vásárlását is diplomáciai lépésként értékelték, mivel korábban már 42 darab Airbus vásárlásáról is döntöttek.
A maláj AirAsia viszont nemrégiben 60 darab A320-as megvásárlását jelentette be, s újabb 40 gép megvételét fontolgatja, amivel a most használatban lévő Boeingeket cserélné le. Hasonló lépésen gondolkodik a Malaysian Airlines is. A Thai Airways 2009-ig 15 Airbust és 6 Boeing-et helyez üzembe, s közel egy tucat A319-es beszerzése folyik az ugyancsak thaiföldi Cebu Air-nél is.
A repülőgéptípusok közül az előrejelzés szerint az egyfolyosós gépek uralják majd a piacot a következő 20 évben, de hosszabb távolságokra a középméretű, duplafolyosós gépek növekvő kereslete is várható. A nagyon nagy gépek ugyanakkor a szállításoknak várhatóan csak mintegy 3 százalékát teszik majd ki.
Szakértők szerint azonban korai lenne jóslatokba bocsátkozni, annyit azonban mindenki elismer, hogy az ázsiai piac megrendelései teszik fel a pontot az i-re, mivel itt a gyártók a következő évtizedben legalább 800 gép eladását tervezik.
MTI/
Menedzsment Fórum