Az egész világra kiterjedő felmérés rámutat a fogyasztói csoportokon belül meghatározó befolyással rendelkező szószólók, az ún. "evangelisták" szerepére, akik aktívan fellépnek egy-egy márka, illetve a vállalat számára fontos ügy mellett, vagy ellene. A kutatás feltárta, mi befolyásolja a véleményvezérek álláspontját, illetve milyen gyorsan alakítják ki azt. Azt is vizsgálták, hogy az "evangelisták" milyen széles körben osztják meg pozitív vagy negatív véleményüket másokkal.
A válaszadók majdnem kétharmada (63 százaléka) arról számolt be, hogy gyorsabban dönt egy-egy ügy, vállalat, termék vagy szolgáltatás mellett vagy ellen, mint két-három évvel ezelőtt. A jelenség több tényezőre vezethető vissza: a vásárlók sokkal tájékozottabbak lettek, erősebben hallatják a hangjukat, és könnyebben férnek hozzá a döntést segítő információkhoz, szakértői véleményekhez.
Negatív szószólók
A Weber Shandwick kutatása a véleményvezéreken belül elkülönítette a "negatív evangelisták" csoportját. Ők aktívan, számos csatornán kürtölik világgá negatív tapasztalataikat, ráadásul sokkal gyorsabban, mint néhány évvel ezelőtt. A "negatív evangelistaként" azonosított fogyasztók 76 százaléka egy héten belül hangot ad az elégedetlenségének.
Európában, Ázsiában és a csendes-óceáni térségben több a másokat erőteljesen befolyásolni képes fogyasztó, mint az Egyesült Államokban. Az európai és ázsiai "evangelisták" amerikai társaikhoz képest érzékenyebben reagálnak a környezetvédelmi és társadalmi ügyekre. A regionális különbségek kihívásként, de egyben lehetőségként is jelentkeznek a multinacionális vállalatok számára, akik minél szélesebb körhöz akarják eljuttatni az üzenetüket, áll a társaság közleményében.
Az "evangelisták" véleményét egy-egy ügyről, vállalatról, márkáról vagy termékről sokkal erősebben képes formálni a média, mint a nem "evangelisták" véleménye. Az összes fogyasztó között az elektronikus, illetve a nyomtatott hagyományos sajtó mellett az online média véleményalakító szerepe a legjelentősebb.