Idén is elkészült az országok e-üzletre való felkészülését értékelő e-readiness rangsor. A tovább finomított módszerek pontosabbá tették az értékelést, csodára viszont továbbra is csak azok számíthatnak, akik alaposan rászolgáltak.
Egyes várakozások ellenére a Nasdaq eseményei és a dot-com vállalkozások gyengélkedése sem állította meg a globális e-business növekedését. Nemcsak a hosszútávra tervező vállalatok egyre-másra állnak elő e-business kezdeményezéseikkel - elsősorban a költég csökkentést célzó megoldásokkal - de több ország kormányának terveiben is kiemelt szerepet kapnak az internetnek (is) köszönhető globális piacok.
Az e-readiness rangsor a listát összeállító Economist Intelligence Unit és a Pyramid Research szándékai szerint azt tükrözi, hogy az adott ország gazdasági környezete mennyire kedvez az internet-alapú üzleti kezdeményezéseknek. Mindezt a telekommunikációs infrastruktúra fejlettségétől a hitelkártyás tranzakciók biztonságán át a lakosság számítógépes műveltségéig számos tényezőt alakítja. A követelmények hosszú listáját kell teljesíteni azoknak az országoknak, melyek utol szeretnék érni az elmúlt években látványos eredményeket elér Egyesült Államokat.
Az egy évvel ezelőtti első megjelenés óta sokat finomodtak az e-readiness lista készítésének módszerei. A friss rangsor hat kategóriában elvégzett, egyenként súlyozott vizsgálat alapján készült.
A behálózottság (connectivity) 30 százalékkal esett latba, hiszen megfelelő infrastruktúra nélkül nem létezhet e-gazdaság.
Az üzleti környezet, az általános üzleti klíma (20 százalék) vizsgálata az EIU egyik alaptevékenysége. Ennek során 70 olyan mutatót vesznek figyelembe, mint a gazdaság ereje, a politikai stabilitás, a jogi szabályozottság kérdése, az adózási rendszer, vagy a befektetésekkel kapcsolatban tanúsított magatartás.
Az e-kereskedelem elfogadottságának (20 százalék) vizsgálata a fizetési és logisztikai háttér elemzésén alapul.
A törvényi, szabályozási környezet 15 százalékkal esik latba. A megfelelő feltételek megléte, vagy hiánya segíti, vagy nehezíti az elektronikus kereskedelem fejlődését.
Az e-üzlet nem létezhet légüres térben. A támogató e-szolgáltatások (portálok, web hosting, ASP stb.)10 százalékos súlya is jól tükrözi ezt.
A társadalmi és kulturális infrastruktúra szerepét a rangsor készítői 5 százalékban határozták meg.
Economist Intelligence Unit/Pyramid Research e-readiness rangsor
Vigyázz, kész...Az EIU új e-readiness rangsora
Idén is elkészült az országok e-üzletre való felkészülését értékelő e-readiness rangsor. A tovább finomított módszerek pontosabbá tették az értékelést, csodára viszont továbbra is csak azok számíthatnak, akik alaposan rászolgáltak.