Elmondható tehát, hogy a vásárlók részéről mindenképpen növekvő igény tapasztalható az egyes cégek, üzletek világhálón történő megjelenésére, illetve arra, hogy a kínált szolgáltatásokról, termékekről bőséges mennyiségű információ legyen fellelhető a weboldalon - nem elfeledkezve persze a közvetlen vásárlás lehetőségéről sem. Mi a helyzet vajon a "másik oldallal", az eladói féllel? A Jupiter elemzése szerint a kereskedők túlnyomó része tévesen ítéli meg website-ja eredményességét. Az on-line üzletek tulajdonosai kiábrándultan veszik tudomásul, ha szerverük nem forrósodik fel a megszámlálhatatlan tranzakciótól, de arról nem készítenek felmérést, hogy a "hagyományos" módszerrel vásárlóik mekkora részének kiindulási pontja cégük üzleti honlapja. A Jupiter elemzőinek becslése szerint az on-line megjelenés hatásának csak egyharmad része képeződik le a virtuális világban, ezzel szemben annál inkább nagy hatása van a cég ismertségének növelésére a vevők körében, a márkaépítésre és persze a vásárlók számára is.
A tapasztalatok tehát azt mutatják, hogy mindenképpen hasznos, ha az on-line üzlet mögött valódi bolt is áll. Ez még inkább kitűnik a Nielsen/Netratings adatait vizsgálva. Ezek szerint az elmúlt évben a legnagyobb on-line eladási eredményeket a nagy áruházakat működtető, széles körben ismert cégek produkálták. (A tisztán internetes Amazon.com az adott időszakban 34 százalékos növekedésével szemben a világ legnagyobb szupermarketláncát működtető amerikai Walmart 133 százalékkal több látogatót vonzott.)
Az elemzések tehát mindkét oldalról rávilágítanak a "való világ" és az internet üzleti lehetőségeinek kapcsolatára. Míg az on-line vásárlást nyújtó megjelenés inkább egy új típusú, a hagyományos eladásra is kiható marketing-eszköz lehet, elmondható, hogy a már meglevő - és ismert - üzletek céges honlapjai mindenképpen előnyösebb helyzetben vannak a pusztán virtuális társaikkal szemben. Ezen interakció gondos elemzése nem csak az on-line kereskedelem és marketing tervezői számára lehet hasznos.
Vissza a valóságba
Téves következtetésekhez jutnak, akik az internetes üzletek eredményességét pusztán a közvetlen eladásokkal próbálják mérni. Szakértők szerint az on-line megjelenés eredménye csak egyharmad része képeződik le a virtuális világban, ezzel szemben nagy hatása van a cég ismertségének növelésére, a márkaépítésre és persze az off-line vásárlásokra is.