5p

A nagy parfümgyártók számára kis falat a 70-80 millió eurósra becsült hazai piac, ezért újdonságaikkal többnyire csak presztízsből vannak jelen Magyarországon. Bár nem vagyunk egy illatimádó nemzet, az ünnepek környékén némileg több fogy a "csodatevő tégelyekből", tudta meg az mfor.hu az érintett cégek vezetőitől.

Idővel cserélődhetnek a szerepek (mfor.hu-montázs)

"Húsvét környékén enyhén, legfeljebb 10-15 százalékkal növekszik a parfümök forgalma" - mondta el lapunk kérdésére Nagy István, a Procter and Gamble Prestige Products vezetője.

Az illatszerek iránti kereslet jelentősen a karácsony előtti hetekben ugrik meg, amikor a dezodorokat és tusfürdőket is kínáló cég összforgalmának mintegy felét teszi ki ez az árutípus.

Már nem kell a locsoló kölni

A kozmetikai társaságok többsége az ünnepek alkalmából semmilyen speciális terméket nem dob piacra, a locsoló kölni is már csak kuriózumként van jelen a kínálatban. "Az öntözéshez a férfiak többsége olcsóbb vagy középkategóriás illatszereket használ, így nincs értelme locsoló kölnit tartani a polcokon" - nyilatkozta Tóth Ildikó, a Drogerie Markt szortiment menedzsere.

Az Avon például említést sem tesz katalógusában az ünnepről. A húsvétot ugyanis nem minden országban ünneplik meg, a termékismertető pedig univerzális. A cégek egy része promóciókkal és árengedményekkel rukkol elő a nyuszijárás tiszteletére, amelynek kedvezményezettjei a vásárlók és viszonteladók is lehetnek, mások pedig speciális csomagolásokkal lepik meg a vevőket.

Piacvezető Avon
Az Avon adatai szerint a cég a három legjövedelmezőbb kozmetikai kategóriában, - sminkszerek, arc- és testápolás, valamint illat - első helyen áll. A 120 éves múlttal rendelkező cégnél például a kozmetikai termékek 26 százalékát teszik ki az illatszerek.

A szépségápolási cikkek összessége iránti kereslet viszont ilyenkor jelentősen emelkedik, az összforgalom akár 30-40 százalékkal is bővülhet az átlagos eladásokhoz képest, állítja Tóth Ildikó.

Ennek oka, hogy ünnepek idején az emberek többet költenek bevásárlásokra, és szabadnapokon több idő jut a boltokban való nézelődésre. Ráadásul a nők a hétfői vendégfogadás alkalmával a szokásosnál több időt töltenek a tükör előtt, ami szintén összefügg a kozmetikai cégek forgalomnövekedésével.

Leheletnyit bővül a parfümpiac

Magyarországon stagnálás vagy enyhe növekedés jellemzi a parfümök piacát, Nagy István szerint például évente legfeljebb 4-5 százalékkal bővül ez a szegmens. A Euromonitor adataira hivatkozva a Procter & Gamble illetékese hozzátette: a parfümök és pumpás dezodorok piaca Magyarországon 70-80 millió euró körülire becsülhető. A parfümpiac világszinten 30-40 milliárd dolláros nagyságrendű, állítja Zólyomi Zsolt parfümszakértő közgazdász.

A parfümpiacból igen nagy szeletet hasít ki egyébként a feketegazdaság, amely az eladások akár 50 százalékát is uralja hazánkban. Ezt a terepet Távol-Kelet, s azon belül is a vietnami áruk dominálják, amelyek között sok a hamisítvány, de akadnak jó minőségű áruk is.

A férfiak fűtik az iparágat

A kitörési pontot az illatszerüzlet terén a férfikozmetikumok palettájának bővítése jelentheti - véli a parfümspecialista. Míg Magyarországon még furcsán néznek az emberek az ápoltságukról "hírhedt", úgynevezett metroszexuális férfiakra, addig például Párizsban egyáltalán nem számítanak ritkaságnak a szempillaspirált használó fiúk. A férfikozmetikumok és -illatszerek termékvonala egyébként nemcsak világszerte, de Magyarországon is exponenciálisan nő.

Mindezek mellett a magyar piac a lengyelhez vagy oroszhoz képest olyan parányi falat a nagy parfümgyártóknak, hogy többnyire csak presztízsből vannak jelen az országban - hangsúlyozta Zólyomi. A korábbiakkal ellentétben azonban már nem kell féléveket várni arra, hogy az illatszer-újdonságok nálunk is megjelenjenek.

Többnyire a korlátozott vásárlói kapacitásokkal magyarázható, hogy Magyarországon eddig még csak két jelentősebb parfüméria-hálózat jelent meg: a Douglas és a Marionnaud. Emellett mintegy tíz jelentősebb importőr és néhány internetes kereskedő is fellelhető.

A piacból jókora szeletet hasítanak ki a drogérialáncok és az Avon, illetve az Oriflame-hez hasonló cégek is. Ezeket olyan új szereplők követnek, mint az egyik fővárosi plázában nemrég debütáló L-Occitane.

Magyarország - akárcsak a divat esetében - az illatszerek terén is német, osztrák vagy francia irányzatokat követ. A felmérések szerint az országban nem mindenki vásárol parfümöt, az illatimádókra pedig átlagosan másfél üveg "bódítószer" jut - mondja Nagy István.

Zólyomi Zsolt becslése szerint hazánkban a legsikeresebb illat üvegszámra ezres nagyságrendű eladást produkál éves szinten. Állítólag főképp a könnyű, virágos illatokat szagolgatják legszívesebben a magyarok.

Nagy Vajda Zsuzsa

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
Keira Knightley lesz a Chanel új arca
A Calvin Klein reklámarca lesz Kate Moss
Átszervez és leépít a gyengélkedő Marionnaud

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!