5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A nagy parfümgyártók számára kis falat a 70-80 millió eurósra becsült hazai piac, ezért újdonságaikkal többnyire csak presztízsből vannak jelen Magyarországon. Bár nem vagyunk egy illatimádó nemzet, az ünnepek környékén némileg több fogy a "csodatevő tégelyekből", tudta meg az mfor.hu az érintett cégek vezetőitől.

Idővel cserélődhetnek a szerepek (mfor.hu-montázs)

"Húsvét környékén enyhén, legfeljebb 10-15 százalékkal növekszik a parfümök forgalma" - mondta el lapunk kérdésére Nagy István, a Procter and Gamble Prestige Products vezetője.

Az illatszerek iránti kereslet jelentősen a karácsony előtti hetekben ugrik meg, amikor a dezodorokat és tusfürdőket is kínáló cég összforgalmának mintegy felét teszi ki ez az árutípus.

Már nem kell a locsoló kölni

A kozmetikai társaságok többsége az ünnepek alkalmából semmilyen speciális terméket nem dob piacra, a locsoló kölni is már csak kuriózumként van jelen a kínálatban. "Az öntözéshez a férfiak többsége olcsóbb vagy középkategóriás illatszereket használ, így nincs értelme locsoló kölnit tartani a polcokon" - nyilatkozta Tóth Ildikó, a Drogerie Markt szortiment menedzsere.

Az Avon például említést sem tesz katalógusában az ünnepről. A húsvétot ugyanis nem minden országban ünneplik meg, a termékismertető pedig univerzális. A cégek egy része promóciókkal és árengedményekkel rukkol elő a nyuszijárás tiszteletére, amelynek kedvezményezettjei a vásárlók és viszonteladók is lehetnek, mások pedig speciális csomagolásokkal lepik meg a vevőket.

Piacvezető Avon
Az Avon adatai szerint a cég a három legjövedelmezőbb kozmetikai kategóriában, - sminkszerek, arc- és testápolás, valamint illat - első helyen áll. A 120 éves múlttal rendelkező cégnél például a kozmetikai termékek 26 százalékát teszik ki az illatszerek.

A szépségápolási cikkek összessége iránti kereslet viszont ilyenkor jelentősen emelkedik, az összforgalom akár 30-40 százalékkal is bővülhet az átlagos eladásokhoz képest, állítja Tóth Ildikó.

Ennek oka, hogy ünnepek idején az emberek többet költenek bevásárlásokra, és szabadnapokon több idő jut a boltokban való nézelődésre. Ráadásul a nők a hétfői vendégfogadás alkalmával a szokásosnál több időt töltenek a tükör előtt, ami szintén összefügg a kozmetikai cégek forgalomnövekedésével.

Leheletnyit bővül a parfümpiac

Magyarországon stagnálás vagy enyhe növekedés jellemzi a parfümök piacát, Nagy István szerint például évente legfeljebb 4-5 százalékkal bővül ez a szegmens. A Euromonitor adataira hivatkozva a Procter & Gamble illetékese hozzátette: a parfümök és pumpás dezodorok piaca Magyarországon 70-80 millió euró körülire becsülhető. A parfümpiac világszinten 30-40 milliárd dolláros nagyságrendű, állítja Zólyomi Zsolt parfümszakértő közgazdász.

A parfümpiacból igen nagy szeletet hasít ki egyébként a feketegazdaság, amely az eladások akár 50 százalékát is uralja hazánkban. Ezt a terepet Távol-Kelet, s azon belül is a vietnami áruk dominálják, amelyek között sok a hamisítvány, de akadnak jó minőségű áruk is.

A férfiak fűtik az iparágat

A kitörési pontot az illatszerüzlet terén a férfikozmetikumok palettájának bővítése jelentheti - véli a parfümspecialista. Míg Magyarországon még furcsán néznek az emberek az ápoltságukról "hírhedt", úgynevezett metroszexuális férfiakra, addig például Párizsban egyáltalán nem számítanak ritkaságnak a szempillaspirált használó fiúk. A férfikozmetikumok és -illatszerek termékvonala egyébként nemcsak világszerte, de Magyarországon is exponenciálisan nő.

Mindezek mellett a magyar piac a lengyelhez vagy oroszhoz képest olyan parányi falat a nagy parfümgyártóknak, hogy többnyire csak presztízsből vannak jelen az országban - hangsúlyozta Zólyomi. A korábbiakkal ellentétben azonban már nem kell féléveket várni arra, hogy az illatszer-újdonságok nálunk is megjelenjenek.

Többnyire a korlátozott vásárlói kapacitásokkal magyarázható, hogy Magyarországon eddig még csak két jelentősebb parfüméria-hálózat jelent meg: a Douglas és a Marionnaud. Emellett mintegy tíz jelentősebb importőr és néhány internetes kereskedő is fellelhető.

A piacból jókora szeletet hasítanak ki a drogérialáncok és az Avon, illetve az Oriflame-hez hasonló cégek is. Ezeket olyan új szereplők követnek, mint az egyik fővárosi plázában nemrég debütáló L-Occitane.

Magyarország - akárcsak a divat esetében - az illatszerek terén is német, osztrák vagy francia irányzatokat követ. A felmérések szerint az országban nem mindenki vásárol parfümöt, az illatimádókra pedig átlagosan másfél üveg "bódítószer" jut - mondja Nagy István.

Zólyomi Zsolt becslése szerint hazánkban a legsikeresebb illat üvegszámra ezres nagyságrendű eladást produkál éves szinten. Állítólag főképp a könnyű, virágos illatokat szagolgatják legszívesebben a magyarok.

Nagy Vajda Zsuzsa

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
Keira Knightley lesz a Chanel új arca
A Calvin Klein reklámarca lesz Kate Moss
Átszervez és leépít a gyengélkedő Marionnaud

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!