4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Másodfokú jogerős ítéletében egy francia bíróság a BKV-nak adott igazat a metrókocsik kapcsán indított jogi ügyben, így lehívható a gyártó Alstommal szemben a bankgarancia. Nagy kérdés, hogy a mostani bírósági ítélet felgyorsítja a felek közti tárgyalásokat, vagy végleg elmérgesíti azokat. A napokban ugyanis mindkét fél utalt rá, hogy van esély a megegyezésre, és jó esély van arra, hogy mégis az Alstom metrókocsik közlekedjenek a kettes és négyes vonalon.

Az Alstom szerelvények ügyében a versailles-i bíróság másodfokú, jogerős határozatában a BKV Zrt.-t korábban elmarasztaló bírósági határozatáról az alábbiak szerint döntött: „A BKV Zrt. részére teljesített bankgaranciák lehívásával kapcsolatban a Polgári törvénykönyv 2321 szakasza szerint a hozott határozat minden rendelkezését hatályon kívül kell helyezni, és az Alstom Transport tiltó kérelmét elutasítani” – áll a főpolgármesteri hivatal közleményében.
 
A másodfokú ítéletben kimondák, hogy a Nanterrei Kereskedelmi Bíróság elnökének 2010. december 3-án hozott határozatának minden rendelkezését a felek között hatályon kívül helyezi. Az új határozat megállapítja, hogy a BKV Zrt. igazolta, hogy 2010. december 3-án szabályosan hívta le az alperes bankok által a társaság javára kibocsátott bankgaranciákat. Ezzel a bíróság elutasította az Alstom kérelmét, amelyben megtiltotta a Bayerische Landesbank és a Credit Agricole Bank számára, hogy teljesítse a fizetési kötelezettségét a BKV Zrt. felé.”

A per ellenére a két fél között a viszony a napokban enyhülni látszódott. Tarlós István Budapestre hívta az Alstom vezetőjét, és főpolgármester hétfőn, újságíróknak nyilatkozva, azt mondta, ha az Alstom első számú vezetője elfogadja a budapesti városvezetés meghívását, akkor "nyitva marad a kapu", ellenkező esetben nem marad más hátra, mint az új tender kiírása. Tarlós István hangsúlyozta: a metrószerelvények ügyében mással már nem tárgyal, csak a francia cég első emberével. Hozzátette: hétfőn azt a visszajelzést kapta, hogy két napon belül választ adnak a meghívásra.

Az Alstom Transport örömmel fogadta, hogy Tarlós István, Budapest főpolgármestere megbeszélést kezdeményezett a cégcsoport vezetőivel a metrószerelvények ügyében. A francia cég közleményében azt írta, több alkalommal jelezték már, hogy az Alstom továbbra is kész folytatni a tárgyalásokat a BKV-val, a Fővárosi Önkormányzattal, valamint a Nemzeti Közlekedési Hatósággal (NKH) annak érdekében, hogy megoldást találjanak az új budapesti metrók forgalomba állítására.

A metrókocsik ügyében a megegyezést az a tény is sürgeti, hogy a közelmúltban 43 járművet kellett "leselejtezni". Azok ugyanis elmúltak 40 évesek, és a műszaki állapotuk komoly biztonsági kockázatokkal járt, több kocsi kigyulladt az elmúlt hónapokban. Az Alstom kocsik egy része az elavult orosz metókat lenne hivatott pótolni a kettes vonalon, ám a főváros és a francia cég közötti vita miatt ezek értelemszerűen nem álltak forgalomba. A metrókocsik leállítása 10-15 másodperccel növeli a járatok követési idejét, a 2-es metróvonalon 2 perc 20 másodperc helyett 2 perc 30 másodpercenként jár majd a metró, a 3-as vonalon pedig 2 perc 30 másodperc helyett 2 perc 45 másodpercenként.

A BKV tavaly október 20-án bontotta fel a szerződést az Alstommal, amelyet a 2-es és 4-es metróra szánt szerelvények gyártására 2006-ban kötöttek. A felmondása oka az volt, hogy az Alstom nem szerezte meg határidőre a szerelvények gyártásához szükséges típusengedélyt.

A felbontással egyidejűleg a BKV megpróbálta lehívni a szerződésben foglalt bankgaranciát, amelynek jogosságát az Alstom vitatta. Álláspontjuk szerint ugyanis a BKV jogtalanul mondta fel a szerződést, így a garancia lehívása sem lehet jogos.

Az NKH október 18-án utasította el a szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, mert nem látta bizonyítottnak, hogy a Metropolis fékjei ugyanolyan biztonságosak lennének, mintha a magyar vasúti járműszabályzat szerint gyártották volna azokat. Emiatt nem adták meg a derogációt (jogszabálytól való eltérést) a francia cégnek. A szerződés szerint az Alstom 22 szerelvényt gyártana a 2-es metróra 150 millió euróért, illetve 15+7 automata szerelvényt a négyes vonalra 114 millió euróért.

A Fővárosi Önkormányzat június 3-i döntése értelmében a BKV vezérigazgatójának meg kell szüntetnie az Alstom konzorciummal kötött szerződést, ha a gyártó július végéig nem tudja megszerezni a végleges típusengedélyt a 2-es vonalra szánt szerelvényekre.

A BKV a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, mintegy 30 milliárd forintot, miközben az Alstom csak tízszázalékos kötbérköveteléssel élhetett. Az előlegre, illetve a jóteljesítésre vonatkozó bankgaranciát a BKV megpróbálta lehívni, és bejelentette kötbérigényét is.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!