Ma már közhelynek számít az a megállapítás, miszerint az iPhone megjelenésével gyökeresen megváltozott mindaz, amit korábban a mobiltelefonokról gondoltunk, a Nokia eladása kapcsán azonban muszáj megjegyeznünk. Ha valaki a 2000-es évek elején azt mondja, hogy a Nokia csillaga egyszer majd pár év leforgása alatt leáldozik, valószínűleg kevesen hittünk volna neki. A finn gyártó a '90-es évek elejétől meghatározó szereplője volt a piacnak; izgatottan vártuk az újabb és újabb modelljeit, sokak számára nem is létezett más gyártó.
A Nokia másfél évtizeden keresztül tökéletesen képes volt lépést tartani azzal a fejlődési ütemmel, amelyet a technológiai ipar diktált, és amely a felhasználók igényeit kielégítette, azonban – mint arra már láttunk példát az iparból – képtelenek voltak gyorsan reagálni egy komoly fordulatra.
(forrás: statista.com)
Érdemes megnézni a fenti grafikont, amely az okostelefonok által futatott operációs rendszerek globális eladásait mutatja. Bár ebből nem lehet a gyártókra vonatkozó adatokat leszűrni, egyrészt mert az Android számos készüléken fut, másrészt mert a Nokia 2011 végétől áttért a Windows alapú működésre és kifuttatta Symbian-os készülékeit, az arányok jól láthatók.
A Symbian-os készülékekből (narancssárgával jelölve) 2009 első negyedévében 17,8 millió kelt el, míg az Apple rendszerével szerelt készülékekből (sötétkékkel jelölve, iPhone) mindössze 3,85 millió. A BlackBerry-t gyártó RIM ekkor még közel dupla annyi készüléket adott el, mint az "almások", az Android pedig a szárnyait próbálgatta. Azóta az okostelefon piac a sokszorosára nőtt, a vezető szerepet pedig az Android és az iOS játssza. 2013 utolsó negyedévében már közel 220 millió Androidos készülék, több mint 50 millió Apple és mindössze 8,5 millió Windows (Nokia) talált gazdára.
(forrás: statista.com)
Természetesen egészen más képet kapunk, ha nemcsak az okostelefonok piacát nézzük, hanem a hagyományos telefonokét is, amelyben a Nokia még mindig verhetetlen. Ez azonban egyáltalán nem olyan nagy erény, hiszen egyrészt ezek a készülékek idővel teljesen eltűnnek majd, másrészt az áruk nagyságrendekkel alacsonyabb, mint „okos” testvéreiké, ami a cég jövedelmezősége szempontjából kedvezőtlen lehet.
2013 utolsó három hónapjában a Samsung vezette a piacot közel 120 milliós értékesítéssel, a második volt a Nokia 63,5 milliós darabszámmal, az Apple készülékeiből pedig kicsivel több mint 50 millió fogyott. Őket sorrendben az LG, a ZTE, a Huawei, az Alcatel és a Sony követi.
(forrás: statista.com)
(forrás: statista.com)
A Nokia telefonokkal kapcsolatban mindenkinek van valamilyen emléke, és tűnhet ma már bármilyen elavultnak például egy '90-es években gyártott készülék, mégiscsak ezekkel szoktunk hozzá az állandó elérhetőséghez és a kommunikáció teljesen új formáihoz. Biztosak vagyunk abban, hogy az olvasók sokkal több nosztalgiával gondolnak majd régi Nokia készülékükre színváltós előlappal, rövid antennával és hatalmas infraporttal, mint amilyen érzéseket egy jelenlegi iPhone vagy egy csúcs Samsung vált majd ki 10-15 év múlva. És pont ez az, amit a Nokiától soha nem vehet el senki, akármerre is halad a mobiltechnológia az évek során.
Szász Péter
mfor.hu