6p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Advertising Age két héttel a nemcsak New Yorkot, hanem a világkereskedelem egészét jelképező tornyok leomlása után a reklámszakma megváltozott kilátásairól kérdezte multinacionális társaságok vezetőit.

Forrás: Világgazdaság

"Addig, amíg nem javul a vállalatok jövedelmezősége, nincs és nem is lehet remény a hirdetési költés fellendülésére" - közölte John Perris, a Zenith Media vezérigazgatója. A szakember a világ hirdetési iparának az idei év egészét jellemző folyamatait a World Trade Center elleni terrortámadás után a nagy piacokat érintő, egyelőre megállíthatatlan recesszióra vezeti vissza. Az Advertising Age két héttel a nemcsak New Yorkot, hanem a világkereskedelem egészét jelképező tornyok leomlása után a reklámszakma megváltozott kilátásairól kérdezte multinacionális társaságok vezetőit.

David Peeler, a Taylor Nelson Sofres nemzetközi közvélemény-kutató elnöke szerint a WTC összeomlása újabb lökést adott az egy éve tartó kedvezőtlen trendnek. Christopher Dixon, az UBS Warburg vezérigazgatója úgy véli, a globális reklámköltés 2002 folyamán legfeljebb a 2000-es szintet mutatja majd, értéke 300 milliárd dollár körül alakulhat. Mármint szerencsés esetben - fűzi hozzá. A legnagyobb amerikai médiakonszern, az AOL Time Warner az idén és jövőre várható profitjának mértékét lefelé módosította. Eszerint ez évben az AOL forgalma 5-6, adózás előtti nyeresége pedig 20 százalékkal emelkedik. A médiaóriás azonban jövőre már pénzforgalmi többletének két számjegyű növekedését várja. A hirdetési ipar cégei közül sok a negyedik negyedévben hagyományosan felpörgő költésektől várta sorsának jobbra fordulását. Sokkhatásával a tragédia e reményt döntötte romba. Az amerikai reklámpiac jelenségeire élénken reagáló Európában szintén érezhetők a kedvezőtlen folyamatok felgyorsulásának jelei. Alain de Pouzilhac, a francia Havas Advertising SA elnöke úgy látja, az USA elleni terrorcselekményeket követő két hét folyamán még a legkiválóbbnak számító kommunikációs cégek piaci értéke is drámaian, 25-35 százalékkal csökkent. Pouzilhac szerint a hirdetési iparban 2003-ra várható számottevő élénkülés.

A brit piac szintén a cégek értékének csökkenésével reagált az USA elleni terrorra. A Reuters szerint a két legnagyobb kábeltévé-szolgáltató, a Carlton 17, a Granada 10 százalékkal esett. A folyamat egy éve kezdődött: e társaságok értéke 12 hónap alatt 58, illetve 38 százalékkal olvadt. A nagy hirdetők a brit piacon is már az év eleje óta visszafogják költéseiket, most pedig a Ford mondta le imázskampányát, az IBM pedig felhőkarcolót ábrázoló hirdetését vonta vissza. Németországban a terrortámadás követően a televízióknál heti 50-60 millió márka értékű hirdetést vontak vissza, amelyből a szolgáltatóknak 30-40 milliós veszteségük keletkezett.

Egymásnak is részben ellentmondó képet mutat a magyar médiapiac helyzete az amerikai terrortámadás után. Egyvalamiben egyetértenek a médiavásárlók és a hirdetések felvevői: a New York-i és washingtoni tragédia a legrosszabbkor jött, ráerősített az idei évben folyamatosan erősödő recessziós jelenségekre. Ennek ellenére a magyar hirdetési piac szereplői - talán a pánik megelőzése érdekében - óvatosan nyilatkoznak a terrortámadás piaci következményeiről. Mondok Árpád, az MC Media Company Kft. ügyvezetője nem tapasztalt hasonló megtorpanást a magyar hirdetési piacon, bár egyes - motívumaikban az eseménnyel összefüggésbe hozható - kreatív anyagaikat ügyfeleik kicseréltették. Merényi Éva, a Lowe Lintas GGK ügyvezetője a hazai piac stagnálását ahhoz köti, hogy a hirdetői kör az elmúlt tíz év során kiteljesedett, minden lényeges szereplő jelen van, így csökkent a még piaci bevezetésre váró márkák száma.

Pintér Dezső, a Tv 2 elnöke lapunknak úgy nyilatkozott, hogy a terror utáni bizonytalanság óvatosságra intett több nagy gazdálkodót, és ez hirdetői magatartásukban is megnyilvánult. Pintér szerint azonban hosszabb távú kihatása nem lesz, legalábbis a jövő évre vonatkozó, már folyamatban lévő tárgyalások alapján minden remény megvan arra, hogy visszaáll a szokásos hirdetői aktivitás. A nemzetközi piacnak nagymértékben kitett magyar reklámipar a multinacionális kötődések miatt összességében stagnálhat, kisebb mértékben vissza is eshet tavalyhoz képest - mondta el az egyik nagy médiavásárló cég vezetője. Az ország legnagyobb napilapja, a Metro kiadójának vezérigazgatója csak igen kis mértékű "terrorhatásról" számolt be. Kovalcsik József elmondta: sikeres vidéki terjeszkedésük nyomán a megrendelői-ügynökségi koncentrációval kísért kiadáscsökkenést lényegében sikerült kivédeniük.

Szintén nem tapasztaltak közvetlen hatást a Sláger Rádióban. György Gábor vezérigazgató szerint ennek oka az, hogy - noha odafigyeltek az amerikai események alakulására - műsorszerkezetük a "legnehezebb napokban" is megmaradt zenei-szórakoztató jellegűnek. Ahol nagyobb mérvű megrendelés lemondás mellett döntöttek - általában világcégeknél -, ott a médiumok hirdetői üzenetközvetítői szerepének átmeneti csökkenése, a figyelemnek a hírekre áthelyeződése állhat a háttérben - véli az Origo internetes portál hirdetési vezetője, Péli Árpád. Sajátos, ellentétes folyamatokról számol be a lappiac 36, a hirdetési torta 28 százalékát magáénak tudó VNU Magyarország Lapkiadó Rt. reklámjaiért felelős Egyesült Reklám Kft. ügyvezető igazgatója. Kürti István elmondta: a rendelések lényegében a terveknek megfelelően érkeznek, de az elmúlt két-három hétben növekedett a lemondások mennyisége is. Vagyis a piac folyamatosan átrendeződik, erősödik a koncentráció, amelynek következtében a nagyokat kevésbé sújtja a hónapok óta zajló nemzetközi recesszió. Ezért a VNU 2-3 százalékkal kisebb bevételre számít most, mint az év elején, de még így is az infláció fölötti növekedést vár. A terrortámadás közvetlen hatásaként az első napokban jelentős volt a megrendelések visszaesése, a háttérben zömében a nagy nemzetközi cégek kampányleállásai állnak, amelyek azonban nagyrészt az idei év negatív trendjébe illeszkednek - mondta Kürti István, aki szerint a következő negyed-fél esztendő kritikus lehet.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!