5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ötven eurócent alatt határozták meg a külföldről kezdeményezett, 24 centben pedig a másik uniós országból fogadott roaminghívások díjának plafonját az Európai Unió központi intézményeinek tárgyalói kedden. Az új szabályozást még jóvá kell hagynia ez Európai Parlamentnek és a tagállamoknak is. A roamingdíjak szabályozása azonban nem feltétlenül az, aminek látszik. Mfor.hu háttér.

Nem áll a sarkára - (Mfor.hu-montázs)

Fél euróban, azaz körülbelül 125 forintban szabná meg az Európai Unió a roaminghívások díjának felső határát, a másik tagállamból fogadott hívások pedig ennek kevesebb mint a felébe, 24 centbe, azaz 60 forintba kerülnének, ha a szakértő intézmények javaslatai csont nélkül átmennek az Európai Parlamenten és a tagállamokon.

Ez átlagosan 70 százalékos csökkenést is eredményezhet a korábbi hívási díjakhoz képest. Ahhoz azonban, hogy az új tarifák életbe léphessenek, még az EP plénumának és az EU-tagországoknak is jóvá kell hagyniuk a megállapodást.

Csalóka csökkentés

Még az is lehet, hogy az előre kitűzött határidőig sikerül végigvinni az ügyet: ha az Európai Parlament jövő heti plenáris ülésén megszavazza a megállapodást, a tagországok képviselői pedig június elején jóváhagyják azt, a cégeknek egy hónapon belül piacra kellene lépniük az új tarifacsomagokkal. És itt jön a csavar a történetben.

Az árszabályozás ugyanis csalóka: nem minden előfizetés-típusra vonatkozik ugyanis a díjcsökkentés. Az Európai Unió szakértői ugyanis olyan javaslatot dolgoztak ki - nyilván nem függetlenül a mobilcégek hathatós lobbitevékenységétől -, amivel a cégek egy külön tarifacsomag kialakításával letudhatják a roamingdíjak csökkentését.

Az eurobürokraták ötletének lényege, hogy a mobilszolgáltatóknak egy fix díjas tarifacsomagot, úgynevezett "Euro-tarifát" is be kell vezetniük. A fix árak csak erre a csomagra vonatkoznának, a szolgáltatók továbbra is kínálhatnák egyéb csomagjaikat - magasabb külföldi hívásdíjakkal.

Az új csomagra csak akkor éri meg tehát előfizetni, ha valaki rendszeresen külföldön tartózkodik. Egy-egy, maximum kéthetes nyaralás kedvéért ugyanis nem feltétlenül érdemes díjcsomagot váltani - főleg ha az Euro-tarifánál is köthetnek majd a mobilcégek hűségszerződéseket.

Kezdeti lendület

Pedig a roamingszabályozásnak nagy lendülettel veselkedett neki az Unió: a Bizottság már 2004 márciusában kóstolgatta a a brit Vodafone-t és az O2-t. A hivatal vádjai szerint a mobilóriások visszaéltek piaci erejükkel, és túl magas árat szabtak arra az esetre, ha európai versenytársaik külföldről a két cég nagy-britanniai hálózatát használnák.

Alig több, mint fél évvel később, 2005 februárjában ismét a Vodafone-t és egy újabb szereplőt, a Deutsche Telekomot támadta meg a Bizottság. A hivatal úgy vélte, hogy a két mobilszolgáltató túlságosan magas tarifát szabott a felhasználóknak a német mobilpiacon.

Az akkori álláspont szerint a két társaság a nemzetközi hívásátirányítási szolgáltatással többszörös hasznot realizált az összevethető szolgáltatásokhoz, vagyis a német piacon működő más távközlési cégek profitjához képest. Ezek a megállapítások tehát már nem a nagykereskedelmi árakra, hanem az egyszerű mobilhasználóktól beszedett díjakra vonatkoztak.

Kisebb csatározások után az Unió elszánta magát a döntő lépésre: tavaly év elején Viviane Reding, az Európai Unió illetékes biztosa olyan törvénykezési folyamat elindítását javasolta, amely a mobilszolgáltatókat azonos tarifák alkalmazására kötelezte volna a nemzetközi hívásoknál.

A biztos azzal érvelt, hogy az intézkedésekkel 380 millió európai, nem a saját szolgáltatója országában telefonáló mobilos kerülne kedvezőbb helyzetbe, mivel - számos példa szerint - esetenként akár negyven százalék többletet is fizetnek a fogyasztók a külföldi mobilozásért.

Mobillobbi

A szolgáltatók persze hevesen ellenezték a csökkentési terveket: elszántan küzdöttek a nyereségük 10-15 százalékát adó roamingdíjak megőrzéséért, a tilalom elkerülése érdekében nem egy esetben inkább önkéntes tarifacsökkentést hajtva végre.

A bizottság tervei annyiban módosultak az eredeti elképzelésekhez képest, hogy a fogyasztói árak helyett mindössze a szolgáltatók által a hálózatuk használatáért egymásnak felszámolt díjakat szabályozták volna.

A jelenlegi szabálytervezet szerint azonban úgy néz ki, hogy a szolgáltatók még a felpuhított tervekhez képest is jobban jártak. Igaz, a megállapodás megpróbál úgy tenni, mintha az Unió nem engedett volna a nyomásnak: két éven belül további csökkentésnek kellene következnie, 2010-ben pedig felül kell vizsgálni az új szabályozás tapasztalatait.

A netkávézók viszont örülhetnek: továbbra sem kell kidobniuk az internettelefonokat, amivel a hátizsákos turisták - a mobiltarifák töredékéért - közölhetik a családdal, hogy jól vannak, és csak azért nem veszik fel a mobilt, mert sokba kerül.

L. Nagy Gábor

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!