Januárban fontos változások léptek életbe a kgfb-piacon, melyek egy része kedvező az autósok számára, mivel növeli a versenyt. Más módosítások - például a garanciaalap bevezetése - viszont emelhetik a biztosítások díjait. A piac tehát elindult a lassú liberalizáció útján, az idén ismét fontos szabályok módosulnak, a változásoknak pedig ismét lehetnek nyertesei és vesztesei.
Továbbra is év végén jön a rohamTavaly decemberben sok helyen azt lehetett olvasni, hogy ez az utolsó év végi kampány a biztosítók számára, mivel a törvénymódosítás értelmében a jövőben nem év végén, hanem a szerződéskötés napján lesz az évforduló, azaz nem lesz egy intenzív kampányidőszak, hanem év közben folyamatosan lehet kötni a kötelezőket. Az új szabályt fokozatosan vezetik be: ha valaki új autót vesz, annak onnantól kezdve nem az év végén kell figyelnie a díjtáblázatokat.
"Számításaink szerint idén még teljes egészében a januári szerződésváltások lesznek a jellemzők, majd 2011-ben jelennek meg az első olyan autósok, akiknek év közben lesz a fordulónap. Az általunk készített modell szerint 2015-ben már az autósok 80 százaléka év közben fog új biztosítást kötni, ez azonban az új autó piac visszaesése miatt még jobban kitolódhat" - vélekedik Csikós Dániel, a Genertel direktbiztosító vezérigazgatója.
A szakember szerint a módosítással az autósok járnak jól, hiszen így a kötelezők és a cascók fordulónapja sokkal jobban össze fog kapcsolódni, ez pedig fokozza az árversenyt, és alacsonyabb díjakat fog eredményezni.
"Egyre inkább megfigyelhető, hogy átalakulóban van a kgfb-piac is: egyes biztosítók az új autókat próbálják meglovagolni, már az autókereskedésekben ott vannak, hogy velük szerződjenek, mások pedig az év közben történő adásvételekre próbálnak koncentrálni" - emelte ki Csikós Dániel.
Idén bedurvulhat a kampány"2011-től személyautók és motorkerékpárok esetében az eddigi köbcentiméter alapú díjszabás helyett kilowatt alapján állapítják meg a biztosítások éves díját. Számításunk szerint ez a változás a meglévő ügyfelek harmadát nem érinti, harmaduk számára olcsóbb, további egyharmad számára pedig drágább lesz" - vázolta fel Sebestyén László, a Genertel ügyvezető igazgatója.
A fentiek miatt a szakember szerint akár a piac újrafelosztását is hozhatja a változás, hiszen a négymillió gépjárműtulajdonos kétharmadát érintheti valamilyen módon a díjszámítás módosítása. "Arra számítunk, hogy az év végén durva pofozkodás lesz a piacon" - foglalta össze Sebestyén László.
A módosítással kapcsolatban a Genertel ügyvezetője elmondta: a teljesítmény talán megfelelőbb mérőszám, mint a hengerűrtartalom, ugyanis az határozza meg egy autó dinamikáját, ami pedig a kockázati besorolás alapja a biztosítók számára.
Miért drágább év közben?Az utóbbi hetekben arról lehetett olvasni, hogy a decemberi intenzív kampányidőszak után jelentősen emelkedett a kötelezők ára, néhány esetben akár 50 százalékos drágulás is elképzelhető volt.
Sebestyén László szerint két fő okkal magyarázható, hogy decemberben lényegesen olcsóbban lehet kötelezőt kötni: egyrészt a cégek akkor jelentős kampánykedvezményeket kínálnak, tavaly is akadt olyan biztosító, mely 30-40 százalékkal olcsóbban adta termékeit.
A másik ok pedig az, hogy teljesen más a célcsoport: év közben jórészt azok kötnek szerződést, akik új autót vesznek, míg decemberben az évek óta meglévő szerződések megújítása zajlik. "Az év végi kampányban az ügyfelek 60-70 százaléka magas bónuszfokozatba tartozik, nekik automatikusan kedvezőbb díjakat ajánlanak a cégek, év közben ez az arány fordított" - vázolta fel a Genertel ügyvezetője.
"Decemberben 25-26 ezer forint körül voltak a kötelezők éves átlagdíjai, de akadt olyan cég, melynél már 20 ezer forint alatt is lehetett biztosítást kötni" - tette hozzá Sebestyén László.
Készülhetünk az áremelésre
A Genertel szakemberei szerint az idei kampányban nagyságrendileg 10 százalékkal emelkedhet a kötelezők ára, hiszen a biztosítók egyre inkább a magasabb díjbevételben, nem pedig az ügyfélszámban érdekeltek - hangzott el a keddi sajtóbeszélgetésen.
Szintén az áremelkedés irányába mutat a januárban bevezetett garanciaalap, melyet azért hoztak létre, hogy az esetlegesen fizetésképtelen biztosítók helyett helyt álljon. Az alapot a piaci szereplőknek kell feltölteniük úgy, hogy hat éven keresztül éves árbevételük egy százalékát befizetik.
"A kártalanítási alapot a biztosítók minden bizonnyal be fogják építeni tarifáikba, így végső soron az ügyfeleknek kell majd nagyrészt megfizetniük ezt az összeget is. A cégek várhatóan csak egy kis részét vállalják át a pluszköltségnek" - emelte ki Sebestyén László.
Beke KárolyMenedzsment Fórum