A cégnyilvántartási adatok szerint a közelmúltban a Colas-csoporttól igazolt cégvezetőt a több állami nagy megrendelésen megerősödő Mészáros és Mészáros Kft. Görbedi László érkezik a kft-hez, aki vezérigazgatóként dolgozott a most hátrahagyott cégnél, a Colas Alterránál.
A közelmúltban egy másik ismert vezetőt is "elveszített" a Colas: Sokorai Istvánt, aki az egykori Arcadomtól ment át a külföldi cégcsoporthoz és ott 10 évig első számú vezető volt. Éppen egy éve jelentették be, hogy a NER legbelsőbb köreihez tartozó Bayer Constructnál lett ingatlanfejlesztési vezető, rá bízták az újonan megalapított Bayer Property céget.
A Colas és a Mészáros és Mészáros teljesítményét nézve egyértelmű, hogy a hazai építőipar két fontos szereplőjéről van szó, de piaci pozícióik kiépítéséhez, megerősítéséhez eltérő eszközökre és kapcsolatrendszerre volt szükségük.
Mára egyenrangú felek lettek az építőiparban, sőt: a Mészáros és Mészáros Kft. forgalmát a Colas-csoport érintett tagjai együttesen tudják nagyjából produkálni. A kft. egyébként nem csupán önerőből gyarapítja gyors ütemben bevételeit, hanem azért is, mert a Mészáros Lőrinchez köthető egyéb építőipari érdekeltségek - egy-egy részfeladat elvégzésekor - nem egyszer alvállalkozóként foglalkoztatják.
Vélhetően a gyorsabb fejlődés is vonzhatta Görbedi Lászlót, hiszen korábbi foglalkoztatója, a Colas Alterra 2019-ben (az utolsó lezárt évben, a 2020-as beszámolók mostanában kerülnek fel a netre - a szerk.) csak valamivel több, mint 21,5 milliárd forintos forgalmat bonyolított, miközben ugyanebben az időben a Mészáros és Mészáros Kft. 87,3 milliárdot. De még az Alterra anyacége, a francia hátterű Colas Hungária 22,2 milliárdos forgalma is elenyésző a Mészáros féle építőipari cég értékesítési bevételéhez képest. Pedig a franciák még 1991-ben léptek be a magyar piacra, míg Mészáros cégét 2001-ben alapították.
Ha a teljes Colas-csoportot nézzük, akkor az alábbi ábrán jól játható, hogy erős a bevétel hullámzása, az elmúlt évtizedben 40 és 90 milliárd forint közötti ingázás volt, csak az utóbbi két esztendőben tudtak 100 milliárd forint felé futni.
Arról természetesen nincs szó, hogy a mostani vezetői igazolások meggyengítették volna a Colast, a csoport továbbra is sok útépítési és más infrastrukturális projektet visz. Egyebek mellett a BMW debreceni gyárához közeli autópályacsomópont építésénél is vezető szererephez jutott. Akárcsak az új M4-es autóút szolnoki Tisza-híddal együtt épülő szakaszánál. Mindkét helyen a szintén NER-kompatibilis Duna Aszfalt a partnere. A Colas csoport elnök-vezérigazgatója, Zsiga György tavaly márciusban érkezett a holdinghoz az Egri Útépítőtől.
Görbedi László régi motorosnak számít az ágazatban és a Colasnál is sok évet lehúzott: 2005-ben még vállalkozási főmérnökként kezdett, majd egészen a vezérigazgatói székig vitte a Colas Alterránál. Úgy nyolc éve volt egy érdekes nyilatkozata saját vállalati lapjuknak. Azt mondta, hogy a szennyvíztisztítók építése már nem akkora biznisz, mint azt megelőzően, mert országosan kiépült ez a fajta infrastruktúra. Az egyéb üzletágak felfuttatása mellett a Colas Alterrának vissza kellene térnie két jól bevált bizniszéhez, az ivóvízellátás javításához és a hulladékkezeléshez.
Nos, új munkahelyén most mindkettőre lesz módja, a Mészáros Lőrinc érdekeltségéhez tartozó cégeknél ilyen munkák is bőséggel soron vannak. A hulladékkezelési és hulladékkereskedelmi megbízások elnyeréséért egyik új szerzeménye, az egy éve kinézett, majd nem sokkal utána megszerzett Envirotis Holding Zrt. indult és ért célba. A 24.hu szerint két nagy állami megrendelés is beesett idén áprilisban, sok milliárd forintos értékben.
A Mészáros és Mészáros Kft. Észak-és Kelet-Magyarországon, valamint Kelet-Dunántúlon több kistelepülésen is végez vízügyi projekteket. Sopron térségében a Fertő-tavi vizi telepen szennyvíztisztító, kikötő, móló és partfal épült illetve épül, mintegy 10 milliárd forintos beruházással. A Mosoni-Dunán a vízszint helyreállítását célzó hatalmas infrastrukturális projekt fűződik a kft-hez, ott most jutottak túl a munkák középső szakaszán.
Ezen kívül jó egy éve külön céget hoztak létre Mészárosék egy leendő Észak-Magyarországi Gazdasági Övezet fejlesztéséhez, amit még Palkovics László miniszter vázolt. Nyilvánvaló, hogy a térség felemeléséhez nagyszabású közmű és infrastrukturális beruházás sorozatra lesz szükség, ennek egy részéhez uniós források is érkezhetnek, amiket még időben szeretne saját ernyője alá vonni a Mészáros csoport.
Görbedi László érkezése azonban azért is fontos lehet, mert a Mészáros Lőrinchez köthető cégek az elmúlt időszakban kettőzött erővel haladtak az energetikai szektorban és újabb megbízások elnyeréséhez is jól jön a kapcsolatrendszere, tapasztalata. Az említett észak-magyarországi óriási övezet szempontjából fontos fejlemény, hogy a közvetve Mészáros Lőrinc által felügyelt Opus Global Nyrt. legutóbbi két nagybevásárlást is végrehajtott: megszerezte a Titász és a Tigáz többségi tulajdonát. A közműszolgáltatók infrastrukturális hátterének fejlesztése hosszú távra jó üzlet lehet.
Pakson, az atomerőmű projektjénél ugyancsak szerephez jutottak Mészárosék. Egyrészt elvégezhetik a fontos bekötőút bővítését (2,5 milliárd forintos projekt), másrészt "rájuk bízták" az úgynevezett Tartalék Vezetési Pont kiépítését, ez egy hatalmas, földrengésálló épület lesz. Ezen kívül ők építhetik a kiégett nukleáris kazetták tárolására szánt óriási beton monstrumot is.
Azt nem lehet állítani, hogy a felek ne ismerték volna korábban egymást, legalábbis egymás munkáit. A Colas és a Mészáros és Mészáros Kft. ugyanis több magyarországi közbeszerzési eljárásban indult konzorciumban. A Közbeszerzési Hatóság oldala szerint ilyen tender volt az NKM Földgázhálózati Kft. 2018-as kiírása gázhálózat rekonstrukcióra, 4,4 milliárd forintért.
Mészáros Lőrinc a leggazdagabb magyarok egyike a különböző kiadványok szerint. Legutóbb, néhány napja Lázár János mondott róla véleményt a lapunknak adott nagyinterjúban, kifejtve, hogy sokkal több hozzá hasonló vállalkozóra lenne szükség, mert a kormány célja, hogy a nemzeti erőforrások nemzeti kézben legyenek.