4p

Több európai digitális óriásvállalat is szembeszállt azzal a javaslattal, hogy adót vessenek ki a nagyobb forgalmat lebonyolító techcégekre.

Lázong a techipar, a rájuk kivetendő adó károsnak mondott hatásai miatt elérkezettnek látták az időt, hogy kifejtsék álláspontjukat. Mások mellett a zenei szolgáltatást nyújtó Spotify, a szálláskereső Booking.com valamint a Angry Bird játékot alkotó Rovio az uniós pénzügyminiszterekhez eljuttatott, közösen jegyzett levelükben hívják fel a figyelmet a javaslat negatív hatásaira – írja a Financial Times.

A levél alapja, hogy az Európai Bizottság javaslata szerint 3 százalékos adót vetnének ki a jelentősebb technológiai vállalkozások – például a Google, az Amazon vagy Facebook – bevételeire. A szintén érintett többi techcég szerint viszont egy ilyen adóztatási rendszer nem pont azt találja el, amit szeretne: a legnagyobb bevételt elérő cégeket veszi alapul, közben a kisebb európai cégeket terheli aránytalanul nagy mértékben, ami torzíthatja a piaci versenyt.  A vezető vállalatóriásoknak nem okozna érezhető kiesést a szabályozás, sok új vállalkozás és startup viszont az adóalapként szolgáló bevételekből alapozza meg későbbi növekedését. Egy ilyen intézkedés tehát pont a növekedéshez szükséges hátteret rombolná.

Az Európai Bizottság márciusban bejelentett javaslata lehetővé tenné, hogy megadóztassák az információtechnológiai nagyvállalatokat (eközben a britek 2 százalékos adót vetnének ki ezekre a cégekre). A tervezetet várhatóan jövő héten mutatják be. Korábban már az Apple és a Google kapcsán is felmerült egy új adózási rend bevezetése, a két céget ugyanis rendszeresen érte az a vád, hogy elcsalják az adót, bár ezt az amerikai vállalatok rendszeresen tagadják.

Hosszú távú megoldás kell

A mostani tervezet szerint a cégeknek az éves forgalmuk 3 százalékát kellene befizetniük adóként, ezt azonban csak a világszinten 750 millió eurós, az Európai Unióban pedig legalább 50 millió eurós bevételt elérő vállalatokra vetnék ki. Az Európai Bizottság becslése szerint 3 százalékos adó esetén évente mintegy ötmilliárd euró adóbevétel keletkezne az EU-ban. Az adót a felhasználók tartózkodási helye szerinti uniós tagállam szedné be.

A digitális adó bevezetését Emmanuel Macron francia elnök is támogatja, akinek kampányígéretei között van a nagyvállalati technológiai szféra megadóztatása. A jogszabály ideiglenes jellegű lenne, amíg nem sikerül átfogó megoldást találni arra, hogy a digitális cégek ott adózzanak, ahol a nyereségük keletkezik, ne csak ott, ahol a központjuk van.

A britek lehetnek az elsők

A tagállamok azonban aggodalmukat fejezték ki az új adózással kapcsolatban: bár a francia kormány már az év végétől életbe léptetné a javaslatot, több uniós tagállam szerint egy csak EU-ra vonatkozó adórendszer bevezetése ellentmondana a nem EU-s államokkal kötött kétoldalú adómegállapodásoknak. Több kormánynak ráadásul problémát okoz, hogy miként is lehet meghatározni egy cég digitális jelenlétét a bevételek alapján a nyereség helyett.

Az adózásról szóló módosításokat minden tagországnak egyhangúlag kell megszavaznia, ez azonban hosszú folyamat lehet. Spanyolország korábban már kifejtette, hogy nemzeti szintű stratégiával szállnának szembe a problémával, az Egyesült Királyság pedig a világon elsőként adót vetnek ki a nagy techcégekre, így a Facebookra, a Google-re és az Amazonra is.

A bejelentés szerint a digitális adó a legalább 500 millió fontos globális, éves bevétellel rendelkező cégóriásokat sújtaná. A vállalatoknak a Nagy-Britanniában keletkezett bevételeik 2 százalékát kellene befizetniük az államnak, mely így Philip Hammond brit pénzügyminiszter becslése szerint összesen évi 400 millió fontot is kereshetne az új teherrel. A digitális adó a keresőmotorokat, a közösségi oldalakat és az online piactereket sújtaná, de a digitális zene és -filmszolgáltatókat nem érintené. Az adón még dolgoznak, kivetésével 2020-at célozzák meg.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!