3p

A magyar informatikai szakemberek 67 százaléka az ügyféladatok védelmét tartja a vállalatok előtt álló legkritikusabb kihívásnak.

A digitális átalakulás eredményeként a vállalatok egyre inkább függenek a technológiától, erősödik az informatikai kockázatoknak való kitettségük is. Az év elején, a davosi Világgazdasági Fórumra kiadott Globális kockázatok című jelentésben 2019 legvalószínűbb kockázati tényezői között - a szélsőséges időjárás, a klímaváltozás és a természeti katasztrófák okozta károk mellett - élen állnak az adatcsalások és adatlopások, valamint a kibertámadások - derül ki a Panda Security MTI-hez eljuttatott felméréséből.

A spanyol alapítású, a világ 180 országában jelenlévő Panda Security friss magyar felmérése szerint a hazai vállalatok többsége megfelelően védett a kibertámadásokkal szemben, legalábbis így látja a kérdőívet kitöltő 260 kis- és nagyvállalati informatikai szakember. Az ITBN 2019 szakmai konferencia résztvevői körében készült kérdőíves kutatásban csupán a válaszadók 10 százalékának voltak kétségei a szervezete védelmi rendszerének biztonságát illetően.

Mobilon és a felhasználókon keresztül a legsebezhetőbbek 

Arra a kérdésre, hogy szerintük melyik területen a legkitettebbek a támadásnak, a válaszadók több mint 56 százaléka említette a mobileszközöket és a külső adathordozókat, és ugyanennyien mondták azt, hogy a felhasználók felől a legsebezhetőbbek a vállalatok.

A felmérés szerint az elmúlt 12 hónapban a válaszadók által képviselt cégek 60 százalékánál történt sikeres kibertámadás, ami valamilyen szinten érintette a működésüket. A támadást elszenvedett vállalatok 31 százaléka egy héten belül, 7 százaléka pedig több hónap alatt vagy egyáltalán nem tudta orvosolni a keletkezett problémát.

A cégek 62 százalékánál egy napon belül helyreállították az okozott kárt, de az elszenvedett károk közül legtöbben a vállalati működés hatékonyságának csökkenését említették. A dobogó második fokára az adatvesztés került, épphogy megelőzve a belső folyamatok leállását. A válaszadók közel 70 százaléka az ügyféladatok védelmét tartja a legkritikusabbnak.

Komoly károkat okoznak ezek a támadások 

A kibertámadások komoly kockázatot jelentenek a cégeknek, hiszen a leggyakoribb károk súlyos anyagi és imázsveszteséggel járhatnak - idézi a közlemény Gölcz Dénest, a Panda Security hazai ügyvezető igazgatóját, aki úgy látja, a kisebb vállalatok a vártnál rugalmasabban reagálnak az új kihívásokra, és építenek ki újfajta védekezési rendszert a végpontokra.

A válaszadók 53 százaléka azt mondta, biztos vagy nagyon biztos abban, hogy a szervezete megfelelően védett a kibertámadásokkal szemben, ami a szakember szerint meglepően magas szám. Ő úgy látja, hogy az üzlettulajdonosok, üzletvezetők valójában akkor szembesülnek a kockázat súlyával és az okozott kár üzleti hatásával, amikor már elszenvedtek egy támadást.

A legtöbb támadásra, például a zsarolóvírusokra, van hatékony védelem és minimalizálni lehet a kockázatokat. Az ügyvezető mégis számos példát tud arra, hogy vállalatvezetők, cégtulajdonosok végül kifizették a bűnözők által kért váltságdíjat, hogy visszakapják az adataikat vagy helyreálljon a rendszerük működése.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!