A digitális átalakulás eredményeként a vállalatok egyre inkább függenek a technológiától, erősödik az informatikai kockázatoknak való kitettségük is. Az év elején, a davosi Világgazdasági Fórumra kiadott Globális kockázatok című jelentésben 2019 legvalószínűbb kockázati tényezői között - a szélsőséges időjárás, a klímaváltozás és a természeti katasztrófák okozta károk mellett - élen állnak az adatcsalások és adatlopások, valamint a kibertámadások - derül ki a Panda Security MTI-hez eljuttatott felméréséből.
A spanyol alapítású, a világ 180 országában jelenlévő Panda Security friss magyar felmérése szerint a hazai vállalatok többsége megfelelően védett a kibertámadásokkal szemben, legalábbis így látja a kérdőívet kitöltő 260 kis- és nagyvállalati informatikai szakember. Az ITBN 2019 szakmai konferencia résztvevői körében készült kérdőíves kutatásban csupán a válaszadók 10 százalékának voltak kétségei a szervezete védelmi rendszerének biztonságát illetően.
Mobilon és a felhasználókon keresztül a legsebezhetőbbek
Arra a kérdésre, hogy szerintük melyik területen a legkitettebbek a támadásnak, a válaszadók több mint 56 százaléka említette a mobileszközöket és a külső adathordozókat, és ugyanennyien mondták azt, hogy a felhasználók felől a legsebezhetőbbek a vállalatok.
A felmérés szerint az elmúlt 12 hónapban a válaszadók által képviselt cégek 60 százalékánál történt sikeres kibertámadás, ami valamilyen szinten érintette a működésüket. A támadást elszenvedett vállalatok 31 százaléka egy héten belül, 7 százaléka pedig több hónap alatt vagy egyáltalán nem tudta orvosolni a keletkezett problémát.
A cégek 62 százalékánál egy napon belül helyreállították az okozott kárt, de az elszenvedett károk közül legtöbben a vállalati működés hatékonyságának csökkenését említették. A dobogó második fokára az adatvesztés került, épphogy megelőzve a belső folyamatok leállását. A válaszadók közel 70 százaléka az ügyféladatok védelmét tartja a legkritikusabbnak.
Komoly károkat okoznak ezek a támadások
A kibertámadások komoly kockázatot jelentenek a cégeknek, hiszen a leggyakoribb károk súlyos anyagi és imázsveszteséggel járhatnak - idézi a közlemény Gölcz Dénest, a Panda Security hazai ügyvezető igazgatóját, aki úgy látja, a kisebb vállalatok a vártnál rugalmasabban reagálnak az új kihívásokra, és építenek ki újfajta védekezési rendszert a végpontokra.
A válaszadók 53 százaléka azt mondta, biztos vagy nagyon biztos abban, hogy a szervezete megfelelően védett a kibertámadásokkal szemben, ami a szakember szerint meglepően magas szám. Ő úgy látja, hogy az üzlettulajdonosok, üzletvezetők valójában akkor szembesülnek a kockázat súlyával és az okozott kár üzleti hatásával, amikor már elszenvedtek egy támadást.
A legtöbb támadásra, például a zsarolóvírusokra, van hatékony védelem és minimalizálni lehet a kockázatokat. Az ügyvezető mégis számos példát tud arra, hogy vállalatvezetők, cégtulajdonosok végül kifizették a bűnözők által kért váltságdíjat, hogy visszakapják az adataikat vagy helyreálljon a rendszerük működése.