3p

A koronavírus-járványt követően sokan munkahelyet változtattak, mert az otthoni munkavégzéshez
hasonló kellemes irodai környezetre vágytak. Azóta helyenként túl barátságossá váltak a munkahelyek.

A koronavírus-járvány után nagy vándorlás kezdődött a munkahelyek között, mert sokan nem akartak visszatérni az esetenként "mérgező" hangulatú irodai környezetbe. Sok vállalat úgy látta, akkor tudja rábírni alkalmazottait, hogy bejárjanak dolgozni, ha a „kedvesség kultúráját” kínálják a munkahelyeiken. Tessa West amerikai szociálpszichológus professzor szerint ezzel átestek a ló túlsó oldalára – derül ki a CNBC cikkéből.

"Nagy nyomás nehezedik a vállalatokra, hogy a munkahelyeiket empatikusnak, gondoskodónak, kedvesnek tartsák, ami persze jó dolog"

– mondja a szakértő. A történet vége azonban az lehet, hogy a barátságosság a kommunikáció és a véleménykülönbségek ütköztetésének rovására megy. Egy munkahely káros, ha magasról tesz a munkatársakra, inkorrekt szabályok szerint működik, öldöklő versenyre kényszeríti az embereket és helyenként zaklatásnak teszi ki őket. Ennek ellenkezője azonban nem a szivárványszínű boldogság és az örök napsütés.

A jó munkahely megengedi a vitát és a kritikát

Téves az a feltételezés, hogy ha valaki kritikus, akkor ezzel megmérgezi a környezetét. Az emberek hasznos visszajelzéseket akarnak a munkájukról, ami nem feltétlenül pozitív. West szerint a figyelmeztető jelek közé sorolható, ha a munkatársak között elharapódznak a baráti gesztusok. Ennek be kell indítania a vészcsengőt.

A vitákra szükség lehet egy jó munkahelyen. Fotó: Depositphotos
A vitákra szükség lehet egy jó munkahelyen. Fotó: Depositphotos

Ezzel egyetértve Adam Grant pszichológus, több bestseller könyv írója úgy véli, az egyik legnagyobb baj, ami egy munkahelyen történhet, ha kialakul a középszerűség kultúrája. Ez utat nyit az előtt, hogy ne lehessen számonkérni az emberek munkáját. Aki jó fej, az sokáig megőrizheti a helyét akkor is, ha finoman fogalmazva nem a munka hőse. Emellett megnyílik az út a passzív agresszív viselkedés előtt is, amikor barátságos viselkedésbe csomagolva manipulálják egymást az emberek.

Túláradó kedvesség, mint megoldás? 

West szerint ironikus, de a legbiztosabb út a munkatársak pszichológiai biztonságérzetének
lerombolásához a túláradó kedvességen át vezet. Ennek ugyanis az a vége, hogy senki sem tudja, mit gondol valójában a másik. Mikor képmutató és mikor mondja a valódi véleményét.
A szakértő azt tanácsolja, hogy olyan kisebb kérdésekkel kezdjük el felbontani a túlzottan barátságos környezetet, amelyek magukban rejtik a vita lehetőségét. Például:

Te milyen hátteret választanál ehhez prezentációhoz?

Ez követően lehet elmozdulni a nagyobb konfliktusokat magukban rejtő véleménycserék
felé. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!