3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Legalábbis részben, a G7 számításai szerint.

Magyar szemmel magas a győri Audi bruttó 444 ezer forintos átlagfizetése, ám ha a számok mögé nézünk, kiderül, hogy a német anyacég valójában nagyon is alulfizeti a magyar dolgozóikat, akik így – a cég nyereségén túl – a németek magasabb fizetéséért dolgoznak, derül ki a G7 cikkéből.

A lap kiszámította: 

ha az Audi ugyanakkora részét fizetné ki a magyar munkások által előállított hozzáadott értéknek, mint a németeknek, akkor legalább havi 1,2 milliót kellene a munkásoknak hazavinni.

A G7 összevetése szerint a magyar munkavállalók a német kollégáik által megkeresett összegek 22 százalékát kapják csupán. Ha ezt a megtermelt hozzáadott érték felől nézzük, akkor a német dolgozók annak 2,5-3-szor nagyobb részét kapják meg fizetésként, mint a győriek.

Az Audi Zrt. beszámolója szerint a cég papíron 48 milliárd forintot költött k+f-re, ami több, mint a teljes MTA éves 50 milliárdos költségvetése. Csakhogy az MTA-nak 5400 alkalmazottja van, a magyarországi Audiban viszont csak 348 alkalmazott foglalkozik k+f-fel, a 48 milliárd forintból ennek megfelelően 46 milliárd nem saját kutatás-fejlesztési tevékenység, hanem egyszerűen ennyit fizettek k+f szolgáltatásért, feltehetően szinte teljes egészében a német anyavállalatnak. Ez egy olyan költség, ami rontja a magyar gyár termelékenységét, pénzügyi mutatóit, de javítja a német anyacégét. Ebben az esetben az alapvetően a német utasítások szerint működő magyar leányvállalat gyakorlatilag bérmunkát végez.

Csak ez az egy tétel azt jelenti, hogy nélküle a magyar munkavállalók hozzáadott értéke 7 százalékkal magasabb lenne. Tehát még tovább növekedne a magyar dolgozók bére és az általuk megtermelt érték közti különbség.

A magyar Audi társaság ezen felül a német központnak konszern szolgáltatásokra 18,9 milliárd forintot fizetett ki 2017-ben, ami a teljes árbevétel 0,8 százaléka. Ha ezt sem kellene megfizetni a központnak, akkor már 10 százalékkal tovább nőne a hozzáadott érték. Ráadásul ha ezek nem lennének, a cég üzemi árbevétele is közel a duplája lenne, 106 helyett 206 milliárd forint.

A magasabb üzemi árbevétel magasabb adóalapot is jelentene, és a k+f kiadásokat nem lehetne az adóalap csökkentésére is elszámolni. Ennek alapján a G7 kiszámolta: a két tétel miatt 5,8 milliárd forint társasági adóval és 1 milliárd forint helyi iparűzési adóval fizet kevesebbet a cég, tehát ennyi pénztől esik el az állam.

További izgalmas részletek a G7-en.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!