5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Van aki felét visszakapja a Malév jegy árának, másoknak viszont semmi sem jut. Minden attól függ, hogy melyik utazási irodában vette nyolc éve. A visszatérítést totális káosz jellemzi - senki nem tud semmit.  A Nemzetközi Légifuvarozási Szervezet,( IATA) minden adat birtokában van - csak éppen ezt nem osztja meg senkivel - sem az utassal, sem az utazási irodákkal. Így azok hasraütésszerűen fizetnek. Ukrajnában szerencsések voltak, ott bíróság kötelezte teljes kártérítésre a szervezetet.

Teljesen negligálja az utasokat és az utazási irodákat az IATA. Sem lapunknak, sem az érintett utazási irodák kérésére nem árul el semmilyen részletet a Malév csődje során pórul járt utasok kártalanításáról a szervezet. Ez azért is elfogadhatatlan, mert az irodák egyáltalán nem tudják, hogy kinek mennyit fizethetnek vissza a 2012-es Malév csőd során le nem utazott repülőjegyek árából. Csak az biztos, hogy egy holland bíróság a 2018-ban a befizetett jegyárak 72 százalékos visszatérítésére utasította az IATA-t.

Korai volt az optimizmus

Lapunk a fejleményekről elsőként számolt be 2020 deceberében, és akkor még optimista hangvételű írást közöltünk az mfor.hu oldalán. Ekkor úgy tűnt, hogy a korábbi jegyvásárlók 8 év várakozás után végre pénzükhöz juthatnak - mégha a jegyre fordított összegnek csak egy részét térítik is vissza. Az első kifizetéseket követően azonban úgy tűnik homok került a gépezetbe, hiszen azóta egyre több probléma derül ki, ahogy az a lenti cikkből is látszik.

De hogy a repülőjegyek árának beszedésével és "terítésével" megbízott szervezet mely repjegy visszatérítést minősítette jogosnak, s melyeket nem, azt nem kötötte az utazási irodák orrára. Így jelenleg kétféle gyakorlat működik: vagy a szükséges és hiányzó információ híján egyáltalán nem fizetnek a pórul járt utasoknak, vagy a jegyár 40-50 százalékát adják vissza a jelentkezőknek. (Az amszterdami bírósági 2018-as ítéletében eredetileg 72 százalékos visszatérítési szintet határozott meg - ez "fogyott le" 60 százalék körüli értékre. A kettő közti különbség vélhetően éppen az a perköltség, amit az IATA levont a bíróság által is jogosnak minősített visszautalandó pénzből.)

Hasra ütve

Nem kis pénzről, összesen 15,4 millió dollárról, megközelítőleg 5 milliárd forintról és 200 ezer utasról van, pontosabban lehet szó! (A feltételes mód azért is indokolt, mert az 5 milliárd forintnak megfelelő jelenlegi ismert összeg, 2012-ben még 9 milliárd forint volt, a kettő közti különbség sorsára ismételten nincs információ...) A kártérítés ügyében többéves huzavona után, tavaly nyáron állapodott meg az Európai Utazási Irodák Szövetsége (ECTAA) és az IATA. Ennek értelmében a bírósági perközösségben résztvevő utazási irodák - szám szerint 184-en - megkapják a fel nem használt Malév jegyek árának 60 százalékát a Nemzetközi Légifuvarozási Szervezettől, pontosabban egy ügyvédi irodától, amelynek az IATA utalta át az összeget.

A Malév 66 évnyi működés után, 2012. február 3-án állt le végleg (MTI Fotó: Mohai Balázs)
A Malév 66 évnyi működés után, 2012. február 3-án állt le végleg (MTI Fotó: Mohai Balázs)

Az IATA írásban lapunknak is megerősítette, hogy azok az irodák sincsenek reménytelen helyzetben, amelyek nem vettek részt a pertársaságban, őket ugyanis a IATA keresi meg - és fizet nekik is. Ez utóbbira azonban mindeddig nem került sor, az általunk megkérdezett irodák ugyanis egy petákot sem kaptak 2019 nyara, vagyis a megállapodás megkötése óta. De a pertársaságban részt vettek öröme sem felhőtlen, hiszen a 60 százalék helyett maximum 40-50 százalékos visszatérítést kaptak - de hogy ebből kinek és mennyit fizessenek vissza arra hiába kérték a "mindentudó" IATA-t. Elméletileg a legjobb helyzetben azok voltak, akik a csőd előtt bankkártyával fizettek - ők 2012 februárjában a bankjuktól kérhették a pénz visszautalását. Hogy ezzel a lehetőséggel akkor hányan éltek, azt sem tudni.

Ukrajnával nem lehetett kikezdeni

A jelenlegi helyzet teljes abszurditását csak fokozza, hogy a teljes, 15,4 millió dolláros kártérítési összegből az IATA levonta saját ügyvédi költségeit - vagyis azt a pénz, amit az utasok és utazási irodák elleni perre fordított. (A nemzetközi gyakorlatban is párját rikítja, hogy a pernyertes fizesse az alperes jogi kiadásait, de itt pontosan ez történt!) Talán mondani sem kell, hogy az IATA ezen jogi költségek nagyságát sem közölte az érintett utazási irodákkal...

Példátlan módszereket alkalmaz a Nemzetközi Légifuvarozási Szervezet, az IATA (Fotó: depositphotos.com)
Példátlan módszereket alkalmaz a Nemzetközi Légifuvarozási Szervezet, az IATA (Fotó: depositphotos.com)

Sőt, az is példátlan, hogy a nemzetközi szervezet nyolc évig (!) használta az utasok pénzét, de ezekre nem fizet kamatot. Megteheti - mondják az általunk megkérdezett utazási iroda vezetők - mert az IATA praktikusan "pallosjoggal" rendelkezik: az irodák teljesen kiszolgáltatottak a nemzetközi légiforgalom "kliringházát" is betöltő szervezettel szemben.

Érdekes módon egyébként egy nem EU-s tagország meg tudta törni az IATA uralmát. Az Ukrajnában váltott Malév jegyek árát ugyanis a szervezetnek egy ottani bírósági döntést követően azonnal vissza kellett utalni az utasoknak. És ez meg is történt. (Hogy ez pontosan mennyi volt, arra ismételten nincs válasz...)

Mindenki sunyít

A Malév jegyeket övező teljes káosz elsőrendű oka - amint az a fentiekből is kiderülhet  - a nemzetközi légifuvarozási szövetség. Az IATA helyzetét egyáltalán nem könnyítette meg, hogy sok tízezer ember foglalási adatai, befizetései és jegyárait kellett összevetniük a befizetésekkel. De, bármilyen bonyolultnak is tűnik ez a feladat, néhány hét vagy esetleg hónap alatt tiszta vizet lehetett volna önteni a pohárba.

A magyar irodák az európai szövetség, az ECTAA közbeiktatásával tárgyaltak a visszafizetés részleteiről az IATA-val. Hogy miben és hogy állapodtak meg, arról viszont egyik fél sem nyilatkozik. Christian Möller, az ECTAA igazgatója a kettejük között létrejött titkossági záradékra hivatkozva nem ad meg alapadatokat sem - így például még most sem tudni, hogy mennyi pénzt utaltak vissza az utasoknak és még mennyi várható.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!