8p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Az angol első osztályú bajnokság a világ legjobban eladható futballbajnoksága, a Premier League (PL) közvetítési jogaiért 9,2 milliárd fontot fizettek a tévétársaságok a 2018-2021 közti időszakra, csak Angliában 5 milliárdot. Most nem fognak. A Financial Times egyenesen közvetítési válságról ír, főleg azért, mert a PL és Bajnokok Ligája egyik fő közvetítője, a BT Sport szeretne kiszállni a sportközvetítésekből. A Premier League szeretné prolongálni a jelenlegi helyzetet, hogy pénzénél maradjon, ehhez azonban a kormánynak is hozzá kellene járulnia. Na meg a tévéknek.

A Szuperliga elbukása leginkább valamiféle válságtünetnek fogható fel, mert a problémák egyre csak sokasodnak a futball világában. A Premier League azért is vált a legértékesebb, legjobban eladható focibajnoksággá, mert általában itt a legélesebb a verseny a bajnoki címért és a Bajnokok Ligájába kerülésért, itt megeshetett a Leicester 1:5000-hez valószínűségű bajnoki címe. 

Márpedig a Szuperliga bevezetése ezt az éles versenyt csökkentette volna, legalábbis a PL maradék 14 klubjának ez volt a véleménye. Ha csökken a verseny, a közvetítési jogok sem érnek annyit, így a kimaradó 14 klubnak kevesebb jut, míg a legnagyobb hat klub a Szuperligából rengeteg pénzt kap. Márpedig számosan - például a Leicester, az Everton, az Aston Villa vagy a Brighton - verték magukat százmillió fontos adósságokba, költöttek csapataikra, aminek valahogy meg kell térülnie. Ez is magyarázza azt az elementáris dühöt, amivel a Top6-on kívüli klubok fogadták a Szuperliga elképzelését. 

A Premier League klubjainak adósságai (Forrás: SwissRamble)
A Premier League klubjainak adósságai (Forrás: SwissRamble)

Nem ördögtől való a focis elitliga, csak ki kellett volna találni

És most itt az újabb fenyegető pénzügyi fejlemény: a BT Sport szeretne kiszállni a sportközvetítésekből, ami azt jelenti, hogy a két fő közvetítő társaság közül az egyik bedobja a törülközőt, ami nem segíti a közvetítési jogok feljebb srófolását. Az angol klubok pandémia miatt kieső bevételeit 2 milliárd fontra becsülik, és úgy tűnik, strukturális reformokra az érintettek nem hajlandóak: a Premier League ötlete ugyanis kimerül annyiban, hogy megpróbálja elérni, ne kelljen idén aukcióra bocsátani a közvetítési jogokat, és ketyegjen tovább a jelenlegi deal meghosszabbítása.

A kisebb PL-klubok dühét az is fokozta, hogy véleményük szerint pár topklub azért kért időt a tévés értékesítés terveinek áttekintésére, hogy ezalatt bejelenthessék a Szuperligát.

A tavalyi német, és az idén nagy viták után elfogadott olasz közvetítési jogokért kapott ajánlatok nem sok jóval kecsegtetik az angol klubokat. A Bundesliga meccseiért adott 4,4 milliárd euró csak 5, ám a Serie A közvetítéséért kapott 810 millió eurós díj a DAZN streaming-szolgáltatótól viszont már 20 százalékkal kevesebb, mint a korábbi összegek. Figyelmeztető jel, hogy Olaszországban alulmaradt a licitversenyben a korábbi fő tulajdonos, az a SkySport, amely mellől most kilépni látszik fő versenytársa, a BT Sport.

A Financial Times megerősített értesülései szerint a

BT valóban árulja sportközvetítési üzletágát.

Ha a tévék közti verseny csökken, az apaszthatja a médiajogokért fizetendő díjakat is, ami a PL 20 klubja számára újabb pénzügyi nyomást jelent majd.

Válaszúton a világ focija: hogyan másznak ki a klubok a válságból?

A BT kiszáll

2013-ban a BT Sport azzal a merész ígérettel indult az angol tévés piacon, hogy megtörje a Sky dominanciáját a fizetős tévécsatornák piacán, és hogy mérsékelje a topfutballt látni akaró angol tévénézők költségeit. Az akkori vezérigazgató, Gavin Petterson - egyébként fanatikus Liverpool-szurkoló, irodájában a csapat mezei lógtak a falon - víziója az volt, hogy ingyenes focit adnak szélessávú előfizetőiknek, mindenki más pedig olcsón nézheti majd a mérkőzéseket.

Nem telt el évtized, és a BT ki akar szállni a piacról.

A londoni FTSE 100 között listázott távzközlési óriás a Lazard befektetési bankot bízta meg ugyanis azzal, hogy tegyen javaslatot sport üzletágának értékesítésére. A BT-t minden megoldás érdekli: szóba jöhet a teljes vagy a részleges eladás is, a partneri viszony létesítése, vegyesvállalat alakítása, csak csökkenjen az üzletágra nehezedő pénzügyi teher. Ami nem kevés: a kevesebb mint kétmillió előfizetőre 800 millió fontos éves költség jut, minimális nyereséget vagy még azt sem termelve.

A BT és a Sky költségei egy futballszurkolóra vetítve (Forrás: Financial Times)
A BT és a Sky költségei egy futballszurkolóra vetítve (Forrás: Financial Times)

A BT egyik korábbi vezetője szerint mindez elkerülhetetlen volt, hiszen egyéb költségcsökkentések mellett a cég már tavaly 36 év után először volt kénytelen mérsékelni osztalékát, amivel 2,5 milliárd fontot takarított meg. A volt vezető szerint a Sky-jal kötött 2017-es keresztengedélyezési megállapodása eleve okafogyottá tette a BT Sport tulajdonlásának indokait. (E megállapodás lehetővé tette a két szolgáltató számára, hogy egymás műsorait integrálják saját kínálatukba, így a BT Sport a Sky Sports műsorait, a Sky pedig a BT Sportot kínálhatta közvetlenül előfizetőinek.)

Az angol üzleti lap értesülései szerint a BT tárgyalt már több szereplővel is, így a Serie A közvetítési jogait most elnyerő DAZN-nal, az Amazonnal, a Disney-vel, az ITV-vel, valamint magántőkealapokkal egyaránt. A cél, hogy "találják meg a befektetések bevonásának módját, erősítsék sportüzletágunkat és segítsenek azt a növekedés következő szakaszába vinni". A DAZN, az Amazon, az ITV és a Disney nem kívánta kommentálni a lap értesüléseit.

Némely elemző számára bármilyen fejlemény is üdvözlendő lenne, mert

az egykor a növekedést hajtó BT Sport mára zéró értéket képvisel előreljelzéseikben.

De még ha nem is lesz semmilyen üzlet, a BT elhatározása a sportpiac elhagyására lehetővé teszi a cég számára, hogy alaptevékenységére, a távközlésre összpontosítson, beruhásokat hajtson végre az 5G hálózatokba is.

Ahogy az Assembly Research alapítója, Matthew Howett fogalmazott: "Mindegy, hogy eladás, vagy a valószínűbbnek látszó partnerség, ez kevésbé fontos, a lényeg, hogy BT hátat fordított eddigi stratégiájának".

Amikor a BT belépett a sportközvetítések piacára, sokan méltatták, hogy kihívóként életet lehelt egy haldokló területbe, és bár a nyereség kicsi marad, az üzletág növelte a cégcsoport bevételét, sokmillió háztartásban és sokezer kocsmában erősítette márkáját.

A sport segítette a BT pozícióit a szélessávú internetszolgáltatásban, ahol a Sky növelte részesedését a BT rovására. A távközlési mamuttól lemorzsolódó előfizetők száma élesen csökkent miután elindították sportcsatornájukat.

A BT először 2012-ben hasított ki egy komoly szeletet a sportközvetítési piacból, amikor váratlanul megnyerte a PL 38 mérkőzésének közvetítési jogait - három évre potom 738 millió fontért.

 A Sky már korábban is kénytelen volt versenyezni az ír Setantával és az amerikai ESPN-nel, de a BT belépése volt az első igazán komoly kihívás számukra.

A BT nagy lendülettel lépett a piacra, 900 milliót fizetett a Bajnokok Ligája közvetítési jogaiért, ennek eredményeként egy éven belül 4 millióra tudta növelni előfizetői táborát. Ám a sportpiacra való benyomulásnak árnyoldala is volt, mert a befektetők kezdték megkérdőjelezni a veszteségek értékét.

A BT James Barford, az Enders elemzője szerint 2 milliárd fontot vesztett azzal, hogy belépett a sportközvetítések piacára, az első időkben évi 400 millió körüli mínuszokkal. A telekom cégre az elmúl időkben rájárt a rúd: 2015 és 2020 között elveszítette piaci értékeének négyötödét, tavaly pedig 11 éves mélypontra esett részvényeinek értéke.

A BT részvényárfolyama az utóbbi évtizedben (Forrás: Financial Times)
A BT részvényárfolyama az utóbbi évtizedben (Forrás: Financial Times)

Petterson 2018-as távozása után, Marc Allera már sokkal inkább kereste a befektetés megtérülését, így felemelte a BT Sport előfizetési díját, és online strreamelési hozzáférést biztosított nem BT-ügyfeleknek is. Az előfizetők azonban válaszul elpártoltak a cégtől.

A BT sport kiszállása a közvetítési jogok piacáról komoly károkat okozna a Premier Leage-nek, amely eddig hasznot húzott abból, hogy a versenytársakat szembeállította egymással az aukciókon. 

A PL közvetítési jogait 1999-ben 670 millió fontért adták el, ma ez 5 milliárd. Ebből a pénzből az angol klubok sokkal többet tudtak költeni játékosvásárlásokra és fizetéseikre. És nemcsak a legnagyobb klubok, hanem a kisebbek is, a másodosztály klubjai is.

A Premier League a pandémia alatti pénzügyi stabilitás biztosítása miatt azonban szeretné sutba vágni a hazai közvetési jogok idén esedékes árverését, és folytatná a jelenlegiekhez hasonló feltételekkel, a jelenlegi szereplőkkel: a Sky, a BT és az Amazon részvételével.

A lufi leereszt

A közvetítési jogok lufija leereszt, az angol klubok előtt ott lebeg a német és az olasz példa, mint láttuk, mindkét esetben a jogdíjak csökkenését hozta, érthető, hogy nem akarnak egy vélhetően hasonló eredménnyel záruló árverést.

A sportközvetítések éves költségei (Forrás: Financial Times)
A sportközvetítések éves költségei (Forrás: Financial Times)

Mivel a BT és a Sky már nem hajszolják egymást az angol piacon, ez elősegíti, hogy a sport üzletágat „reális értéken” adják el egy olyan riválisnak, mint DAZN - állította a telekommunikációs csoport egyik ügyvezetője, aki szerint a BT bebizonyította, hogy van hely a Sky mellett egy jelentős versenytársnak.

A jövő sokféle forgatókönyvet tartogathat, a hagyományos szereplők, a tévécsatornák nemigen fogják felüllicitálni az olyan új szereplőket, mint a DAZN. Az viszont kérdés, hogy az újak mennyire hajlandóak mélyen a zsebükbe nyúlni a piacszerzésért cserébe. Kérdés az is, hogy a nemzetközi jogok piacán ugyanilyen folyamatok játszódnak-e le. Tekintve, hogy a világjárvány komolyan érinti a potenciális fogyasztók vásárlóerejét mindenhol, amire még a válságban is hasító pályázóknak is tekintettel kell lenni, így a kilátások nem kedvezők az angol klubok számára sem.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!