4p

December elején úgy tűnt, hogy az autósok kicsit fellélegezhetnek, hiszen zuhant az olaj ára, így szinte az összes kúton a hatósági árnál olcsóbban kínálták mind a 95-ös benzint, mind a gázolajat. Az elmúlt hetekben viszont több, a végtermék árát befolyásoló tényező is drágult.

A legutóbbi statisztikák azt mutatták, hogy a kormány üzemanyagpiaci beavatkozása nem volt véletlen, hiszen az 500 forint feletti ár már az autósok jelentős részének fájt. Ennek következtében pedig többen letették a kocsijukat, ami a fogyasztási statisztikákban is tükröződött.

Míg a nyári és kora őszi időszak még azt mutatta, hogy a magyar autósok a dráguló üzemanyagok ellenére is többet tankolnak, addig az ősz második felében éles fordulat következett be.

A kormány pedig reagálva az elégedetlenségre a megoldást rátolta a benzinkutakat üzemeltető társaságokra. Egy határozattal ugyanis 480 forintban rögzítették a két legfontosabb üzemanyagtípus árát (95-ös és a normál gázolaj), a forgalmazókkal nyeletve le úgymond a veszteséget. Az pedig vélhetőleg volt, hiszen a szektor képviselői szerint 20-30 forintos kiskereskedelmi árréssel tudnak dolgozni, így az akkoriban 510-520 forintos literenkénti árakon folyamatosan buktak. Az átlag autóst ez persze vélhetően hidegen hagyja, hiszen őt az izgatta, hogy ő mennyit bukik a folyamatosan emelkedő árak miatt.

Pedig elvileg az állam is vállalhatott volna a terhekből, hiszen az üzemanyagok fogyasztói árát több tényező is befolyásolja, amelyek között van olyan, amire a kormánynak is van ráhatása. Ezek közül az adók mértéke az, ami részben a kormány kezében van. A kutakon ugyanis a fizetendő ár közel felét ezek a tételek teszik ki, amely az európai szinten is kimagasló áfából, és a fogyasztási adóból, ahol van egy EU által minimális szint. Utóbbi most is az előírt minimum közelében van, így a fogyasztási adó csökkentése vélhetően brüsszeli eljárást váltana ki.

Az adó mellett az olaj árának alakulása van a legnagyobb hatással az üzemanyagok árának hazai alakulására. Mivel az olaj jórészt importból származik, így a dollár árfolyama (mivel jellemzően ebben a devizanemben történik az olajpiacon az elszámolás) is tudja befolyásolni a fogyasztói árakat. Kisebb részben, de az olajból magának az üzemanyagnak az előállítási költsége is számít, utóbbit finomítói marzsnak hívják.

Szárnyal az olaj, emelkedik a marzs

Az autósok számára sok jó hírt nem hozott az új év, hiszen míg karácsony előtt laptársunk, a Privátbankár még azt írta, hogy az aktuális olajár alapján jóval olcsóbb is lehetne a tankolás, ez azóta jócskán megváltozott. Az alaptermék tőzsdei jegyzése ugyanis napról-napra emelkedett.

Ráadásul az év végén a finomítói marzsok is emelkedtek, hiszen, míg novemberben hordónként 2,8 dollár terhet jelentett ez, addig decemberben ez 4,2 dollárra ugrott. Igaz, hozzá kell tenni, hogy augusztus és október között ennél magasabb, 6 dollár körüli volt a Mol finomítói árrése. Mindenesetre ez a drágulás is közrejátszhat abban, hogy az üzemanyagok ára ismét a hatósági ár fölé került.

Ráadásul, ha csak az olajár forintban vett értékét nézzük, akkor azt kell mondani, hogy továbbra is a 480-as szint lesz, amivel a kutakon találkozhatunk. Az alaptermék drágulása miatt ugyanis aligha fogja a Mol érezhetően csökkenteni a nagykereskedelmi árakat, anélkül pedig a töltőállomásokon sem lesz olcsóbb a benzin és a gázolaj.

Ahhoz, hogy érezhetően (és tartósan) a 480 forintos szint alá kerüljön az üzemanyag nagyjából 75 dollár vagy az alá kellene esnie az Európában irányadó Brent olaj hordónkénti árának. A probléma az, hogy az utóbbi napok emelkedése miatt a kurzus nem ehhez, hanem a 80 dolláros szinthez közelít.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!