Az amerikai ügyészek Martin Winterkornt összeesküvéssel vádolják, amiért a német autógyár félrevezette a hatóságokat, amikor csalt a károsanyag-kibocsátási teszteken - írja az EuroNews.
A vádakat még márciusban fogalmazták meg, de most hozták nyilvánosságra, és most került a vádlottak közé Martin Winterkorn is, a Volkswagen további 9 egykori igazgatója mellé. Közülük ketten már korábban bűnösnek vallották magukat, jelenleg börtönbüntetésüket töltik.
Winterkorn nem sokkal a dízelbotrány 2015 szemptemberi kitörése után mondott le.
A német autógyár azt közölte, hogy együttműködik az amerikai hatóságokkal, de a vádemelést nem kommentálták. A VW korábban mindvégig azt állította, hogy vezetői szintet nem érintette az emissziós botrány, a mostani vádemelés a legsúlyosabban érinti a konszern korábbi védekezését.
"Ha valaki be akarja csapni az Egyesült Államokat, súlyos árat kell érte fizetnie" - mondta tegnap Jeff Sessions főállamügyész a New York Times tudósítása szerint. Sessions szerint súlyos állítások merültek fel Winterkorn ellen, amiket az ügyészség a jog minden eszközével ki fog vizsgálni.
Bár Donald Trump komoly erőfeszítéseket tesz az autók károsanyag-kibocsátási szintjeinek enyhítésére, az Igazságügyi Minisztérium továbbra is keményen dolgozik a VW-botrányon.
Sok autóipari szereplő már korábban is azt hangoztatta, hogy a legfelsőbb vezetők tudta nélkül lehetetlen lett volna autók millióiba beszerelni az illegális szoftvert, főleg a VW hierarchikus szervezeti félépítését figyelembe véve. A vádemelés újabb kétségeket ébreszt a német autóipari óriás korábban lefolytatott belső vizsgálatának komolyságát illetően.
Herbert Diess, a VW múlt hónapban kinevezett vezérigazgatója a részvényesek előtt tartott beszédében kiemelte, hogy a vállalatnak őszintébbnek, nyitottabnak, szavahihetőbbnek kell lennie.
Ha a Winterkorn elleni vádak igaznak bizonyulnak, a cég sebezhetőbbé válik a részvényesek által indított perekkel szemben, akik azzal vádolják a konszernt, hogy nem tájékoztatták őket a cég által vállalt kockázatokról.
A tét 10 milliárd dollár, amely az eddig - bírságokban és kártérítésekben - kifizetett 26 milliárd dolláron felül terhelné a a Volkswagent.