5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Levélben fordultak Orbán Viktor miniszterelnökhöz az érdekképviseletek, a budapesti iparkamara felkarolta a kezdeményezést.

Várhatóan még a nyári turistaszezon előtt átfogó hatósági ellenőrzés indul a hazai személyfuvarozási piacon, amelynek célja, hogy megtisztítsa a piacot az illegálisan, vagyis az utasokat megkárosító módon fuvarozóktól.

A legálisan fuvarozóknak elegük van (képünk illusztráció)
A legálisan fuvarozóknak elegük van (képünk illusztráció)

Lapunk úgy tudja, ennek érdekében a közelmúltban levélben fordultak a miniszterelnökhöz a taxis érdekképviseleti szervek és társaságok képviselői. Az ügyet felkarolta a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, a levél aláírói közt szerepel Zsabka Zsolt, a kamara Ipari Tagozatának elnöke. Információink szerint a levél nyomán a kormányzat intézkedésekre készül ezen a piacon

A múltban több kísérlet is volt a piac megtisztítására. ennek ellenére az illegálisan fuvarozók továbbra is aktívak. A szakértők szerint a nem szabályozott áraikkal rossz benyomást keltenek Magyarországról, Budapestről, ezért átfogó, több szektorra kiterjedő érdek, hogy kiszorítsák ezeket a „taxisokat” a személyszállítási piacról. A kamara ennek érdekében tárgyalásokat kezdeményezett a vendéglátósok, szállodások szervezeteivel – vagyis mindazon piaci szereplőkkel, akik szolgáltatást nyújtanak az ide látogató turistáknak -, hogy együttesen lépjenek fel a feketepiac ellen.

Az mfor által megismert, Orbán Viktornak címzett levél szerint bár hasznos intézkedés volt az Uber hatósági kiszorítása a hazai személyszállító piacról, a jelenséget nem sikerült teljesen felszámolni.

„Korábban az Uber-hez tartozó, illegális fuvarozó személyszállítók annak ellenére folytatják működésüket, hogy a kormány 2015-ben Európában példaértékű módon elsőként szigorította a díj ellenében személygépkocsival végzett szolgáltatás szabályozását és létrehozta az ITM (Innovációs és Technológiai Minisztérium) közvetlen irányítása alatt álló ellenőrzési főosztályt, annak munkatársai hatósági jogkörrel felruházva jelenleg is végzik a feladatukat” – áll a levélben.

Az ágazat képviselői szerint a hatósági ellenőrzések száma, a kiszabott pénzbírságok mértéke, valamint a „ritkán alkalmazott helyszíni rendszámleszerelések alkalmazása” nem általános és napi gyakorlat, így ezen intézkedések hatására nem csökkent az engedélyek nélkül, illegálisan tevékenykedő személyszállítók száma. Ezért egyebek mellett az ellenőrzési előírások pontosítását kérik a kormánytól.

A levélben megfogalmazzák, hogy amíg a kormány korábbi intézkedéseinek köszönhetően nagymértékben fehéredett a személyszállítási ágazat - nagyjából 20 százalékkal emelkedett az egyéni vállalkozók száma, és egyre többen választják a KATA adózási módot - addig sajnos továbbra sem csökken azoknak a száma, akik a jogszabályok megkerülésével vagy be nem tartásával, továbbra is úgymond „zavarosban halásznak”.

Az érdekképviseletekhez egyre több panasz fut be amiatt, hogy illegális és „feltehetően bűnözői csoportok” kisajátítanak közterületeket, taxiállomásokat, népszerű turisztikai célpontokat. Tudomásunk szerint a közelmúltban egy Lánchíd környéki hotelnél utasokra vadászó csoporttal került összetűzésbe az ellenőrzést végző hatósági személy, melynek a végén rendőri fellépésre is szükség volt.

Úgy tudjuk, a kormányzat támogatásáról biztosította a taxis szövetségeket, társaságokat. A cél az, hogy még az idei turisztikai főszezon, vagyis a nyár előtt elinduljanak a piactisztító ellenőrzések. Összehangolt hatósági intézkedéseket vár a piac.

Néhány konkrét javaslat

A hazai személyfuvarozási piac 10-15 százaléka működik illegálisan - mondja Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke, a miniszterelnöknek címzett levél egyik aláírója. A szakma megtisztítása érdekében több javaslatot is kidolgoztak. Így például a jogosítványokban feltüntetnék a jövőben, ha valaki taxis tevékenységet folytat. Ezzel is megkönnyíthető lenne az ellenőrzés. Másik konkrét javaslatuk, hogy ne csak a vállalkozóként taxizókkal, hanem az alkalmazottként dolgozókkal szemben is legyen elvárás az erkölcsi bizonyítvány. Amennyiben pedig az autót kivonják a hivatásos személyszállítás alól, vagyis nem használják többet taxizásra, akkor az autó színét a gépjármű tulajdonosa legyen köteles visszaállítani az eredeti színre. Túl sok olyan sárga autó fut ugyanis az utakon, amelyekkel elvileg már nem lehetne taxizni, a rendszámtáblát is lecserélték sárgáról fehérre, de mégis fuvart vesznek fel. A külföldi utas nem nézi a rendszámot, csak beül a sárga autóba, mert azt hiszi, hogy taxi - érvelt a javaslatuk mellett Metál Zoltán. Aki szerint szükség lenne a hatósági ellenőrzések összehangolására, az együttes fellépésre is, hogy még hatékonyabban lehessen kiszűrni az illegálisan fuvarozókat. Az országimázs szempontjából mindezekre a lépésekre szükség van, mert a külföldiek a taxizáson keresztül is benyomásokat gyűjtenek Magyarországról, és nem tesz jót az idegenforgalomnak, ha rossz emlékekkel távoznak.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!