A határidő lejártához közeledve sorra jelennek meg a cégek beszámolói a 2020-as évükről. Ezek sorában a kezdetekkor 750 milliárd forintos bekerülési költséggel tervezett Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának építésében részt vevő cégek, a kínai bekötésű China Tiejiuju Engineering & Construcion Kft. és a Mészáros Lőrinc érdekeltségei közé tartozó RM International Zrt. is közzétette jelentését (a konzorcium harmadik tagja, a China Railway Electrification Engineering Group Magyarország Kft. beszámolója cikkünk írásakor még nem volt elérhető), ezekből pedig az derül ki, hogy hosszú évek helyben topogása után elindult a gigantikus beruházás.
A kínai hátterű cég eredménykimutatása szerint ugyanis tavaly 3,95 milliárd forint nettó árbevételük keletkezett, szemben a korábbi, 2017-ig visszanyúló évek nulla forintjával. Aminek az oka nyilván az volt, hogy a cégnek a Budapest-Belgrád vasútvonal beruházásában szántak fontos szerepet, így amíg a projekt el nem indul(t), a cég sem tudott aktivitást kifejteni.
Ebben a helyzetben történt változás tavaly, a kiegészítő beszámolóban ugyanis azt az információt találjuk az árbevétellel kapcsolatban, hogy alapvetően "vasútvonal fejlesztéssel" állt összefüggésben. Ez a tétel 3,948 milliárd forintot tett ki, a maradék összeg pedig "tovább számlázott szolgáltatások utáni bevételekből" származott. Nincs tudomásunk arról, hogy a kínai bekötésű cég más magyarországi vasúti projektben is részt venne, ezért arra gyanakszunk, hogy ez a mintegy 3,5 milliárd forintot már a Budapest-Belgrád beruházással összefüggésben számlázták ki.
A bevételnek köszönhetően a kínai hátterű, a China Railway No. 9. Group Corporation Limited tulajdonában lévő kft. 2,17 milliárd forintos adózott eredménnyel zárt tavaly. Egy évvel korábban -217,6 millió forint volt az eredmény, vagyis akkor veszteséges volt a társaság.
A cégnél tavaly 21-en dolgoztak - derül még ki a jelentésből, valamint az is, hogy a bérekre (beleértve a járulékokat is) abban az évben összesen 179 millió forintot fizettek ki. Ebből visszaszámolható, hogy egy főre átlagosan havi bruttó 710 ezer forint jutott a bérelszámolás során.
A konzorciumba tartozó többi cég beszámolói is aktivitásról árulkodnak. Az RM International például azt közölte, hogy tavaly júliusban kezdték meg tényleges működésüket, év végén már 19 főt foglalkoztattak (az éves átlagos állományi létszám 8 fő volt), és idén további 21 ember felvételét tervezik, elsősorban a műszaki területen. Az elmúlt évben öt részteljesítés számláját állították ki a MÁV részére, 18,6 millió dollár értékben. Ezen túl előleget is kaptak a vasúti cégtől. Mint a kiegészítő mellékletben szerepel. "Az előző évhez képest jelentősen nőtt a társaság pénzkészlete, amely oka, hogy a megrendelővel (MÁV Zrt.) kötött szerződés alapján 10 százalék előleget, 103 931 848,64 USD-t (mintegy 30 milliárd forint - a szerk.) kapott a társaság, amely összeg elszámolása a szerződésben foglaltak szerint a következő években történik".
Ebből az derül ki, hogy a Mészáros-körbe tartozó cég mintegy 300 milliárdos tételt szakíthat ki a teljes beruházásból, kiindulva a 10 százalékos előlegből.
E cég is pozitívban zárta amúgy az évet, még ha szerényebben is, mint kínai konzorciumi partnere: az RM International 330,3 millió forint adózás utáni eredményről jelentett, az egy évvel korábbi -7,4 millió forint után. S rögtön osztalékfizetésről - 144 millió forint értékben - döntöttek a tulajdonosok, azaz az R-Kord és a Mészáros és Mészáros Kft.
Jövőre 163 milliárdot szánnak a projektre a büdzséből
Ha e két céget nézzük, akkor a dollárárfolyamot is figyelembe véve már 9-10 milliárd forintnál járunk, amit e céke kiszámláztak a ténylegesen elvégzett munkát után (és közel 40 milliárdnál, ha az RM International előlegét is figyelembe vesszük), de még ez az összeg is eltörpül a beruházás teljes költségéhez mérten. A következő időszakban azonban felpöröghet a munka.
A jövő évi költségvetési törvényjavaslat fő kötetében ugyan nincs nevesítve a Budapest-Belgrád vasúti beruházás - mindössze egy 183,5 milliárd forintos tételt tartalmaz a lista a Gazdaság-újraindítási Alapon belül, amit "vasúti fejlesztésekre" tettek félre, részletezés nélkül - a mellékletek közt viszont megtaláltuk az idevágó részt: ezek szerint 2022-ben összesen 162,8 milliárd forintot szánnak erre a projektre (amely nem szerepel azon tételek között, amelyek előirányzat módosítás nélkül túlléphetők, így ez kötött forrásnak számít).
Az indoklás szerint "a biztosított forrásból Budapest-Kelebia vasútvonal 160 km hosszú szakaszán európai uniós műszaki előírások (160 km/h, 225 kN, ETCS2) szerinti fejlesztések engedélyezési és kiviteli terveinek elkészítése, az építés megkezdéséhez szükséges további előkészítési, valamint kivitelezési feladatok valósulnak meg". A költések részletezése szerint
- A projekt Soroksár-Kelebia (országhatár) szakaszának tervezési, beszerzési, kivitelezési (EPC) feladatainak ellátására 2022. évre 156 981,5 millió forint kerül biztosításra, melyből CEXIM hitel 155 410,3 millió forint, hazai forrás pedig 1571,2 millió forint.
- A Budapest-Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházáshoz kapcsolódó független mérnöki, műszaki ellenőrzési feladatok ellátásához szükséges források biztosításáról szóló 1489/2018. (X. 9.), valamint a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának felújításához szükséges kötelezettségvállalásról szóló 1494/2018. (X. 10.) Korm. határozatokban foglaltaknak megfelelően 2022. évre vonatkozóan 1639,8 millió forint kerül biztosításra a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. (a továbbiakban: MÁV Zrt.) részére.
- A projekt megvalósításához szükséges, a vasúti építményekre vonatkozó átjárhatósági műszaki előírások követelményeinek való megfelelés ellenőrzési és tanúsítási tevékenységének biztosítása (NoBo/DeBo), a projekthez kapcsolódó kisajátítási, területszerzési feladatok elvégzése, valamint a projekthez szorosan kapcsolódó, a MÁV Zrt. hatáskörébe utalt szakmai feladatok ellátáshoz szükséges költségek 1884,0 millió forintot tesznek ki.
- A biztosított forrásból történik továbbá a Budapest–Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházás magyarországi szakaszának megvalósítása érdekében szükséges további intézkedésekről szóló 1628/2016. (XI. 17.) Korm. határozatban foglaltak szerint, a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztésének előkészítéséhez kapcsolódóan, a kínai-magyar nonprofit vegyesvállalat működéséhez és tevékenysége ellátásához szükséges pénzügyi és finanszírozási feltételek biztosítása évi 2300,0 millió forint összegben.
- A biztosított forrásból – amennyiben a Budapest-Belgrád vasútvonal felújítási munkáinak forrásfelhasználása lehetővé teszi – legfeljebb 20 000,0 millió forint erejéig lehetőség van a Versenyképes vasúti infrastruktúra program beruházásainak folytatására.
Ezekből kiderül, hogy a vasútpálya egy szakaszán jövőre tényleges munkálatok folyhatnak, továbbá az is, hogy 2,3 milliárd forintot visz el a projekt lebonyolításában kulcsszerepet kapó közös vállalat, a Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt., amit 2016-ban hoztak létre. Valamint, ha marad pénz, akkor 20 milliárd átfolyhat egyéb vasútfejlesztési projektekre.
A nagyszabású vasútfejlesztésben részt vevő társaságokkal kapcsolatban lapunk írta meg tavaly szeptemberben, hogy az RM International Zrt.-ben a Mészáros Lőrinc kiterjedt cégbirodalmában már bizonyított vezetők jelentek meg, majd idén tavasszal egy újabb szakermber érkezéséről tudtunk beszámolni, amit akkor a beruházás elindulásának egyik jeleként értékeltünk.