9p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Iparági forrásaink szerint a chiphiány mellett a járműiparban más alapanyagok és alkatrészek esetében is lehetnek ellátási problémák. A vállalatoknak emellett a logisztikai nehézségekre és a járvány esetleges újabb hullámára is fél szemmel figyelniük kell. Ennek ellenére a nagy hazai gyártókat a nyári karbantartási munkákat a korábbi évek gyakorlatának megfelelően végzik el.

Nehéz évet zártak tavaly a magyarországi üzemekkel is rendelkező autógyártók, hiszen a korábbi évekhez képest visszaesett a termelésük, több év után csökkent az árbevételük. Igaz, volt olyan vállalat, amely határozott költségcsökkentéssel elérte azt, hogy a fentiek ellenére a nyeresége mégis javuljon.

Pörögnének a magyar autógyárak

A gyengébb 2020-as év után az idei sokkal jobbnak ígérkezett, és úgy tűnt a Magyarországon gyártott Audik és Mercedesek iránt nagyon komoly érdeklődés van szerte a világban. A cégek meg is próbálták felpörgetni a termelésüket, hogy

kihasználják a megugró keresletet, amely egyesek szerint a hagyományos robbanómotoros járművek utolsó aranykora lesz, több vállalat egy évtized múlva már nem fog ilyen erőforrásokkal szerelt járműveket forgalomba hozni.

A következő években lassan fordul a kocka és a benzines vagy dízel üzemű autókat felváltják az elektromos meghajtású járművek.

A fentiek jegyében a Debrecenben létesülő BMW gyárban már csak elektromos autókat fognak gyártani, de tavaly decemberben a Mercedes is bejelentett egy nagyszabású beruházást a kecskeméti telephelyén, ahol ugyancsak tisztán elektromos járművek készülnek majd. Az érme másik oldala, hogy a karbonsemlegesség elérése miatt kitűzött 2030-as és 2050-es célok miatt az Audi esetében van olyan részleg, ahol évről-évre egyre kisebb területen és kevesebb "futószalagon" gyártanak. Más kérdés, hogy ezzel ellentétben van olyan részleg is, amely viszont folyamatos és látványos növekedést érnek el.

Hallani olyan véleményeket, hogy az Audi és a Mercedes most „versenyt futnak az idővel”, hiszen

a világban tapasztalható nehézségek miatt nem tudnak annyi autót előállítani, mint amire kereslet lenne.

Ezt egyébként a globálisan mért értékesítési adatok is alátámasztják. Az új autók eladása az Egyesült Államokban például nem csak a gyengécske 2020-as számokat múlták felül, de az utolsó „békeévnek számító” 2019. Hasonló volt a helyzet az európai piacon is, ahol az első két hónap gyengébb számait kiugró növekedés követte.

Hozzátehetjük, hogy Európában ez persze annyira nem volt nehéz, hiszen rendkívül alacsony volt a bázis. Ha nem a százalékos változásokat nézzük, hanem a nominális számokat, akkor talán kicsit tisztább képet kapunk, ezek is a helyzet javulását és konszolidálódását mutatják.


Find more statistics at Statista

Az alkatrészek hiánya komoly problémát jelent

A növekvő kereslettel ugyanakkor a gyártók nem feltétlen tudnak lépést tartani, idén ugyanis számos nehézséggel szembesültek. Ezek közül a legnagyobb visszhangot a globális jelentkező chiphiány kapta. Emiatt az év elején az Audi és a Mercedes is tartott kényszerszünetet, majd Kecskeméten a tavasz során is volt egy kisebb leállás. A hírek persze időnként csalókák, mert információink szerint mindhárom nagy magyarországi üzemben folyamatosak azok a munkafolyamatok, amelyekhez van elegendő alkatrész (például a karosszéria üzemeket csúcsra járatják), más kérdés, hogy az elkészült egységek egy része raktárba kerül, mert a hiánycikkek miatt az összeszerelés üteme lassabb, illetve, ahogy fent jeleztük, például a chipek hiánya miatt meg-megakadhat.

Ráadásul ahogy néhány napja az mfor.hu-n megjelent cikkben állt, az utóbbi hónapokban számos logisztikai nehézség jelentkezet, amelyek megszakíthatják az ellátási láncokat. A legutolsó hírek szerint például a számos autógyárnak beszállító Thyssenkrupp német acélgyártó óriás nem tudott nyersanyaghoz jutni az áradás okozta fennakadások miatt. Ez pedig könnyen problémákat okozhat a közeljövőben, de hasonló gondokat vetít előre néhány szakértő amiatt, hogy Kínában a koronavírus terjedése miatt határozott korlátozásokat vezettek be néhány tartományban, illetve nagy kikötők forgalmát korlátozták.

Ha nyár, akkor leállás?

A hazai autógyártók, ahogy az a fentiekből kitűnik két tűz közé kerültek, hiszen kereslet lenne a járműveikre, és szívük szerint pörgetnék is a termelést. Csakhogy az alapanyag- és alkatrészek hiánya, illetve a logisztikai nehézségek miatt alkalmazkodniuk kell a külső körülményekhez. Plusz csavar a történetben, hogy a munkavállalóknak is kell pihenni, szabadságra menni, illetve a gépsoroknak van egy tervezett karbantartási időszaka. Optimális esetben utóbbi kettőt olyan módon kötik össze, hogy augusztusban 2-3 hétre leállnak, ekkor a munkatársak szabadságra mennek, a karbantartók pedig elvégzik a feladatukat.

Az éves karbantartás egyébként már csak azért is fontos, mert ha később a csúcsra járatott termelés időszakában történik meghibásodás, akkor az annyiban teremt rosszabb helyzetet, hogy leáll a gyár, de a dolgozók munkaidejét ki kell fizetni. A tavalyi év egyébként erre rávilágított, hiszen hiába álltak le a hazai gyárak is a tavasz folyamán a járvány kapcsán bevezetett korlátozások miatt, és végeztek el ekkor bizonyos felülvizsgálatokat, javításokat, augusztusban ismét szünet jött. Más kérdés, hogy a Mercedes a szokásosnál rövidebb nyári szünetet tartott, hiszen mint azt egy tavalyi közleményükben jelezték, augusztus 17. és 23. között tart előre tervezett termelési szünetet a vállalat. Ennek kapcsán azt is jelezték, hogy „Ezzel a döntéssel a vállalat egyrészt figyelembe veszi a munkatársak eddigi szabadságtervezési igényeit, másrészt ezeken a napokon karbantartási munkálatok végzésére kerül sor”.

A pandémia valószínűleg kevésbé vetetette vissza termelét, mint a félvezetők hiánya (Illusztráció - Fotó: Mercedes-Benz Manufacturing Hungary)
A pandémia valószínűleg kevésbé vetetette vissza termelét, mint a félvezetők hiánya (Illusztráció - Fotó: Mercedes-Benz Manufacturing Hungary)

Hasonlóan a Mercedeshez a győri Audiban is volt nyári leállás 2020-ban, igaz egységenként eltérő hosszúságú, a járműgyártásban egy hét, míg a motorgyártó üzemben ennél hosszabb. A harmadik nagy magyarországi autógyár, a Suzuki augusztusban két hétre állt le, ez idő alatt karbantartási és fejlesztési munkákat végezte a vállalatnál.

Mit lépnek idén az autógyárak?

Tavaly a pandémia okozta bénultság után jött a nyári leállás, 2021-ben viszont valamennyire fordult a kocka. A járvány harmadik hulláma hiába volt ugyanis sokkal súlyosabb, mint a korábbiak, a társadalom és a vállalatok igyekeztek alkalmazkodni a helyzethez és az egészségügyi okok miatt elrendelt korlátozások nem akadályozták a termelést. Nem úgy a fent már többször megemlített egyéb problémák. Ennek megfelelően a lapunk által megkérdezett autógyárak a szokásosnak mondható nyári leállás során a technológiai-műszaki kérdések mellett az alkatrészek hiányát vették figyelembe, az esetleges újabb járványhullámot viszont nem.

A terveknek megfelelően áll le a termelés a Suzuki-gyárban
A terveknek megfelelően áll le a termelés a Suzuki-gyárban

Meg kell említeni, hogy ez sem teljesen általános, a kérdésükre válaszolva a Magyar Suzuki például azt jelezte, hogy a vállalatnál az eredeti terveknek megfelelően augusztus 9-22. közötti időszakra esik a megszokott, nyári karbantartással egybekötött leállás. Érdemes hozzátenni, hogy a chiphiány ugyan őket sem kímélte, ám a szakértők szerint a japán cégeket mégsem taglózta le úgy, ahogy több más versenytársukat. Ennek hátterében állítólag az áll, hogy a 2011-es óriási földrengés és azt követő cunami figyelmeztető jel volt a szigetországi társaságok számára. Ezt követően ugyanis a korábban általuk tökélyre fejlesztett készlet nélküli termelést (amit a szakirodalomban emlegetnek just-in-time rendszer, Toyota-módszernek is) módosították. A természeti katasztrófát követően ugyanis arra jutottak a japán vállalatok, hogy érdemes bizonyos szintű készlettel dolgozniuk a termelésbiztonság érdekében.

A fentiek ellenére a Suzuki számára is kihívást jelent a járműipart sújtó alkatrészhiány. Mint kérdésünkre jelezték:

"A globális chip-, félvezetőhiány az előzetes várakozások ellenére sem javult az év első felében, sőt a hiány mértéke még emelkedett is. Azt egyelőre nem lehet megmondani, hogy ez a globális probléma meddig húzódik el, a Magyar Suzuki Zrt. beszerzése és értékesítése azon dolgozik, hogy olyan megoldásokat találjon, amelyek segítenek abban, hogy a vásárlói igényeket maximálisan ki tudjuk elégíteni. A Magyar Suzuki Zrt. folyamatosan keresi a lehetőséget a probléma megoldására, több céggel is tárgyalásban állunk."

A félvezetők hiányát a német autógyárak is érzik

Megkeresésünkre Mercedes is válaszolt, amelyből az derült ki, hogy az egyébként is tervezett karbantartási munkákat összekötik a hiány szülte kényszerszünettel. „Egyes félvezető komponensek terén jelenleg világszerte beszállítói nehézségek tapasztalhatók az alkatrészellátásban, melynek megszűnését jelenleg nem lehet előre jelezni. A félvezetők piacán kialakult folyamatosan változó helyzet miatt továbbra is csupán akkora időtávra tervezünk előre, amennyire azt a helyzet megengedi. Mind a közvetlen, mind a félvezető-beszállítókkal szoros kapcsolatban áll konszernünk. A Mercedes-Benz gyárainak nagyfokú rugalmassága lehetővé teszi, hogy ilyenkor a lehető leggyorsabban reagáljunk az ilyen jellegű változásokra. A Mercedes-EQ elektromos offenzívát továbbra is kiemelten fontos projektként kezeljük” – jelezte kérdésünkre a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.

A fentieket figyelembe véve ütemezték a nyári karbantartási leállást.

A Mercedes-Benz kecskeméti gyára a termelési program rugalmas módosításával alkalmazkodik az aktuális helyzethez a 30. naptári héten, valamint az azt követő nyári termelési szünettel a 31. és a 32. naptári héten. Mint írták, a vállalat ezt az időszakot karbantartási tevékenységekre, illetve az új modell sorozatgyártásának előkészületeire használja fel.

Az Audi Hungária Zrt. győri üzemét is érintette az alkatrészek hiánya (Fotó: MTI - Krizsán Csaba)
Az Audi Hungária Zrt. győri üzemét is érintette az alkatrészek hiánya (Fotó: MTI - Krizsán Csaba)

A másik nagy német gyárnál is hasonló módon oldják meg a karbantartási munkákat. Mint kérdésünkre jelezték, az Audi Hungaria a korábbi évek gyakorlatának megfelelően az idei évben is tervez leállást a nyári időszakban, azonban ezúttal mindösszesen két hétig szünetel a termelés a tervek szerint. A vállalatnál a motorgyártásban és a járműgyártásban egyaránt a 31. és a 32. héten nem lesz termelés. A vállalat ezt az időszakot új termékek gyártásának előkészítésére használja, továbbá karbantartási és átépítési feladatokat hajt végre a termelésben.

Az Audi Hungária lapunknak azt közölte:

„Továbbra is számolni kell a félvezető-ellátás bizonytalanságával, amely a világ teljes járműipara számára egy komplex és állandóan változó helyzetet jelent. Folyamatosan elemezzük a történéseket és szoros egyeztetésben állunk beszállítóinkkal, logisztikai partnereinkkel és a konszern további gyártótelephelyeivel is. Előrejelzéseink szerint a félvezető-ellátás helyzete a következő hónapokban is napirenden marad.”

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!