5p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Hegyeket mozgathat meg, ha a dolgozók úgy érzik: elismerik őket. Vagyis érdemes megkérdezni a munkavállalókat: neked mi a szeretet-nyelved? 

Gary Chapman házassági tanácsadó 1992-ben megjelent önsegítő könyvében mutatta be az öt szeretetnyelvet eredetileg a hosszú távú párkapcsolatok megtartásának elősegítésére; ezt ma már szinte mindenki ismeri, gyakorlatilag a konyhapszichológia közkincsének számít az egyébként egyáltalán nem haszontalan elmélet. Chapman kategóriát később ő maga Paul White pszichológussal együtt munkahelyi használatra adaptálta, és "a munkahelyi elismerés nyelvei" néven ismertette. Hogy a Pete Lien & Sons 400 bányásza és ásványfeldolgozója hogyan ismerkedett meg az elmélettel, az megint egy érdekes történet.

Amikor a vállalat fejlesztési vezetője, Sam Brannan 2016-ban házassági problémákkal küzdött, kitöltött egy kvízt, amely azt hozta ki, hogy az ő szeretetnyelve a szívesség, vagyis a szívességtől érzi úgy, hogy őt megbecsülik, és amint kiderült, a férjéé a minőségi idő. Az eredmények hasznosítása a családi béke új korszakát eredményezte náluk, bár ehhez meg kellett győznie a férjét, hogy a felmérés több mint "Cosmo-kvíz". Később Brannan asszonyhoz eljutott a munkahelyek és vállalkozások számára kifejlesztett szeretetnyelv-elmélet is, ez a felfedezés pedig ahhoz vezetett, hogy a pszichológus Dr. White-ot is meghívja vállalatuk központjába.

"Először persze kezdődött a szemforgatás" - mondta a 48 éves Tucker Green, az üzem egyik alkalmazottja, aki az elismerést többek között „megerősítő szavak” formájában szereti kapni.

"Mi egy bányászati üzem vagyunk, és az érzelgős-kedveskedő dolgok világa nem annyira a férfiak kedvenc terepe. De ez megváltozott, és az egész a munkánk részévé vált. Mostanra hiszek az elméletben."

Tudni kell, mitől érzi magát jobban a munkavállaló. Forrás: Depositphotos
Tudni kell, mitől érzi magát jobban a munkavállaló. Forrás: Depositphotos

Nem nagy meglepetés persze, hogy a bányászati vállalat alkalmazottai szerint az eredetileg a házasságban (elvileg) alkalmazott szeretetnyelv annyira a munka területe, mint amennyire a körömpörkölt a királyi vacsora része. Nem volt ez másként hosszú éveken át az iparban dolgozó vezetők számára: úgy vélték, hogy a dicséret és az ingyen kávé, mint az elismerés része tömény badarság valahonnan a New Age gyanús eszmei köréből kéretlenül beszivárogva, vagy a jóga idétlen betüremkedése a jól szabályozott életükbe.

Végre kiderült: nem csak a pénz a motiváció, vagy pontosabban a pénz nem elég

Az elmúlt évtizedekben azonban a munkáltatók megtanulták, hogy a fizetést más motivációs forrásokkal kell kiegészíteniük, különösen akkor, ha a dolgozóknak hosszú órákat kell a munkahelyen tölteniük, és különösen fontos ez munkaerőhiány idején. Kiderült, a munkavállalók azt szeretnék érezni, hogy főnökeik és kollégáik kedvelik őket. A munkáltatók pedig felismerték, hogy a megbecsülés előnyei számukra is sokrétűek: alacsonyabb a fluktuáció, kevesebb a hiányzás, sőt, még a munkahelyi balesetek száma is csökken. Érdekes, hogy az Office Team munkaerő-kölcsönző cég szerint egy 2017-es felmérésben a munkavállalók kétharmada azt mondta, hogy valószínűleg elhagyná a munkahelyét a megbecsülés hiánya miatt.

Nem mindegy, ki mitől érzi az elismerést. Forrás: Depositphotos
Nem mindegy, ki mitől érzi az elismerést. Forrás: Depositphotos

Az elismerés nem fizet lakbért, de a késői műszakokat könnyebben elviselhetővé teheti.

"Amikor annak idején elkezdtem dolgozni, a fizetés számított az elismerés egyetlen formájának " - mondta Chris Brennan, az Insperity humánerőforrás-cég teljesítményspecialistája, aki közel két évtizedet töltött a HR-ben. Brennan úgy véli, a munkaadók ma már tudják, hogy a dicséretnek milyen pénzügyi előnyei vannak:

"Jól kell bánni az emberekkel ahhoz, hogy többet akarjanak tenni a szervezetért".

Az elismerésnek ma már számos formája van "A hónap dolgozója" plakett (és a hozzá tartozó ingyenes parkolóhelyek), az ünnepi csokoládék, ingyenebéd és alkalmi kedvezmények széles palettája létezik már egyes munkahelyeken. A Covid kétségtelenül megnehezítette az elismerés egyértelmű formáit a home-office hosszú távú elterjedésével.

A szociálpszichológusok is megmondták

A szociálpszichológusok a munkahelyi megbecsülés iránti igényt részben az úgynevezett önmeghatározás-elméletnek tulajdonítják, amely szerint az embereknek nemcsak külső motivációs forrásokra, például pénzre van szükségük, hanem olyan "belső" forrásokra is, amelyek belülről fakadnak, például örömre és önbizalomra, ezeknek pedig a vezetők dicsérete lendületet adhat.

A dicséret azonban nem egyenletesen oszlik meg a különböző munkavállalói demográfiai csoportok között.

Egy 2020-ban közzétett, a teljesítményértékelésekről szóló stanfordi tanulmány szerint a férfiak nagyobb valószínűséggel kaptak olyan jellemzéseket, amelyben „kiemelkedőnek” „zseniálisnak”, „korszakalkotónak” nevezték őket. Emellett nagyobb valószínűséggel ábrázolták őket "ideális munkavállalóként", akik a szakmai feladatokat a személyes életükkel szemben előnyben részesítik.

Anne Genduso, karrier coach, nők tucatjainak ad tanácsot, akik úgy érzik, hogy alulértékeltek az irodában. Ügyfelei közül sokan úgy találják, hogy főnökeik dicsérete a munkahelyi győzelmeikkel hivalkodó férfi kollégákra vonatkozik első sorban.

Genduso szerint a plaketteknél, pizzapartiknál többet számít az, ha egy munkahely tiszteletben tartja a munka és a magánélet közötti határokat.

Néhány coach, köztük Genduso asszony, abban bíznak, hogy a világjárvány okozta változások következtében megváltoztak az elismerés elfogadott formái, és a vezetők rájöttek arra, hogy a nyilvános jutalmazások mellett (amelyek másokat gyakran kellemetlenül érintenek), ugyanannyira fontosak a négyszemközti beszélgetések és a személyes megerősítés. Remélik továbbá, hogy beépült a vállalati kultúrába az, hogy egy beszélgetés azzal kezdődik, hogy meghallgatják a dolgozók perspektíváját, sőt, meg is kérdezik tőlük, nekik mi a munkahelyi elismerés-nyelvük? Mitől éreznék jobban magukat? Éppen úgy, ahogy Gary Chapman képzelte.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!