2018. augusztus 13. 06:42

Tovább bővülhet a német csoport 90 magyar beszállítóból álló hálózata.

Kelet-Magyarország síkságain túl található az ország egyik legfontosabb kulturális központja - Debrecen. A helyi konyháról sem szabad megfeledkezni, mint például a híres debreceni mézeskalácsról. Az utcai ételek illata az egész várost betölti, kávézók és teraszos bisztrók tárt karokkal várják (sic!) a napsütést élvezni vágyó látogatókat.

 

Az olvasó téved, ez a két kiragadott mondat nem egy turisztikai ajánlóban jelent meg, hanem a BMW új debreceni gyárának apropóján indított magyar nyelvű oldalon, ahol a munkahelyek, beszállítói lehetőségek iránt lehet már most érdeklődni. A gyár építése egy éven belül elkezdődik, német sajtóhírek szerint a gyártás 2023 környékén startolhat. A mintegy 1 milliárd eurós beruházással évi 150 ezer jármű előállítására alkalmas gyár jön létre, ahol első körben ezer embert tudnak majd foglalkoztatni.

Jövő év elején indul a toborzás Jövő év elején indul a toborzás

Néhány részlet azonban nem tisztázott, ezért a Külgazdasági és Külügyminisztériumhoz fordultunk válaszokért. Nyilvánvaló például, hogy egy ilyen volumenű projekt mellé az állam támogatást tesz. Főleg, hogy kiemelten kezelt autóipari beruházásról van szó.

Azt azonban egyelőre még a kormányban sem tudják pontosan, mekkora támogatásban részesülhet a BMW debreceni gyára. A külügytől azt a választ kaptuk, hogy a magyar kormány rendszerint támogatja a magyarországi beruházásokat, ebben az esetben is zajlanak a tárgyalások, amelyek lezárultával fogják tájékoztatni a nyilvánosságot.

Irányadónak tekinthetjük a korábbi autóipari beruházásokhoz nyújtott támogatásokat. Idén márciusban indult el a termelés a dél-koreai Shinheung SEC monori gyárában, akkor Szijjártó Péter külgazdasági miniszter közölte, hogy a 8 milliárd forintos projekt 769 millió forintos állami támogatásban részesült. Ennél is közelebb jár a BMW méreteihez a kecskeméti Mercedes 2016-ban bejelentett úgy gyárához nyújtott támogatás: a szintén 1 milliárd eurós beruházáshoz akkor 12,9 milliárd forint szubvenció társult.

Másik fontos kérdés, hogy milyen lehetőségek nyílnak meg a magyarországi beszállítók előtt, egyáltalán, van-e elegendő beszállítói kapacitás a szélesebb értelemben vett régióban. A külügy szerint a BMW-csoportnak jelenleg is kiterjedt beszállítói hálózata van Magyarországon, aminek nyomán a BMW-Groupra eddig is mint egy láthatatlan gyárra hivatkoztak a magyar beszállítók. A cégcsoport 2017-ben mintegy 1,4 milliárd euró értékben vásárolt Magyarországról termékeket és szolgáltatásokat, ami közel 90, hazánkban megtalálható beszállítót jelent. Ez a beszállítói volumen - a beszállítók számával együtt - minden bizonnyal emelkedni fog a beruházás eredményeként - közölte a tárca.

Mindenképpen beszélni kell a munkahelyekről is. Egyrészt, mert ez hatalmas lehetőség a városnak és vonzáskörzetének, másrészt, mert kétségek vetődtek fel, hogy rendelkezésre áll-e elég szakképzett munkaerő, vagy külföldről kell toborozni munkásokat. Erről az a külügy álláspontja, hogy a cég a szakképzett munkaerő rendelkezésre állását, elérhetőségét is vizsgálta a döntési folyamat során, amely pozitív eredménnyel zárult. Egy ilyen típusú és volumenű beruházás évtizedekre meghatározza, hogy hol lesz a régió gazdasági erőközpontja, hol lesz az a vonzóerő, amely többek között a munkaerő szempontjából is hatalmas lökést ad a térségnek. A külügy kiemelte, hogy Debrecenben van az ország egyik legnagyobb egyeteme, amelynek mérnökképzése jelentős hatással lesz a beruházásra, és mindez a munkaerő-szükséglet kielégítésében is jelentőséggel bír.

A munkaerő-toborzás még nem kezdődött el Debrecenben, erre várhatóan a jövő év elején kerül sor.

A beruházás honlapja szerint 2019 elejével kezdik keresni a képzett tehetségeket, az érdeklődőknek pedig azt tanácsolják, hogy már most iratkozzanak fel a cég hírlevelére, hogy minél hamarabb értesülhessenek az ajánlatokról. A beszállítóknak egyelőre egy e-mail címet tettek elérhetővé, amin keresztül jelezhetik érdeklődésüket a lehetőségek iránt.

Érdekes kérdés továbbá, hogy az új gyártási technológia mellett vajon lesz-e igény a kormány által preferált foglalkoztatási csoportok alkalmazására. A foglalkoztatás szempontjából hátrányos helyzetűek foglalkoztatását különböző kedvezményekkel támogatja az állam - ebben egyébként pont most lesz változás -, ám kérdés, hogy például a nyugdíj előtt állók, vagy már nyugdíjas korúak közül mennyire bőven fog válogatni a német vállalat. Erre azt írta nekünk a KKM, hogy jelenleg korai lenne arról nyilatkozni, milyen programokkal él majd a beruházó a munkaerő-toborzás során, ezeket majd a cég fogja kommunikálni.

Arról, hogy milyen megfontolások vezethették a német vállalatot a debreceni helyszín kiválasztása során, itt írtunk.

Miből finanszírozzam a cégem? Mitől lesz versenyképes egy magyar KKV és honnan szerezhet fejlesztési forrásokat? Ki viheti tovább a családi vállalkozást?

KKV-finanszírozás - égető tulajdonosi dilemmák konferencia - jelentkezzen most!

Kapcsolódó cikkek: