5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A pénzügyi szektorból kiindult válság újabb iparágat fertőzött meg: az autóipar mind több szereplője számol be óriási problémákról. Magyarországon a hétfőn aláírt szerződések szerint az épülő Mercedes-gyár reményt ad a továbbiakra, ám a válság hatásai így is súlyosak lesznek, a beszállítóknál több ezren veszíthetik el munkájukat. Mfor.hu háttér.

Kényszerszabadságolási hullám a válság miatt (Mfor-montázs)

Néhány hete még visszafogott pesszimizmus jellemezte a hazai autóiparban érdekelt cégeket. Akkor a lapunk által megkérdezett szakértők úgy vélték, bár több leépítési tervről lehetett hallani a hazai autóipari cégeknél, drasztikus, többezres elbocsátástól Magyarországon valószínűleg nem kell tartani.

Csaknem ötödével csökken a piac

A helyzet azonban az elmúlt napokban tovább romlott, így a kilátások jelen pillanatban meglehetősen borúsak. A jelenlegi becslések szerint a mostani negyedévben az európai autópiac várhatóan 17 százalékkal lesz kisebb az egy évvel korábbinál, miután a második negyedévben 11 százalékkal kevesebb járművet sikerült értékesíteni.

Ami az egyes országokat illeti, a válság a francia autógyártást is utolérte: a Renault és a Peugeot-Citroen is átmeneti időre bezárta szinte valamennyi franciaországi telepét, a dolgozókat pedig "technikai munkanélküliségre" küldte. A Renault már pénteken bejelentette, hogy a negyedik negyedévben húsz százalékkal csökkenti a termelését, és átmenetileg bezárja üzemeit. Flins, Douai és Le Mans gyáraiban hétfőn két hétre, Sandouville, Maubeuge, Batilly és Cléon üzemeiben pedig egy hétre álltak le a munkával. Külföldön a törökországi Bursában és a szlovéniai Novo Mestóban néhány napig állnak a gépsorok. A spanyolországi Valladolidban - ahol 5500 munkást foglalkoztatnak - még év vége előtt tíz napig fog szünetelni a gyártás.

A PSA Peugeot-Citroen sochaux-i gyárában is hétfőn kezdődött meg a dolgozók három hétig tartó kényszerszabadsága. A vezetőség az európai piac összeomlása miatt döntött úgy, hogy leállítja a termelést, amelyet a mostani, utolsó negyedévben összesen harminc százalékkal kíván csökkenteni a tavaly ilyenkorihoz képest.

Kényszerszabadságok a német gyártóknál is

Nincsenek jobb helyzetben a német autóipar óriásai sem. Hétfői sajtóértesülések szerint a kereslet súlyos visszaesése miatt a Daimler, a Volkswagen, az Opel és a BMW egyaránt csökkenti, illetve átmenetileg szünetelteti a termelést. A Mercedeseket gyártó Daimler sindelfingeni üzeméből több mint 30 ezer alkalmazottat öthetes "kényszerszabadságra" küld. Az értékesítési nehézségek miatt a gyár az év végéig a tervezettnél 80 ezerrel kevesebb autót állít elő.

A válság miatt további átmeneti termeléscsökkentésre, illetve a gyártás további ideiglenes szüneteltetésére készül az amerikai General Motorshoz tartozó Opel is. A gyár szóvivője szerint az intézkedés a cég több európai üzemét érinti. Először a bochumi gyárban rendeltek el két hét gyártási stopot szeptember végén, amit október 20-tól újabb két hetes leállás követett. Az Opel eisenachi üzemében a hónap végéig szüneteltetik a gyártást, s hasonló intézkedés lépett életbe a belgiumi Antwerpenben és a nagy-britanniai Ellesmere Portban lévő gyárban is.

Szentgotthárd: üzemelés félgőzzel

A gyártás visszaesése, illetve a külföldi üzemek bezárása közvetve érintette az Opel szentgotthárdi, elsősorban motorokat és hengerfejeket - exportra is - gyártó üzemét is, mondta el az MTI-nek Légrádi Edit, a szentgotthárdi General Motors Powertrain-Magyarország Autóipari Kft. szóvivője. AZ üzem motorszerelő sora korábban másfél hétre leállt, most pedig csökkentett kapacitással, a korábbi több műszak helyett egy műszakban dolgozik.”Egyelőre bizonytalan, érinti-e az antwerpeni üzem átmeneti bezárása a szentgotthárdi gyárat, amely Belgiumba is szállít motorokat” – tette hozzá a szóvivő.

A kereslet drámai hanyatlása miatt ugyancsak a gyártás csökkentésére készül a BMW. A cég lipcsei üzemében hétfőtől néhány napra átmenetileg szüneteltetik a termelést, s a tervezettnél mintegy háromezerrel kevesebb autót kívánnak gyártani. Hasonló intézkedésre készül a Volkswagen is, különös tekintettel a hozzá tartozó Seat és a Skoda gyártására. A Volkswagen az év végéig a tervezettnél mintegy 50 ezerrel kevesebb autót állít elő.

Jó hír viszont, hogy sajtóértesülések szerint a termelés visszaesése sem a Daimler külföldi üzemeit, sem a tervezett magyarországi fejlesztést nem érinti. Ezt jelzi, hogy Rainer Schmückle, a Mercedes-Benz személygépkocsi üzletágának ügyvezető igazgatója hétfőn Budapesten aláírta Bajnai Gordonnal, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium vezetőjével a megállapodást arról, hogy jövő tavasszal Kecskeméten megkezdődik a Mercedes új gyárának építése, mintegy 800 millió eurós beruházással.

Igaz, iparági szereplők szerint a Daimler-beruházás a munkahelyeket tekintve nem fog fellendülést hozni, csupán ellensúlyozni lesz képes a leépítéseket. A válság ugyanis erősen sújtja a beszállítókat is - köztük a gumigyárakat -, szakértők szerint a kontinensen mintegy 20 ezer munkahely kerül veszélybe.

Tömeges elbocsátások a beszállítóknál?

Nincs ez másképp Magyarországon sem, ahol - az alkatrészgyártók szövetsége szerint - ezrek veszíthetik el a munkájukat az autóiparban. Európa autógyárai ugyanis számtalan szálon kötődnek Magyarországhoz.

A szövetség szerint 140 ezer magyar munkája függ attól, hogy szükség van-e a nyugati gyárakban az itt gyártott alkatrészre. A szervezet elnöke a Tények című tévéműsorban azt mondta: bár hosszú távon még jól is járhatnak a magyar gyártók, de most úgy számol, hogy a következő hónapokban 2-3 ezer ember veszítheti el a munkáját.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!