3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A legnagyobb teherszállító gépeket is gond nélkül ki tudja majd szolgálni az a cargo-bázis, amelynek építése legkésőbb 2009 elején kezdődik meg Ferihegyen, hangzott el egy szerdai logisztikai konferencián. A vidéki repülőterek közül Sármellék tavaly szeptemberben már át is adta új cargo-terminálját, a debreceni repülőtér viszont egyelőre még csak a tervezésnél tart. Mfor.hu tudósítás.

Sármelléken is megvetette lábát a DHL

Az idei év második felében vagy a jövő év elején indul meg Ferihegyen az új cargo-bázis építése a kettes terminál mellett - a repülőtér 65 milliárd forintos átfogó fejlesztési programjának keretében, mondta el Robert Ryan, a Budapest Airport (BA) cargoszakértõje  a DHL „Földön, vízen, levegőben - Trendek és tendenciák 2008” című szerdai konferenciáján Budapesten.

BA: jöhetnek az óriásgépek

Kiemelte, hogy a beruházásnak köszönhetően a BA két éven belül a világ legnagyobb repülőgépeit is képes lesz kiszolgálni. Ezek az óriásgépek egyébként elvileg már most is leszállhatnának Ferihegyen (az utasszállítók közül az Airbus A380-as is), ám kiszolgálásuk meglehetősen nehézkes lenne - többek között a forgalmi előtér szűkössége és a repülőgép-állóhelyek alacsony száma miatt. Ennek megváltoztatása érdekében a forgalmi előteret kibővítik és a gurulóutakat is fejlesztik, tette hozzá Robert Ryan.

Megjegyezte: a BA a világ egyik legforgalmasabb repülőterénél, a londoni Heathrownál is nagyobb területen (1515 hektáron) terül el, ami kiváló kiindulási pontnak számít a fejlesztések tekintetében. A légikikötőt üzemeltető társaság egyébként azt tervezi, hogy az áruszállító-bázis mellett - már nem a BA birtokán belül - egy logisztikai parkot is létre hoz majd, aminek érdekében már el is kezdték a tárgyalásokat a terület tulajdonosával. „A cargo-fejlesztésnek 2010-re mindenképp meg kell valósulnia, erre felméréseink szerint az ügyfelek részéről is nagy igény mutatkozik” - tette hozzá végezetül Robert Ryan.

Sármellék: napi légifuvarok

Ami a vidéki repülőtereket illeti, Sármellék 2007 szeptemberében avatta fel professzionális cargo-terminálját és a hozzá kapcsolódó logisztikai bázist. A beruházás értéke 2,5 millió euró. A központot a DHL bérli és üzemelteti, áruszállító járataik naponta közlekednek a repülőtér és Lipcse között. A jövőbeni lehetőségeket jelzi, hogy a térségben jelenleg több mint húsz multinacionális cég és - egész Nyugat-Dunántúlt figyelembe véve - 23 ipari park működik.      

A sármelléki cargo-bázis előnye, hogy a fő közlekedési útvonalak (A1, M1, M7) közelében helyezkedik el, ráadásul három főváros (Bécs, Budapest, Pozsony) két-három óra alatt autóval elérhető. Gubicza Ágoston, a repülőtér ügyvezető igazgatója szerint mellettük szól az is, hogy az elsődleges légikikötők (Bécs, Budapest Airport) nagyon drágák és túlterheltek.

Debrecen: fejlesztés előtt a cargo

Magyarország harmadik nemzetközi kereskedelmi repülőtere, az Airport Debrecen még nem tart itt. Mint azt Czéh István ügyvezető igazgató kifejtette, jelenleg főként az utasforgalomra (azon belül is a charterjáratokra), nem pedig a cargóra építenek. A jövőbeni célok között azonban már szerepel egy áruszállító terminál kiépítése: ez a projekt jelenleg kezdeti stádiumban van, egyelőre még csak a tervek készültek el.

Az ügyvezető igazgató reméli, hogy - mint a régió egyetlen légikikötője - a jövőben Kelet-Magyarországot az eddiginél jobban be tudják majd vonni a forgalomba. Igaz, versenytárs lehet a légvonalban ötven kilométerre fekvő nagyváradi repülőtér, ahol az ügyvezető igazgató szerint nagy fejlesztések kezdődtek el.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!