6p

Hiába egészségesebb, itthon kevés fogy belőle, az is inkább import, miközben a hazai biotermelés 90 százalékát exportálják. Segítene, ha a bio helyet kaphatna a közétkeztetésben is.

Évről évre nő itthon is a kereslet az ökoélelmiszerek iránt – ezzel a jó hírrel összegezte Drexler Dóra, az Ökológiai Mezőgazdasági Kutatóintézet (ÖMKi) ügyvezetője az Mfor.hu-nak a NielsenIQ piackutató céggel közös kutatás eredményét, amelyben feldolgozták a 2022–2024 közötti kiskereskedelmi bioélelmiszer-forgalom adatait.

Eszerint ez idő alatt 36 százalékkal, csaknem negyvenmilliárd forintra nőtt az ökoélelmiszer- és -italforgalom itthon. Igaz, nagyon alacsony bázisról. Még így is csak kevesebb mint egy százalék (0,6 százalék) az ökológiai termékek részaránya a teljes hazai élelmiszer-kiskereskedelmi forgalomban, de a szakember szerint dinamikusan növekszik.

Geopolitikai sakkjátszmák és ingadozó tőkepiacok – Hogyan pozícionáljuk befektetéseinket?
A témában a Klasszis Média május 27-én 17 órától geopolitikai szakértők, gazdasági elemzők, befektetési szakemberek részvételével tart rendezvényt.

Vegyen részt Ön is! Klasszis Befektetői Klub - részletek és jelentkezés >>

Uniós összehasonlításban persze még így is gyerekcipőben jár a hazai lakosonkénti fogyasztás. Míg európai vetületben évente átlagosan 66 eurót (26 600 forint) költ egy-egy fogyasztó biotermékekre, nálunk alig tíz eurót (4030 forint): főleg zöldségekre, gyümölcsökre, bébiételre.

Drexler Dóra szerint az áll a háttérben, hogy az ökológiai termékek nemcsak drágábbak a nem ökoélelmiszereknél, de nem is érhetők el mindenhol a kiskereskedelemben. Ráadásul az itthon kapható biotermékek többsége importáru. A hazai termelés mintegy kilencven százalékát ugyanis feldolgozatlanul nyugatra értékesítik a gazdák. A magyar biotermelők fájdalmára így az sem ritka, hogy az exportált hazai alapanyag nagyobb hozzáadott értékű német vagy osztrák termékként, feldolgozva, visszakerül a hazai boltokba.

A magyar bioszektor így nehezen tud kitörni az ördögi körből. A kereskedelmi láncok azért forgalmaznak kevés hazai ökoterméket, mert alacsony a fogyasztásra előkészített terméket előállító magyar beszállítók száma, ugyanakkor a limitált kínálat miatt kevés vásárló áll át az egészségesebb ökológiai termékekre. Valami azonban már elindult. A felmérés szerint a diszkontláncokban – főleg a zöldség-gyümölcs termékcsoportban – több mint 60 százalékkal bővült az ökológiai termékek forgalma 2022–2024 között. A további növekedéshez azonban a szakember szerint arra lenne szükség, hogy a hazai biotermelés ne a nyers kalászos gabonára, napraforgóra, kukoricára fókuszáljon, hanem a feldolgozásban jussanak el a hazai termékek legalább a lisztig, őrleményekig, olajig, hogy kialakuljon a termékpálya.

Nem ritka, hogy az exportált hazai alapanyag nagyobb hozzáadott értékű német, vagy osztrák termékként, feldolgozva, visszakerül a hazai boltokba
Nem ritka, hogy az exportált hazai alapanyag nagyobb hozzáadott értékű német, vagy osztrák termékként, feldolgozva, visszakerül a hazai boltokba
Fotó: Pexels

Az ÖMKi Debreceni Egyetemen tartott áprilisi szakmai napján többen azt is megfogalmazták, a fogyasztók nevelésével: közösségi marketinggel ki lehetne törni az ördögi körből.

A hazai termelők számára további új távlatokat nyitna, ha a bioélelmiszerek itthon is bekerülnének a közétkeztetésbe. Drexler Dóra is megerősíti, hogy ez utóbbi a hazai ökotermelők számára nagy és biztos fejlődési lehetőséget kínálna, de ehhez a szükséges termelési volument, az előkészítő, tároló kapacitásokat és a logisztikát is meg kellene teremteni. Csak fokozatosan lehetne az integrációt kiépíteni, hiszen a hatalmas alapanyag-igényű közétkeztetésben főzésre előkészített, csomagolt alapanyagokkal dolgoznak.

„Ide nem lehet egy-egy zsák krumplival beállítani” – magyarázza a szakember – „hónapokra előre megtervezett alapanyagigényt kell folyamatosan kielégíteni”.

A hazai piac meghódításához, kiépítéséhez tehát a termelőknek össze kellene fogni, hogy a már meglévő ellátási láncokba bekerülhessen a hazai biotermék. Erre van már jó példa a bébiétel-, mirelit-, konzervipari feldolgozásnál, és zöldség-gyümölcs termelői értékesítő szervezetek is szállítanak be bioalapanyagokat a feldolgozókhoz, de a szántóföldi biotermesztésben még szinte nincs ilyen hazai együttműködés. A gazdák egyesével próbálnak a felvásárlókkal szerződést kötni, ami a jelenlegi exportértékesítés esetén sem kedvez az érdekérvényesítésnek.

Fordulatot hozhat a biotermesztés bővülésében Ukrajna uniós agrárpiaci integrációja is, mert a hazai szántóföldi növénytermesztés és nyersanyagexport nem versenyképes az ukránnal, és ez a bio tanúsított alapanyagokra is igaz. Ukrajna az EU harmadik legnagyobb bioalapanyag-importőre volt 2023-ban. Az ukrán termékek EU-s vámmentességét a hazai biotermelők is megérezték piaci kapcsolataikon. Az ÖMKi ügyvezetője szerint jelenleg nem a piaci folyamatok, hanem a támogatás ösztönzi a biotermelésre átállók többségét idehaza. Ha területalapú támogatásra lehet pályázni, akkor új belépők érkeznek.

Ezért is lenne szükség olyan tudatos, piacfejlesztő integrációkra, mint Ausztriában vagy Svájcban, ahol a kiskereskedelmi láncok ma már a belföldi biotermelés legfontosabb húzóerejét adják. Svájcban például akkor indult be nagyobb méretekben a biotermelés, amikor az egyik kereskedelmi lánc óriásplakátokon hirdette, hogy „biotermék-beszállítókat keresünk”. Nagy húzóerő ugyanis, amikor egy-egy tőkeerős kereskedelmi lánc elkötelezett felvásárlóként beáll a termelés és az integráció fejlesztése mögé.

De nemcsak az ökogazdáknak, a lakosságnak, a dán példa alapján még a költségvetésnek is jól jönne, ha felpörögne a hazai bioszektor, amint erről Szólláth Tibor, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara Hajdú-Bihar vármegyei elnöke a debreceni bioszakmai napon beszámolt. Hiába folyik már csaknem 350 ezer hektáron itthon ökológiai gazdálkodás, ha a megtermelt biotermékek 90 százaléka feldolgozatlanul hagyja el az országot, nem itthon hasznosul. Bezzeg Dániában – ahol a közétkeztetésben használt alapanyagok nagy része biogazdaságokból származik – évente, lakosonként mintegy 300 eurót takarít meg a közegészségügy, mert egészségesebben táplálkoznak. „Ezért egészségesebb a felnövekvő generáció és kevesebben kényszerülnek például táppénzre, kezelésekre” – figyelmeztetett Szólláth Tibor.

Ezen múlik a versenyképesség 

A Debreceni Egyetem kutatói még 2019-ben vizsgálták és foglalták cikksorozatba a hazai ökológiai gazdálkodás helyzetét, versenyképességét és kilátásait, miután másfél évtizedes stagnálás után 2016-ban lendületet vett a fejlődés. Eszerint az európai piaci igények a hazai biotermelés, illetve export sokszorosát teszik ki. Mivel a belföldi fizetőképes fogyasztói igény alacsony, hiányzik a belpiac elsődleges szívóhatása, jóllehet a legtöbb jelentős biotermelő országban a belpiac az, amelyik a húzóerőt jelenti a fejlődésben.

Az elemzők főleg a kis tőke- és munkaerő-igényű, jövedelmező, kisebb termelési kockázatú szántóföldi ökotermesztésben láttak fejlődési lehetőséget. A nagy munkaerő-igényű biozöldség-termesztésben viszont nem várható fejlődés, csak a gépesíthető gyökérzöldségek esetében, de a nagy tőkeigény és a nagy termelési kockázat miatt várhatóan ez sem lesz versenyképes.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!