Jaj kedveském, hát az ez az X térnél van? Oda költözzön a fene! – mondta nevetve a középkorú hölgy az ingatlanvásáron az értékesítőnek, majd továbbállt a következő standhoz. A jelenet szinte mindennapos, egyes rossz hírű környékek a mai napig nem tudták levetkőzni magukról a régi beidegződéseket, hiába változtak, szépültek. Éppen ezért egyes reklámok már csak homályosan említik az új épület közvetlen környékét.
Elhelyezkedés
Piaci felmérések szerint a lakásvásárlók egyik döntő szempontja a vásárláskor az ingatlan elhelyezkedése. Ez a tény természetesen ismert az értékesítők előtt is, így a beruházás tervezésekor már eleve igyekeznek "eladható" helyre építkezni, vagyis távolabb a forgalmas főutaktól, de mégis közel valamilyen tömegközlekedési lehetőséghez - még akkor is, ha a fejlesztés egy külső városrészben valósult meg.
Vásárlás előtt érdemes tanulmányozni a menetrendet: előfordulhat, hogy a gyors tömegközlekedési kapcsolatként jelzett BKV-jármű csak ritkán jár, és a szokásos torlódások, fennakadások miatt reggel jóval hosszabb időre van szükség beérni munkahelyünkre. Szintén nézzük meg a hétvégi menetrendet is: például a Buda egyik elegánsabb részében közlekedő busz hétvégén fél óránál sűrűbben nem ejti útba a környéket, ami különösen bosszantó lehet – alternatívaként a negyedórás gyaloglásra lévő HÉV-megálló jöhet szóba. (Anno a fejlesztést "Tíz percre a Belváros" szlogennel reklámozták...)
Amennyiben mindez másodlagos, mivel autóval tervezi a leendő vásárló a közlekedést, szintén érdemes kipróbálni, hova-mennyi idő alatt jutunk el, különös tekintettel a reggeli és délutáni csúcsra. A fentebb említett budai területről optimális esetben autóval öt-tíz perc alatt érhető el a városközpont. Ez reggelenként – köszönhetően az összesen két darab bevezető út bedugulásának – 40-80 percre is felmelkedhet. Gyakorlott ingatlanértékesítők szerint érdemes néha pár megállót utazni próbaképpen a környék tömegközlekedési eszközein: már ott fontos információt szerezhetünk jövendő ottonunk környékéről. (Ezzel kapcsolatban leginkább bizonyos kétszámjegyű villamosjáratokat szoktak emlegetni a pesti oldal "fejlődő" részein).
Természetesen előfordulnak néha egészen extrém dolgok is a hirdetésekben: azt talán még maga a kreatív tervező sem hitte el, hogy a tizensokadik kerület külső részén épülő lakóparkból öt perc alatt a Belvárosba lehet érni, mint ahogyan ez a hirdetésben olvasható volt.
Környezet
A fővárosi kerületek mindegyikének saját "hírneve" van. A budai kerületek a közgondolkodásban viszonylag elitebbnek és drágábbnak számítanak (kivéve talán a XI. és III. kerületek egyes részeit, valamint a II. kerület forgalmas útvonalait), s a pesti belvárosban sem kell lasszóval fogni a vásárlókat. A nagyobb kihívást inkább a külvárosok és az úgynevezett "fejlődő" területek jelentik az értékesítők számára, különösen akkor, ha az adott rész kevésbé "elit" volta nem tükrőzödik a lakások áraiban.
Valahol természetesen az értékesítésen dolgozók is tisztában vannak azzal, hogy a – különösen a fővárosban járatos – vevőket nem a legegyszerűbb a korábban rossz hírű környékekre csábítani. A régi beidegződéseket természetesen ellensúlyozni lehet a viszonylag kedvező árakkal (márpedig a hazai ingatlanvásárlók többsége - köszönhetően szűkös erőforrásainak - meglehetősen árérzékeny), valamint a jövőbeni fejlesztések ígéretével.
A látványterveknek azonban sokszor sajátosságuk, hogy nem minden esetben valósulnak meg, vagy nem feltétlenül úgy, ahogyan azt anno eltervezték. Érdemes tehát több napszakban is sétát tenni leendő lakásunk környékén: ebből egyrészt láthatjuk, mennyire előrehaladott állapotban vannak az igért fejlesztések, valamint pontos képet kaphatunk jövendő lakhelyünk sajátosságairól; például egyes városrészek nappal egészen más arcukat mutatják, mint este.
Mi van a közelben?
Jó dolog, ha nem kell túl messzire menni, amikor bevásárolni, ügyeket intézni vagy szórakozni szeretnénk – a gombamód szaporodó bevásárlóközpontoknak köszönhetően ezt már a beruházások nagy része teljesíteni tudja. Különösen a külsőbb kerületekben egy-egy hipermarket már garantáltan van a közelben, hasonlóan a szórakozási lehetőségekhez. A vásárlás előtti válogatásnál azonban nem csak ezt érdemes mérlegelni, hanem azt is, milyen lehetőségek adódnak, ha csak valamilyen apróság hiányzik a háztartásból – van a fővárosban nem is egy terület, ahol bizony egy doboz cigarettáért is autóba kell ülni. (Ennek fényében érdemes vizsgálni a "bevásárlási lehetőségek csak egy macskaugrásnyira" típusú hirdetéseket is.)
Amennyiben valaki sokat utazik, érdemes olyan helyen vásárolni, ahonnan viszonylag egyszerűen el lehet érni a pályaudvarokat, a repülőteret vagy esetleg valamelyik autópályát. A főváros elhagyása autóval olykor hosszabb időt vehet igénybe a város másik végéből, mint amennyi idő szükséges a városhatártól eljutni eredeti úticélunkig. Hasonlóképpen érdemes elgondolkodni munkahelyünk és a lakás távolságán is (már amennyiben hosszabb ideig szeretnénk még jelenlegi helyünkön dolgozni): egy naponta kétszer megtett Óbuda – Dél-Pest távolság bizony rengeteg időt el fog venni, utazzunk bármilyen módon is.
Hová néz?
Érdemes alaposan tanulmányozni a lakás tájolását is. Általánosságban elmondható, hogy a leggyorsabban a déli, délkeleti, délnyugati lakások kelnek el, míg az utolsó lakások között jellemzően az északi-északnyugati tájolásúak maradnak, melyeket a végén kénytelen-kelletlen sokan akciókkal próbálnak értékesíteni.
Fontos, hogy személyesen is fáradjunk el a jövendő ház környékére, a látványtervek ugyanis könnyen homályban hagyhatnak olyan apróságokat, mint például a következő házban lévő alacsony színvonalú kocsma, a szemben lévő ház aljában működő szociális konyha, vagy éppen a három házzal odébb futó vasúti sín vagy autószerviz. A forgalmas utakra néző ingatlanok manapság nem túl kedveltek a vásárlók között, hasonlóan a vonatra néző lakásokhoz, bár utóbbiaknál zajvédő fallal a probléma részben vagy egészben orvosolható.
Szubjektív szótár a vásárláshoz
Ha - ismerve az adott helyszínt - némi kétségünk támad a hirdetésekben megfogalmazottakkal kapcsolatban, hasznos lehet az alábbi rövid, szubjektív szótár az előszűrés pontosításához.
- buján zöldellő tér közelében: Előfordulhat, hogy van néhány fa a téren, sőt egy kis gyep is, ami a kutyasétáltatók paradicsoma is lehet. Ha szerencsénk van, a tér mindössze néhány száz méterre van, de lehet messzebb is.
- öt percre a belvárostól: Egyszerűen nézzünk a térképre! A reggeli és a délutáni forgalomban a két közlekedési lámpa közötti út is tovább tarthat. Egyes hirdetések egyébként elég tágan értelmezik a Belváros fogalmát. (Minősített eset: a Budapesttől néhány percre fekvő ... nevű településen: semelyik agglomerációs településről nem lehet bejutni pár perc alatt a központba, maximum autóval, éjszaka).
- panorámás kilátás: Tisztázzuk, hogy a panoráma a nappaliból vagy a hálóból is élvezhető-e, vagy csak az erkélyen erősen kihajolva és elfordulva...
- fejlődő városrészben: Itt érdemes alaposan tájékozódni. Vannak utcák, körzetek, melyek valóban fejlődnek, vannak olyanok, ahol egy-két utcát rendbetesznek, de a következő sarok már egészen más világ, és van, ahol még csak a nagy tervek megálmodásánál tartanak. Vizsgáljuk meg az ár-érték arányt!
- madárfüttyös környezet: Egyrészt utalhat arra, hogy a környéken sok a fa, esetleg egy kisebb erdő is megtalálható. Ez mindenképpen előny, de nézzük meg az erdőt is alaposabban, lehetnek meglepetések. Kellemetlenebb eset, amikor a madárfütty az erkélyen lévő galambokra korlátozódik.
- uszoda, szauna, fitneszterem várja a lakókat: Gondoljuk át, mennyire van szükségünk ezekre a szolgáltatásokra. A wellness-helyiségek használata a közös költségben fog a későbbiek során jelentkezni, vagy más esetben magunknak is fizetni kell érte.
- garázsvásárlási akció: Tájékozódjunk, hány garázs épül. Ha a környéken nincs parkolási díj és bőségesen létesülnek garázsok, ráérünk a vásárlással. Az is előfordult már, hogy a garázsokat a végén bérelni is lehetett, jóval kedvezőbb feltételekkel.