5p

A napokban megjelent hírek szerint a dohánytermékek ára 50 százalékkal megugorhat, ha életbe lépne az EU drasztikus adóemelésre vonatkozó terve. Ugyanakkor ez sok kérdőjelet felvet, hiszen a tagállamok sem támogatják ezt egységesen, ráadásul egy ilyen áremelés kiszámíthatatlan következményekkel járhat.

Az Európai Unió elsősorban a dohánytermékek visszaszorítását célozná azzal az új adórendszeri beavatkozással egységesítenék az EU-s piacot. A tervek szerint a hagyományos cigaretta esetében 1000 szálra vetítve a jelenlegi 90 euróról – 139 százalékkal – 215 euróra növelnék a jövedéki adót, addig a hevített dohánytermékeknél 1000 szálanként 108 eurós vagy kilogrammonként 155 eurós sarcot helyeztek kilátásba, a nikotinpárnáknál pedig 143 euró/kg lehet az irányadó. Mindez az előzetes számítások szerint a magyarországi árakat dobozonként 1000 forinttal dobná meg, vagyis 50 százalék körül áremelkedés lehet.

A tagállamok egy része már csak azért sem ért egyet az uniós tervvel, mert az eddigi gyakorlattal ellentétben, amikor a dohánytermékek jövedéki adója a nemzeti költségvetésekbe került, ezúttal az Európai Bizottság a bevételek egy részét központilag osztaná újra. Egy ilyen kvázi elvonás pedig érzékenyen érintené minden ország kormányát, már csak azért is, mert Európa-szerte az állami büdzsék komoly hiánnyal küzdenek, így a nemzeti politikában csökkentené a mozgásterüket. De azért is ellenkezést válthat ki, mert az adózás eddig nemzeti körben lévő kérdés volt, amelybe az EU nem avatkozott be közvetlenül, illetve elvonást sem alkalmazott. Éppen ezért a 27 tagú uniós tagság jelentős része egyetért abban, – köztük Magyarország – hogy a nemzeti szuverenitás megőrzése kardinális jelentőségű az adópolitikában.

Egyes államok, így például Svédország a fentieken túl azért is sérelmezi, mert az egészségpolitikája az ártalomcsökkentés elvére épül. Bár a helyettesítő termékek is károsítják az egészséget, ezek hatása kisebb, mint a hagyományos cigaretta. Részben az elérhető alternatíváknak köszönhetően Svédországban a felnőtt lakosság 5 százaléka dohányzik, miközben ez az arány uniós átlagban 20 százalék körül mozog.

Az adóemelés csökkentheti a legális forgalmat
Az adóemelés csökkentheti a legális forgalmat
Fotó: MTI/Kovács Attila

Elszabadulhat a feketepiac

Számos felmérés, és azon országok példája, ahol az átlagos szintnél kedvezőbb a dohányzók aránya azt mutatja, hogy az adóemelés hatása csak mérsékelt, a magasabb árak miatt nem szoknak le tömegesen az emberek a dohányzásról. Fontosabb szerepe van az edukációnak, illetve az ártalomcsökkentésnek. Utóbbi kapcsán a kisebb egészségkárosodást jelentő termékek használatát kell érteni. Más kérdés, hogy az ebbe a kategóriába sorolt hevített dohánytermékek kapcsán például komoly szakmai vita folyik arról, hogy ez mennyiben járul hozzá, hogy az emberek letegyék a cigarettát, vagy az „egészségesebb” termék illúziója esetleg olyan fiatal fogyasztókat terel a káros szenvedély felé, akik egyébként nem biztos, hogy a hagyományos dohánytermékek rendszeres fogyasztói lennének.

Abban általánosságban egyetértenek a szakemberek, hogy rövid távon egy ekkora árváltozás a feketepiacon komoly élénkülést hozna. Miután a cigaretta mellett a cigarettadohányok és a szivarkák is jelentős dráguláson mennének keresztül, nagy valószínűséggel a legális forgalomban – darabszámot tekintve – csökkenést eredményezne. Emiatt az uniós adóelvonást is figyelembe véve állami szinten az adóemelés már korántsem biztos, hogy érdemi bevételnövekedéssel járna.

Eközben viszont akár a cigarettacsempészet, akár a termékek hamisítása szinte biztosan sokkal magasabb szintre kapcsolna. A KPMG tanulmánya is alátámasztja, hogy éppen azokban az országokban – így Franciaországban és Hollandiában – nőtt a legnagyobb mértékben a dohánytermékek feketepiaca, ahol a jelentős adóemeléseket már végrehajtották.

A KPMG tanulmánya azt mutatta, hogy kétélű fegyver az Európai Unióban a dohánytermékek esetén alkalmazott magas adóterhelés. Egyik oldalról az így kialakuló magas ár, visszatarthat embereket az egészségkárosító, addiktív terméktől. Ezen túl pedig az így befolyó adó részben ellensúlyozhatja a dohánytermékek okozta egészségkárosodásból eredő társadalmi (pl. egészségügyi) költségeket. Az érme másik fele viszont az, hogy a végtermék kiskereskedelmi árához képest nagyon alacsony előállítási költség a bűnözőket is aktivizálja. Ennek következtében akár a csempészett, akár a hamisított termékek nagy számban vannak jelen az uniós piacokon.

A legális forgalom csökkenése így valójában nem azt mutatja, hogy az emberek tömegesen szoknak le a cigarettázásról. Hanem arra utalnak, hogy az illegális forrásokból piacra kerülő dohánytermékek mennyisége növekszik. Ez egyébként az Európai Unióban 2024-ben általános trend volt, igaz hazánk ezen belül is az „éllovasok” közé került. Magyarországon a feketepiac aránya egy év alatt 8-ról 13 százalékra nőtt. Ez a folyamat nemcsak közegészségügyi kockázatokat jelent, hanem jelentős adóbevétel-kiesést is, a vizsgált 38 országban ennél nagyobb növekedést csak Hollandiában mért a KPMG.

A KPMG jelentésében vizsgált 38 európai ország – köztük a 27 EU-tag – összesített cigarettafogyasztása 2024-ben 0,7 százalékkal 521,9 milliárd szálra csökkent, miközben az illegális forrásból származók aránya 0,2 százalékkal 52,2 milliárdra nőtt 2023-hoz képest. Ezzel immár a teljes piac 10 százalékát kitéve, a tanulmány szerint az egymást követő hatodik évben folytatódott az illegális termékek térnyerése a dohányzás visszaszorulása mellett.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!