4p

Kisbefektetőknek tartott szemináriumot hétfő délután az Aegon Alapkezelő, ahol többek között az olajipar jövője mellett a befektetési lehetőségek is szóba kerültek.

Jelenleg az abszolút hozamú és a vegyes alapok a legnépszerűbbek - mondta Kelecsényi Petra, az Aegon Alapkezelő termékfejlesztési és értékesítési szakértője a hétfő délutáni kisbefektetőknek tartott szemináriumon. Ha viszont valaki a jelenlegi alacsony kamatkörnyezetben biztos hozamot szeretne elérni, érdemes az abszolút hozamú alapokat választania. Az abszolút hozamú alapok előnyének tekinthető, hogy minden piaci környezetben képesek jól teljesíteni, ezek ugyanis képesek short-pozíciók felvételére is, ami azt jelenti, hogy az egyes piacok esésén is tudnak hozamot elérni. A portfóliómenedzsereknek ráadásul nagy mozgástere van, így szinte azonnal tudnak reagálni a piaci eseményekre.

A vegyes alapok az előbbinél kötöttebbek, viszont szintén megfelelőek lehetnek azok számára, akik nem szeretnének túlságosan elmélyedni a befektetési lehetőségek elemzésében. A jelenlegi volatilis piaci környezetben ezek az alapok kicsit hátrébb vonultak és óvatosabb taktikát követnek - derült ki az eseményen. Miközben az abszolút hozamú alapok kevésbé kockázatos terméknek minősülnek, a vegyes alapok a fix részvénykitettségük miatt sokkal jobban megérzik a piaci kilengéseket - tette hozzá Omaisz Réka, befektetési alap kiválasztási szakértő.

Fotó: MTI
Fotó: MTI

Az eseményen a szakértők a befektetési lehetőségek mellett kitértek az egyik hazai blue chip körül kialakult helyzetre is. Mint az ismert, az uniós gyógyszerellenőrzési hatóság illetékes bizottsága, a PRAC vizsgálni kezdte a Richer egyik készítményét. A méhmióma kezelésére szolgáló Esmya azért került a hatóság látókörébe, mert bejelentések szerint összefüggés lehet egyes betegeknél tapasztalt májkárosodások és a gyógyszer szedése között. Az eset kapcsán a gyógyszerrel új kezelések átmenetileg nem indíthatóak. A történések a papír árfolyamára is hatással voltak, és minden bizonnyal a jövőt is meghatározzák, még akkor is, ha az uniós vizsgálat a Richter számára kedvező eredménnyel zárul. Dr. Naffa Helena részvényelemző szerint az európai vizsgálat olyan reputációs károkat okozott, hogy ő a hír megjelenése után egyből eladásra kínálta a papírokat. Ha ugyanis bebizonyosodik, hogy nincs összefüggés a májkárosodás és a készítmény szedése között, akkor is jó eséllyel a dobozon fel kell majd tüntetni, hogy bizonyos esetekben májkárosodást okozhat, ami nem vet jó fényt a történetre.

Némileg másabb a történet egy másik hazai blue chip, a Mol esetében, az elmúlt időszakban ugyanis fejlesztésekről és új irányokról szóló hírek jelentek meg a sajtóban (napelempark, elektromosautó-töltőállomások). A részvényelemző véleménye szerint a Mol egy klasszikusan jól integrált vállalat, melynek portfóliója úgy van beállítva, hogy természetes fedezetet biztosítson az olajár változása esetén. Vagyis, amit veszít a kitermelésen a társaság, azt a finomítói tevékenységen vissza tudja hozni és fordítva. A napelempark és az elektromos töltőhálózattal kapcsolatos tevékenységek pedig egyelőre a Mol méretéhez képes nagyon kis részt tesznek ki.


Ehhez kapcsolódóan az olajpiac jövőjére is kitértek a szakértők, akik szerint hosszú távon nem beszélhetünk növekvő iparágról. Ennek oka részben az elektromos autók terjedése, részben pedig az, hogy a közeljövőben egyre több városban születhet döntés a dízelautók kitiltásáról. Dr. Naffa Helena szerint ezen hatások ellen próbálnak tenni az etanol-előállítás fokozásával, valamint a poliolok gyártásával, mely alapanyaga a poliuretán haboknak, amit az építőipartól kezdve a bútoriparon át az autóiparig számos területen fel lehet használni.

Az elektromos autók terjedését és a dízelautók háttérbe szorulását ellensúlyozhatja, hogy a tengeri hajózásban új nemzetközi szabályozást vezetnek be az üzemanyagok kéntartalmára vonatkozóan. A 2020-től életbe lépő szabályok korlátozzák a hajók üzemanyagának kéntartalmát, erre pedig az üzemanyagok gyártóinak és a hajók üzemeltetőinek is fel kell majd készülniük. Ezek a változások az üzemanyagok és a nyersolaj árát is növelhetik, amit a hajózási cégeknek be kell építeniük áraikba. Az új szabályozásnak jobban megfelelő üzemanyag lehet a gázolaj, ez pedig kompenzálhatja majd a kitiltás és az elektromos autók elterjedése miatt csökkenő keresletet.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!