Jelenleg az abszolút hozamú és a vegyes alapok a legnépszerűbbek - mondta Kelecsényi Petra, az Aegon Alapkezelő termékfejlesztési és értékesítési szakértője a hétfő délutáni kisbefektetőknek tartott szemináriumon.
Ha viszont valaki a jelenlegi alacsony kamatkörnyezetben biztos hozamot szeretne elérni, érdemes az abszolút hozamú alapokat választania. Az abszolút hozamú alapok előnyének tekinthető, hogy minden piaci környezetben képesek jól teljesíteni, ezek ugyanis képesek short-pozíciók felvételére is, ami azt jelenti, hogy az egyes piacok esésén is tudnak hozamot elérni. A portfóliómenedzsereknek ráadásul nagy mozgástere van, így szinte azonnal tudnak reagálni a piaci eseményekre.
A vegyes alapok az előbbinél kötöttebbek, viszont szintén megfelelőek lehetnek azok számára, akik nem szeretnének túlságosan elmélyedni a befektetési lehetőségek elemzésében. A jelenlegi volatilis piaci környezetben ezek az alapok kicsit hátrébb vonultak és óvatosabb taktikát követnek - derült ki az eseményen. Miközben az abszolút hozamú alapok kevésbé kockázatos terméknek minősülnek, a vegyes alapok a fix részvénykitettségük miatt sokkal jobban megérzik a piaci kilengéseket - tette hozzá Omaisz Réka, befektetési alap kiválasztási szakértő.
Az eseményen a szakértők a befektetési lehetőségek mellett kitértek az egyik hazai blue chip körül kialakult helyzetre is. Mint az ismert, az uniós gyógyszerellenőrzési hatóság illetékes bizottsága, a PRAC vizsgálni kezdte a Richer egyik készítményét. A méhmióma kezelésére szolgáló Esmya azért került a hatóság látókörébe, mert bejelentések szerint összefüggés lehet egyes betegeknél tapasztalt májkárosodások és a gyógyszer szedése között. Az eset kapcsán a gyógyszerrel új kezelések átmenetileg nem indíthatóak. A történések a papír árfolyamára is hatással voltak, és minden bizonnyal a jövőt is meghatározzák, még akkor is, ha az uniós vizsgálat a Richter számára kedvező eredménnyel zárul. Dr. Naffa Helena részvényelemző szerint az európai vizsgálat olyan reputációs károkat okozott, hogy ő a hír megjelenése után egyből eladásra kínálta a papírokat. Ha ugyanis bebizonyosodik, hogy nincs összefüggés a májkárosodás és a készítmény szedése között, akkor is jó eséllyel a dobozon fel kell majd tüntetni, hogy bizonyos esetekben májkárosodást okozhat, ami nem vet jó fényt a történetre.
Némileg másabb a történet egy másik hazai blue chip, a Mol esetében, az elmúlt időszakban ugyanis fejlesztésekről és új irányokról szóló hírek jelentek meg a sajtóban (napelempark, elektromosautó-töltőállomások). A részvényelemző véleménye szerint a Mol egy klasszikusan jól integrált vállalat, melynek portfóliója úgy van beállítva, hogy természetes fedezetet biztosítson az olajár változása esetén. Vagyis, amit veszít a kitermelésen a társaság, azt a finomítói tevékenységen vissza tudja hozni és fordítva. A napelempark és az elektromos töltőhálózattal kapcsolatos tevékenységek pedig egyelőre a Mol méretéhez képes nagyon kis részt tesznek ki.
Ehhez kapcsolódóan az olajpiac jövőjére is kitértek a szakértők, akik szerint hosszú távon nem beszélhetünk növekvő iparágról. Ennek oka részben az elektromos autók terjedése, részben pedig az, hogy a közeljövőben egyre több városban születhet döntés a dízelautók kitiltásáról. Dr. Naffa Helena szerint ezen hatások ellen próbálnak tenni az etanol-előállítás fokozásával, valamint a poliolok gyártásával, mely alapanyaga a poliuretán haboknak, amit az építőipartól kezdve a bútoriparon át az autóiparig számos területen fel lehet használni.
Az elektromos autók terjedését és a dízelautók háttérbe szorulását ellensúlyozhatja, hogy a tengeri hajózásban új nemzetközi szabályozást vezetnek be az üzemanyagok kéntartalmára vonatkozóan. A 2020-től életbe lépő szabályok korlátozzák a hajók üzemanyagának kéntartalmát, erre pedig az üzemanyagok gyártóinak és a hajók üzemeltetőinek is fel kell majd készülniük. Ezek a változások az üzemanyagok és a nyersolaj árát is növelhetik, amit a hajózási cégeknek be kell építeniük áraikba. Az új szabályozásnak jobban megfelelő üzemanyag lehet a gázolaj, ez pedig kompenzálhatja majd a kitiltás és az elektromos autók elterjedése miatt csökkenő keresletet.