5p

Az autópiaci forgalom ugyan tetőzhet, de a Ford járművei iránt kimagasló a kereslet. Ráadásul a cég igen bőkezű osztalékpolitikát folytat.

A Ford április végén tette közzé első negyedéves eredményeit, melyek meghaladták a piaci várakozásokat. Az árbevétel közel 8 százalékkal 42 milliárd dollárra emelkedett, amely kellemes meglepetés volt, hiszen a piaci konszenzus csökkenést várt az előző évhez képest. A nettó eredmény 1,7 milliárd dollárra nőtt, a részvényenkénti eredmény pedig 43 centre, szintén felülmúlva a várt értéket, derül ki az Equilor elemzéséből.

A gyártó ráadásul az első negyedévet követően optimistább kilátásokat fogalmazott meg a kiadásaival kapcsolatban. A cég beruházásai 29 milliárd dollárra csökkenhetnek a korábban jelzett 34 milliárd dollárról 2019 és 2022 között. Továbbá 2022 helyett már 2020-ra elérhetik a 8 százalékos üzemi eredményhányadot, amely nagy előrelépés a 2017-es 5 százalékos értékhez képest. A Ford egyik gyenge pontja az ipari átlagnál gyengébb eredményhányad, hiszen a tavalyi észak-amerikai gyártói átlag 8 százalékot tett ki.

Az amerikai autóeladások várhatóan nem tudják megismételni a 2016-os csúcsértéküket, és a 2017-es szinthez képest is kb. 1 százalékos csökkenés várható idén. Ezen belül azonban éles különbségek adódhatnak, hiszen a teherautók, SUV-ok és crossoverek iránti kereslet továbbra is erős lehet, míg a hagyományos szedánok eladása akár 10 százalékkal is visszaeshet a Cox Automotive felmérése alapján. A Ford ebből jól jöhet ki, hiszen a szedánok forgalmazását folyamatosan szűkíti az amerikai piacon, miközben az eladások egyre nagyobb hányadát adják a teherautók és SUV-ok.

Ugyan a vállalat növekedési kilátásai egy tech cég potenciáljával nem vethető össze, ám azokkal van egy komoly előnye, az pedig a Ford által fizetett osztalék. Ez a részvény ugyanis osztalékpapírként is megállja a helyét, hiszen közel 5 százalékos éves osztalékhozamot biztosít. Az osztalékfizetés gyakorisága negyedéves, a jelenlegi részvényenkénti juttatás mértéke 15 cent.

Bejött a merész húzásuk

A legfrissebb, májusi értékesítési adatok alapján a Ford 2004 óta nem látott mennyiségű F-sorozatos teherautót értékesített az USA-ban, és megközelítette a 2000 májusában látott csúcsot. Ez éves szinten 11 százalékos növekedést jelentett. A januártól májusig tartó időszakban az eladások közel 372 ezer darabra duzzadtak, ilyen erős forgalmat pedig 2000 óta nem láttunk. A Ford F150 modellje évek óta a legnépszerűbb autó a maga kategóriájában a tengerentúlon. Ezt nagymértékben támogatta, hogy a Ford 2015-ben húzott egy merészet, és a vázelemek egy részét alumíniumra cserélte, mellyel közel 320 (!) kilogrammos súlymegtakarítást ért el, javítva az üzemanyag fogyasztást és a kezelhetőséget.



A gyártó gyümölcse mára beérett, hiszen a relatíve gyengébb csoportszintű májusi értékesítésekből szinte csak az F-sorozat tudott növekedést felmutatni, továbbá a kereskedőknek adott ösztönzők csökkentek. Ez pedig azt jelenti, hogy a termék már magát értékesíti és kevésbé kell a kereskedőket pénzügyi engedményekkel motiválni az adott termék értékesítésénél.

A Ford stratégiája alapján az észak-amerikai piacon fokozatosan kivonul a szedán modellek értékesítéséből, és a SUV-okra, crossoverekre és a teherautókra (pick-upokra) helyez még nagyobb hangsúlyt. Májusban az értékesítés 75 százalékát tették ki ezek a típusok, melyek részaránya a következő években 90 százalékra nőhet. Ez azért jó stratégia, mert a magasabb profithányaddal eladott autók aránya nő, javítva a csoportszintű eredményen. Az F-sorozattal a Ford az átlagos értékesítési áron is tudott emelni, hiszen a tavalyi eredményéhez képest májusban átlagosan 2100 dollárral drágábban adta el az autóit. A Fordot szorosan követő elemzők optimisták az F-sorozattal kapcsolatban. A Morgan Stanley szerint kizárólag ez az üzletág idén 42 milliárd dolláros bevételt és 6,5 milliárd dolláros nettó eredményt termelhet, amely magasabb lenne, mint a McDonald’s, a 3M, vagy a US Bank tavalyi profitja. Ez igencsak ambíciózus várakozás, hiszen a Ford csoport teljes éves profitja 7,6 milliárd dollár volt tavaly.

Korlátozott kockázatot jelenthet a Ford esetében a Trump-hatás. Donald Trump acél és alumínium termékekre bevezetett importvámja nagy valószínűséggel megdobja a gyártók nyersanyag költségeit, annak mértékéről azonban jelentős eltérés mutatkozik az elemzők körében. A Trump hatás azonban átmeneti felpattanást okozott az alumínium árában – amely a Ford elsődleges nyersanyaga –, így a hosszabb távú trendet tekintve ettől függetlenül is áremelkedésre számítanak az Equilor elemzői.

Mennyi tartalék van a részvényárakban?

A Ford árazása a versenytársaihoz képest fairnek mondható. Az EV/EDITDA mutató a vállalat hitelállományával vett tőzsdei értékét (EV) a vállalat adózás, kamatfizetés és amortizáció előtti nyereségéhez (EDITDA) hasonlítja. Ez megmutatja, hogy mennyire drága egy cég értékeltsége a hasonló tőzsdei vállalatokhoz képest. EV/EBITDA és a 2017-2019 között várt átlagos EBITDA növekedés (csökkenés) alapján a Ford a két amerikai konkurensével szemben középen helyezkedik el. A Ford EV/EBITDA mutatója alacsonyabb, mint a FiatChrysler (FCA) csoporté, de meghaladja a GM-ét. Az FCA várható EBITDA növekedése 5,5 százalékos, míg a Fordé 3,5 százalékkal, a GM-é pedig 8,6 százalékkal eshet vissza 2019-ig. 

  



A 12 dolláros szint átlépésével erőteljes jelzést kaptunk, a heti felbontású grafikon szerint folytatódhat az emelkedés a következő időszakban. A kékkel jelzett csökkenő trendcsatorna felső trendvonala, illetve a 200 hetes mozgóátlag 13 dollár felett húzódik, ez képezi az első fontos ellenállási szintet. Az MACD indikátor átlépte a 0-t, ez is a további emelkedés lehetőségére utal.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!