2018. június 17. 16:00
mfor.hu

Az autópiaci forgalom ugyan tetőzhet, de a Ford járművei iránt kimagasló a kereslet. Ráadásul a cég igen bőkezű osztalékpolitikát folytat.

A Ford április végén tette közzé első negyedéves eredményeit, melyek meghaladták a piaci várakozásokat. Az árbevétel közel 8 százalékkal 42 milliárd dollárra emelkedett, amely kellemes meglepetés volt, hiszen a piaci konszenzus csökkenést várt az előző évhez képest. A nettó eredmény 1,7 milliárd dollárra nőtt, a részvényenkénti eredmény pedig 43 centre, szintén felülmúlva a várt értéket, derül ki az Equilor elemzéséből.

A gyártó ráadásul az első negyedévet követően optimistább kilátásokat fogalmazott meg a kiadásaival kapcsolatban. A cég beruházásai 29 milliárd dollárra csökkenhetnek a korábban jelzett 34 milliárd dollárról 2019 és 2022 között. Továbbá 2022 helyett már 2020-ra elérhetik a 8 százalékos üzemi eredményhányadot, amely nagy előrelépés a 2017-es 5 százalékos értékhez képest. A Ford egyik gyenge pontja az ipari átlagnál gyengébb eredményhányad, hiszen a tavalyi észak-amerikai gyártói átlag 8 százalékot tett ki.

Az amerikai autóeladások várhatóan nem tudják megismételni a 2016-os csúcsértéküket, és a 2017-es szinthez képest is kb. 1 százalékos csökkenés várható idén. Ezen belül azonban éles különbségek adódhatnak, hiszen a teherautók, SUV-ok és crossoverek iránti kereslet továbbra is erős lehet, míg a hagyományos szedánok eladása akár 10 százalékkal is visszaeshet a Cox Automotive felmérése alapján. A Ford ebből jól jöhet ki, hiszen a szedánok forgalmazását folyamatosan szűkíti az amerikai piacon, miközben az eladások egyre nagyobb hányadát adják a teherautók és SUV-ok.

Ugyan a vállalat növekedési kilátásai egy tech cég potenciáljával nem vethető össze, ám azokkal van egy komoly előnye, az pedig a Ford által fizetett osztalék. Ez a részvény ugyanis osztalékpapírként is megállja a helyét, hiszen közel 5 százalékos éves osztalékhozamot biztosít. Az osztalékfizetés gyakorisága negyedéves, a jelenlegi részvényenkénti juttatás mértéke 15 cent.

Bejött a merész húzásuk

A legfrissebb, májusi értékesítési adatok alapján a Ford 2004 óta nem látott mennyiségű F-sorozatos teherautót értékesített az USA-ban, és megközelítette a 2000 májusában látott csúcsot. Ez éves szinten 11 százalékos növekedést jelentett. A januártól májusig tartó időszakban az eladások közel 372 ezer darabra duzzadtak, ilyen erős forgalmat pedig 2000 óta nem láttunk. A Ford F150 modellje évek óta a legnépszerűbb autó a maga kategóriájában a tengerentúlon. Ezt nagymértékben támogatta, hogy a Ford 2015-ben húzott egy merészet, és a vázelemek egy részét alumíniumra cserélte, mellyel közel 320 (!) kilogrammos súlymegtakarítást ért el, javítva az üzemanyag fogyasztást és a kezelhetőséget.



A gyártó gyümölcse mára beérett, hiszen a relatíve gyengébb csoportszintű májusi értékesítésekből szinte csak az F-sorozat tudott növekedést felmutatni, továbbá a kereskedőknek adott ösztönzők csökkentek. Ez pedig azt jelenti, hogy a termék már magát értékesíti és kevésbé kell a kereskedőket pénzügyi engedményekkel motiválni az adott termék értékesítésénél.

A Ford stratégiája alapján az észak-amerikai piacon fokozatosan kivonul a szedán modellek értékesítéséből, és a SUV-okra, crossoverekre és a teherautókra (pick-upokra) helyez még nagyobb hangsúlyt. Májusban az értékesítés 75 százalékát tették ki ezek a típusok, melyek részaránya a következő években 90 százalékra nőhet. Ez azért jó stratégia, mert a magasabb profithányaddal eladott autók aránya nő, javítva a csoportszintű eredményen. Az F-sorozattal a Ford az átlagos értékesítési áron is tudott emelni, hiszen a tavalyi eredményéhez képest májusban átlagosan 2100 dollárral drágábban adta el az autóit. A Fordot szorosan követő elemzők optimisták az F-sorozattal kapcsolatban. A Morgan Stanley szerint kizárólag ez az üzletág idén 42 milliárd dolláros bevételt és 6,5 milliárd dolláros nettó eredményt termelhet, amely magasabb lenne, mint a McDonald’s, a 3M, vagy a US Bank tavalyi profitja. Ez igencsak ambíciózus várakozás, hiszen a Ford csoport teljes éves profitja 7,6 milliárd dollár volt tavaly.

Korlátozott kockázatot jelenthet a Ford esetében a Trump-hatás. Donald Trump acél és alumínium termékekre bevezetett importvámja nagy valószínűséggel megdobja a gyártók nyersanyag költségeit, annak mértékéről azonban jelentős eltérés mutatkozik az elemzők körében. A Trump hatás azonban átmeneti felpattanást okozott az alumínium árában – amely a Ford elsődleges nyersanyaga –, így a hosszabb távú trendet tekintve ettől függetlenül is áremelkedésre számítanak az Equilor elemzői.

Mennyi tartalék van a részvényárakban?

A Ford árazása a versenytársaihoz képest fairnek mondható. Az EV/EDITDA mutató a vállalat hitelállományával vett tőzsdei értékét (EV) a vállalat adózás, kamatfizetés és amortizáció előtti nyereségéhez (EDITDA) hasonlítja. Ez megmutatja, hogy mennyire drága egy cég értékeltsége a hasonló tőzsdei vállalatokhoz képest. EV/EBITDA és a 2017-2019 között várt átlagos EBITDA növekedés (csökkenés) alapján a Ford a két amerikai konkurensével szemben középen helyezkedik el. A Ford EV/EBITDA mutatója alacsonyabb, mint a FiatChrysler (FCA) csoporté, de meghaladja a GM-ét. Az FCA várható EBITDA növekedése 5,5 százalékos, míg a Fordé 3,5 százalékkal, a GM-é pedig 8,6 százalékkal eshet vissza 2019-ig. 

  



A 12 dolláros szint átlépésével erőteljes jelzést kaptunk, a heti felbontású grafikon szerint folytatódhat az emelkedés a következő időszakban. A kékkel jelzett csökkenő trendcsatorna felső trendvonala, illetve a 200 hetes mozgóátlag 13 dollár felett húzódik, ez képezi az első fontos ellenállási szintet. Az MACD indikátor átlépte a 0-t, ez is a további emelkedés lehetőségére utal.

Miből finanszírozzam a cégem? Mitől lesz versenyképes egy magyar KKV és honnan szerezhet fejlesztési forrásokat? Ki viheti tovább a családi vállalkozást?

KKV-finanszírozás - égető tulajdonosi dilemmák konferencia - jelentkezzen most!