Nemrég végeztek egy közvélemény-kutatást Amerikában. Azt kérdezték az emberektől, hogy megbíznak-e az önmagukat vezető autókban? A válasz az volt, hogy nem, ez túl veszélyes. Utána azt kérdezték, hogy szeretnének-e olyan kocsit, amely a balesetek elkerülése végett önállóan kezeli a kormányt és a pedálokat. Az volt a válasz, hogy persze, szeretnénk – írja az Autonews.
A lényeg, hogy ha egy technológia nagyon megváltoztatja az életünket, akkor az jobb ha apránként érkezik. Lehet, hogy sokan ódzkodnak attól, hogy a kocsi elvegye a vezetés élményét, de azért nem rossz dolog, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, a távolságtartó tempomat, vagy a parkolási asszisztens, főleg ha mindent saját maga végez. Ezek pedig akár tetszik, akár nem mind részei annak a rendszernek, amelynek eredményeképpen egyszer majd egyáltalán nem kell beavatkoznunk a vezetésbe.
Nem is kell nagyon előreszaladni. A német prémiumgyártók jövőre bemutathatják azokat a modelljeiket, amelyek olyan kevésbé bonyolult forgalmi szituációkban, mint a dugók mindent elvégeznek a sofőr helyett. Sőt, később már az autópályákon is pihenhetünk, hiszen az autók központi számítógépei ma már könnyedén meg tudják hozni azokat a vezetési döntéseket, amelyekkel a sztrádákon mi is szembesülünk (fékezés, sávváltás, gyorsítás). A parkolás automatizálása pedig ma már valóság. A következő 7-es BMW már úgy áll be a garázsba vagy a parkolóhelyre, hogy a sofőrnek bent sem kell ülnie.
Ha pedig ezeket már megszoktuk, akkor az sem lesz nehéz, hogy nem kell taxival menni az étterembe, ha szeretnénk inni egy pohár bort (ez lesz a komoly kihívás a szektornak, nem az Uber), vagy ha már igazán bízunk a rendszerben, akkor a kocsi még iskolába is elviheti a gyereket és érte is mehet.
Hogy a technológia milyen szinten van jelenleg, azt legfeljebb csak az autógyárak boszorkánykonyháiban tudják. Lehet, hogy ma már egyedül a felelősség kérdésének tisztázása és az újtól való ösztönös idegenkedés áll annak útjában, hogy ezeket a kocsikat piacra dobják. Az viszont egészen biztos, hogy 2020-ig alapvetően fog megváltozni mindaz, amit a vezetésről eddig gondoltunk.
mfor.hu