4p

Ahány budapesti kerület és vidéki város, annyiféle hozzáállás az úgynevezett mikromobilitást lehetővé tevő járművek iránt. A kulcskérdés többnyire az, hogy egy adott környék turisztikailag mennyire frekventált. Sok esetben viszont hiányzik a jogi szabályozás, hiszen újdonságról van szó.

Az I. kerületi Attila úton például igencsak óvatosan kell a járdán közlekedni, mert szélsebesen süvítenek el mellettünk az elektromos rollerek és a különböző típusú és nagyságú, bérelhető Segway-ek, amelyek óriási üzletet jelentenek a hazai turizmusnak és lehetővé teszik a mikromobilitást. (Mindez persze nem vigasztalja azokat, akik számára elég egy rosszul időzített lépés, és a kórházban találják magukat.) A romkocsma-negyedben viszont nincs annyi eletromos rolleres, mint mondjuk a hidakon, a Budai Vár környékén vagy a Tabánban, mert ott rendszerint annyi hely sincs, hogy az emberek gond nélkül közlekedjenek a keskeny járdán. 

KRESZ-módosítás készül

Ahogy a Várnegyed című kerületi lap is megerősíti, manapság nagyon népszerű az elektromos roller, a kerékpár és más, mikromobilitást levetővé tevő eszköz, mert ezek gyorsak és nem kell utánuk parkolási díjat fizetni. De használatukra ugyanúgy vonatkoznak a közlekedési szabályok, amelyeket nem mindenki tart be.

A most készülő KRESZ-módosításban a mikromobilitási eszközöket is szabályozni fogják. „A rollereket két kategóriába sorolják: a kis teljesítményűekre vonatkozó szabályok hasonlóak lennének a kerékpárokéhoz, vagyis a járdán akkor közlekedhetnek, ha nincs a helyszínen kijelölve bicikliút, de itt is csak legfeljebb tíz kilométeres óránkénti sebességgel, a járda telítettségének függvényében mozoghatnak. A 25 kilométeres óránkénti sebességnél többre képes nagyrollerek segédmotoros kerékpárnak fognak minősülni, vagyis kötelező lesz a jogosítvány és a sisak megléte, valamint csak közúton lehet velük közlekedni” – derül ki az új koncepcióból. 

Bicikli, roller, gyalogos ... A nagyvárosokban meglehetősen zsúfoltakká váltak a járdák is
Bicikli, roller, gyalogos ... A nagyvárosokban meglehetősen zsúfoltakká váltak a járdák is
Fotó: Depositphotos

Mi lesz a bérbeadókkal?

A rendszám megint más kérdés. A készülő szabályozás szerint az a jármű, amin ülés van, segédmotoros kerékpárnak minősül. A Vár vonzáskörzetében gyakran látni széles kerekű ülőrollert vagy ogremobilt és MonsteRoller elektromos robogót is. De azokat az elektromos járműveket, amelyek például 60 vagy akár 90 kilométeres óránkénti sebességre képesek, a jogszabály teljes mértékben ki fogja zárni a közutakról – olvasható a kerületi magazinban.

Itt pedig felmerül a kérdés, hogy mi lesz azokkal a turisztikai szolgáltatókkal, akik ezeket a járműveket jó pénzért bérbe adják, sőt, meglétüket plusz szolgáltatásnak tekintik?

Nem csak a turisták körében divatos

Az elektromos rollerek nyújtotta szabadságot és mobilitást egyre több munkába igyekvő próbálja kihasználni. A parkolóhelyek hiánya, illetve drága volta arra készteti a minisztériumok, hivatalok és üzletek dolgozóit, hogy kerékpárral vagy rollerrel is közlekedjenek. A mikomobilizáció tehát egy megállíthatatlan folyamat. Csak éppen a száz-százötven éves házak és a meglévő járdák nem alkalmasak arra, hogy az új közönséget kiszolgálják. Van, ahol még kerékpárút sincs kijelölve, a járófelületek pedig néhol igen keskenyek. Vagyis bőven akad megoldandó feladat. (Nem beszélve a szintén a járdán száguldó ételfutárokról, akiknek szintén nincs könnyű helyzetük, mert legálisan nem hajthatnak a buszsávban, biciklisáv pedig nincs mindenütt kijelölve.)

Budapesten egy népszerűbb e-roller modell esetében az éves biztosítási díj 8 876, illetve 24 337 forint között alakul öt biztosító ajánlata alapján. Az összeg attól függ, hogy milyen típusú járműről van szó.

A tapasztalatok szerint viszont kevesen kötnek biztosítást, aminek az lehet az egyik oka, hogy még a közlekedők számára sem mindig egyértelmű, kell-e járműveiket biztosítani – tudtuk meg a Grantistól. Nem mintha ez befolyásolná az esetleges balesetek gyakoriságát, illetve súlyosságát.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!