3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Csak így maradhat reális esély arra, hogy elérjük a párizsi klímaegyezményben foglalt célokat.

Egy friss tanulmány szerint 2030-ra le kell állítani az új benzines és dízeles járművek értékesítését az Európai Unióban, különben végképp elérhetetlenné válik a párizsi klímaegyezményben vállalt cél, hogy az iparosodás előtti szinthez képest 1,5 Celsius fokon belül tartsuk a globális felemelegedést, írja a Guardian. A dokumentum szerint 2035-ig a konnektoros hibridautóknak is el kell tűnniük. 

A Német Repülés- és Űrügyi Kutatóközpont tudósai szerint a járművek károsanyag-kibocsátása alig változott valamit az elmúlt évtizedben, az iparág pedig 5-10 éven belül feléli a széndioxid-büdzséjét. A tanulmány arra figyelmeztet, hogy "sürgős intézkedésekre" lenne szükség ahhoz, hogy 66% -os eséllyel elérhető legyen az 1,5 Celsius fokos cél. Egy ilyen intézkedés az lenne, hogy a hagyományos, új autók értékesítését az EU-ban az idei 15 millióról 2022-re le kellene nyomni 5 millióra. Ha ezt sikerülne elérni, akkor az utolsó új, belsőégésű motorral felszerelt autót 2028-ban értékesítenék az unióban, 2040-es évek közepére pedig teljesen eltűnnének az utakról a benzines és dízeles járművek.

A tanulmány szerint sokkal könnyebb lenne, ha a 2 Celsius fokos hőemelkedéshez kellene tartania magát az iparnak, mert azzal nagyobb széndioxid-büdzsé, és még 10 évnyi felkészülési idő járna. Az ENSZ klímaügyi munkacsoportja azonban világossá tette, hogy álláspontjuk szerint az a plusz fél Celsius fok további 10 millió, partvonalon élő embert tenne ki áradások veszélyének az óceánok újabb 10 centivel megemelkedő vízszintje miatt, mint amennyi a 1,5 Celsius fokos emelkedés miatt már amúgy is veszélyben van. A hőhullámok is hosszabbak, a szélsőséges időjárási jelenségek erősebbek lennének, míg a gazdasági növekedés alacsonyabb lenne, a terméshozamok és a rendelkezésre álló víz mennyisége pedig csökkenne.

A benzin- és dízeljárművek korlátozásában eddig a következők történtek: az Európai Bizottság megegyezett abban, hogy cél 2030-ra a járművek károsanyag-kibocsátásának 30 százalékkal való csökkentése. Az európai parlamenti képviselők ezt 45%-ra emelnék. Az Egyesült Királyság kormánya bejelentette, hogy 2040-ig minden új benzin- és dízelüzemű jármű értékesítését betiltja, néhány további ország pedig, köztük Németországgal, Írországgal, Indiával és Hollandiával 2030-as határidőt szabott meg magának.

Mindeközben az Európai Bizottság kartellezés gyanúja miatt nyomozást indított a BMW, a Daimler, a VW, illetve a Volkswagen konszern leányvállalatai, az Audi és a Porsche ellen. Feltételezéseik szerint a nagy autógyártók versenyellenes megállapodást kötöttek a motorok károsanyag-kibocsátását csökkentő technológiák fejlesztésében és bevezetésében. Vagyis direkt visszatartották a rendelkezésükre álló környezetkímélő fejlesztéseket.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!