2018. szeptember 20. 10:34
mfor.hu

Csak így maradhat reális esély arra, hogy elérjük a párizsi klímaegyezményben foglalt célokat.

Egy friss tanulmány szerint 2030-ra le kell állítani az új benzines és dízeles járművek értékesítését az Európai Unióban, különben végképp elérhetetlenné válik a párizsi klímaegyezményben vállalt cél, hogy az iparosodás előtti szinthez képest 1,5 Celsius fokon belül tartsuk a globális felemelegedést, írja a Guardian. A dokumentum szerint 2035-ig a konnektoros hibridautóknak is el kell tűnniük. 

A Német Repülés- és Űrügyi Kutatóközpont tudósai szerint a járművek károsanyag-kibocsátása alig változott valamit az elmúlt évtizedben, az iparág pedig 5-10 éven belül feléli a széndioxid-büdzséjét. A tanulmány arra figyelmeztet, hogy "sürgős intézkedésekre" lenne szükség ahhoz, hogy 66% -os eséllyel elérhető legyen az 1,5 Celsius fokos cél. Egy ilyen intézkedés az lenne, hogy a hagyományos, új autók értékesítését az EU-ban az idei 15 millióról 2022-re le kellene nyomni 5 millióra. Ha ezt sikerülne elérni, akkor az utolsó új, belsőégésű motorral felszerelt autót 2028-ban értékesítenék az unióban, 2040-es évek közepére pedig teljesen eltűnnének az utakról a benzines és dízeles járművek.

A tanulmány szerint sokkal könnyebb lenne, ha a 2 Celsius fokos hőemelkedéshez kellene tartania magát az iparnak, mert azzal nagyobb széndioxid-büdzsé, és még 10 évnyi felkészülési idő járna. Az ENSZ klímaügyi munkacsoportja azonban világossá tette, hogy álláspontjuk szerint az a plusz fél Celsius fok további 10 millió, partvonalon élő embert tenne ki áradások veszélyének az óceánok újabb 10 centivel megemelkedő vízszintje miatt, mint amennyi a 1,5 Celsius fokos emelkedés miatt már amúgy is veszélyben van. A hőhullámok is hosszabbak, a szélsőséges időjárási jelenségek erősebbek lennének, míg a gazdasági növekedés alacsonyabb lenne, a terméshozamok és a rendelkezésre álló víz mennyisége pedig csökkenne.

A benzin- és dízeljárművek korlátozásában eddig a következők történtek: az Európai Bizottság megegyezett abban, hogy cél 2030-ra a járművek károsanyag-kibocsátásának 30 százalékkal való csökkentése. Az európai parlamenti képviselők ezt 45%-ra emelnék. Az Egyesült Királyság kormánya bejelentette, hogy 2040-ig minden új benzin- és dízelüzemű jármű értékesítését betiltja, néhány további ország pedig, köztük Németországgal, Írországgal, Indiával és Hollandiával 2030-as határidőt szabott meg magának.

Mindeközben az Európai Bizottság kartellezés gyanúja miatt nyomozást indított a BMW, a Daimler, a VW, illetve a Volkswagen konszern leányvállalatai, az Audi és a Porsche ellen. Feltételezéseik szerint a nagy autógyártók versenyellenes megállapodást kötöttek a motorok károsanyag-kibocsátását csökkentő technológiák fejlesztésében és bevezetésében. Vagyis direkt visszatartották a rendelkezésükre álló környezetkímélő fejlesztéseket.