Matthias Wissmann a BBC televíziónak nyilatkozva szerdán kijelentette: a Nagy-Britanniában jelenlévő német autóipari érdekeltségek "egyértelmű és viszonylag gyors" választ várnak arra, hogy terhelik-e majd vámjellegű és egyéb költségek az EU-piacra irányuló brit exportot, miután Nagy-Britannia távozott az unióból.
Wissmann hozzátette: szeretné, ha London a következő tizenkét hónapban úgy döntene, hogy a kilépés után is tagja marad az egységes EU-piacnak, mivel bármiféle egyéb megoldás évekig elhúzódó tárgyalási folyamatot igényelne. Wissmann szerint e hosszasan elhúzódó bizonytalanság útját állná a német autóipar jövőbeni nagy-britanniai beruházásainak. Öt-tíz évnyi bizonytalan időszak nem tenne túl jót egyik félnek sem, és ha végül Nagy-Britannia nem maradna tagja az EU egységes belső piacának, az arra kényszeríthetne egyes német vállalatokat, hogy máshová telepítsék kapacitásaikat - mondta a német autóipari szövetség vezetője.
Ezek a legvicesebb autódekorációk
A német autóipari cégeknek a beszállítókkal együtt száznál is több gyártó telephelyük van Nagy-Britanniában, és Wissmann már korábban figyelmeztette a brit kormányt arra, hogy e vállalatok máshová települhetnek, ha Nagy-Britannia elveszíti hozzáférését az egységes európai piachoz. A Financial Times című londoni gazdasági napilapnak nemrégiben kijelentette: a német járműipar nagy-britanniai érdekeltségeinek egy része például Közép- és Délkelet-Európába is átköltözhet, ha a brit EU-tagság megszűnése után vámok terhelnék az EU-piacra irányuló brit exportot.
Ugyanilyen figyelmeztetést intézett a brit kormány címére nem sokkal korábban Carlos Ghosn, a Nissan japán autóipari óriáscég elnök-vezérigazgatója is, kilátásba helyezve, hogy a Nissan nem hajt végre több beruházást angliai gyárában, hacsak a brit kormány nem ad biztosítékokat a brit EU-tagság megszűnése után esetleg érvénybe lépő vámok költségemelő hatásainak kompenzálására.
A Nissan röviddel ezután, október végén bejelentette, hogy az északkelet-angliai Sunderlandben működő üzemében kezdi meg az új Qashqai, illetve X-Trail modellek gyártását, mivel a brit kormány kötelezettséget vállalt annak biztosítására, hogy a legnagyobb angliai Nissan-autógyár működése a jövőben is versenyképes marad.
A közlemény mindazonáltal nem részletezte, hogy London pontosan milyen biztosítékokat adott erre a Nissannak. A brit gazdaság nagy ágazati érdekképviseleti szervezetei nemrégiben nyílt levélben figyelmeztették a brit kormányt arra, hogy ha Nagy-Britannia kedvezményes kereskedelmi megállapodás nélkül távozik az EU-ból, akkor az EU-piacra irányuló - jelenleg akadálymentes - brit áruexport 90 százalékát vámok terhelhetik. Az aláírók szerint ez a brit élelmiszeriparra 20 százalékos, a brit autóiparra 10 százalékos költségtöbbletet róna, ami gyakorlatilag behozhatatlan versenyhátrányt jelentene.
MTI