5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A 2012. évi költségvetés végrehajtásáról szóló törvényjavaslat megalapozott, az abban szerepeltetett adatok megbízhatóak, a költségvetés végrehajtása a jogszabályi előírásoknak megfelelt - ismertette a zárszámadás keddi parlamenti vitájában az Állami Számvevőszék (ÁSZ) ellenőrzésének konklúzióját Domokos László.

Az ÁSZ elnöke azt mondta, ellenőrzésük alapján megállapítható, hogy a 2012-es költségvetési folyamatok fenntarthatóak voltak és kedvezőbben alakultak, mint a megelőző években. Ezt mutatja a hiány jelentős csökkenése, a 2004 óta nem látott kedvező elsődleges költségvetési egyenleg, a kevesebb zárolás, a megfontoltabb tartalékolás, a gazdálkodás tervszerűségének, illetve a beszámolók és elszámolások megbízhatóságának javulása - fogalmazott Domokos László.

Kijelentette, az ÁSZ ellenőrzése közvetve alátámasztotta, hogy Magyarország idén júniusban a tavalyi auditált adatok alapján is megalapozottan került ki az Európai Unió túlzottdeficit-eljárása alól.

Ismertette: a központi alrendszer 2012-es bruttó adósságállománya, pénzforgalmi szemléletben a GDP 73,3 százaléka volt, ami 1,8 százalékponttal alacsonyabb az előző évinél. Ez hozzájárult ahhoz, hogy az államadósság csökkent: a kormányzati szektor EU-módszertan alapján számított adóssága a GDP 79,2 százaléka volt, szemben a 2011-es 81,4 százalékkal. Hangsúlyozta, a forint erősödése és a devizaadósság döntően hazai devizában történt megújítása miatt nőtt a forintadósság részaránya, ami immár a teljes állomány csaknem 60 százaléka, ami csökkenti az ország pénzügyi kitettségét.

Domokos László kiemelte, hogy a tavalyi pénzforgalmi hiány 598,6 milliárd forint lett, ami egyharmada a 2011-es adatnak. Az uniós módszertan alapján számított deficit a GDP 1,9 százaléka volt, ami kisebb mind a konvergencia programban kitűzött, mind az EU által meghatározott deficitcélnál.

Az ÁSZ elnöke elmondta: a tartalékokat csupán 55 százalékban, azaz 200 milliárd forint összegben használta fel a kormányzat és a 170 milliárdos Országvédelmi Alap, valamint a 98 milliárdos kamatkockázati tartalék érintetlen maradt.

A hiányosságokról szólva megemlítette, hogy a Nemzeti Földalappal kapcsolatos bevételekkel történt elszámolásra csak korlátozott minősítést tudtak adni, mivel a szerződések adatait és nyilvántartásait a jogelőd szervezetek nem tartották naprakészen, a szerződéses adatokban és a nyilvántartásokban a változásokat nem vezették át, így azok megbízhatósága nem volt megfelelő.

Domokos László külön felhívta a figyelmet az Egészségbiztosítási Alapot érintően arra, hogy - "miközben az egészségügy több tízmilliárd forintnyi szállítói tartozás alatt nyög" -, úgy halmozódott fel ötmilliárd forintnyi kintlévőség magyar kórházakban kezelt külföldi betegek ki nem fizetett és be nem hajtott számláinak végösszegeként, hogy arról még csak leltár és elszámolás sem készült.

Szavai szerint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) által kezelt összes hátralékállomány 2012-ben 2142,7 milliárd forint volt, és ennek az egyharmada a működő adózók hátraléka. Ez azt jelenti, hogy a hátralékállomány kétharmadának behajtására gyakorlatilag nincs esély, miközben a működő adóalanyok hátraléka egy év alatt 16,1 százalékkal, 744,9 milliárdra nőtt - mondta Domokos László. Hozzátette: a NAV nem tett intézkedést az adóvégrehajtás megindítására 261,8 milliárd működő adózói hátralék esetében kapacitáshiány miatt.

Ismertette azt is: az adóbevételek teljesítése összességében 5,2 százalékkal maradt el az előirányzattól. Az elmaradás elsődleges oka a makrogazdasági környezet vártnál rosszabb alakulása volt. A pénzügyi szervezetek különadójánál ugyanakkor a devizahitelesek megsegítése, a végtörlesztés lehetővé tétele, a játékadónál pedig az online fogadásokról szóló törvényjavaslat elfogadásának csúszása is szerepet játszott a kisebb bevételben - mondta Domokos László.

A hiányosságok között említette az ÁSZ elnöke azt is, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) az átláthatóság érvényesítése érdekében nem alakított ki megfelelő kontrollokat. Belső eljárásrendje 2012 októberéig nem írta elő a tulajdonosi adatok adatbázisokkal, közhiteles nyilvántartásokkal való összevetését. Az NFÜ ellenőrzés nélkül elfogadta a pályázó cégek, szervezetek nyilatkozatait, azaz tételesen nem ellenőrizte, hogy milyen hátterű társaságok jelentkeznek be a Magyarország uniós pénzeire. Ez a szabályozási hiányosság és lyuk azért jelent komoly problémát, mert így intézményesen semmi sem garantálja, hogy ne külföldi államkasszákban és magánszámlákon landoljanak azok a fejlesztési pénzek, amelyek Magyarországnak járnak, és amelyekre égetően szüksége is van a magyar polgároknak - mondta Domokos László, örömtelinek nevezve ugyanakkor, hogy az NFÜ az ÁSZ jelentésének nyilvánosságra hozatala után rögtön jelezte: a számvevőszéki elvárásoknak megfelelően már intézkedett is a vonatkozó eljárásrend módosítására.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!