4,67 milliárd forint értékű közbeszerzést nyert el konzorciumban a STRABAG Általános Építő Kft. és KÖZGÉP Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt. – derül ki az európai közbeszerzési lapból. A két vállalat a 813-as főút első ütemét építheti az M1-es autópálya Győrszentiváni csomópontja és Győr keleti iparterület déli körforgalma között. A munkálatok várható befejezése a kiírás szerint 2015. augusztus 24.
A tender érdekessége, hogy a szerződés eredetileg becsült értéke 3,11 milliárd forint volt, amely a végén 1,5-szeresére duzzadt. Ezzel kapcsolatban megkerestük a kiíró Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztőt (NIF), ahonnan azt a tájékoztatást kaptuk, hogy az eredetileg becsült ár egy 2012-es tanulmányterv alapján készült, azóta viszont a térségben jelentős infrastrukturális beavatkozások történtek, ezek pedig komoly többletköltséggel járnak. Ide tartozik a Tibormajori út, illetve a Győrszentiváni bekötő út megépítése, illetve elkészült az Audi Logisztikai Parkja a hozzá kapcsolódó iparvasúti vágánnyal.
A NIF szerint ezekhez a beruházásokhoz olyan közműfejlesztések is tartoztak, amelyeket a 2012-ben készült tanulmánytervben nem lehetett még figyelembe venni. Akkoriban 17 műszaki építményre alapozott kalkuláció született, mára azonban ez 47-re emelkedett. Ide tartozik például közműkiváltások és az útépítéshez szükséges töltésanyag megnövekedett mennyisége, a kiépítendő útcsatlakozások hossza, illetve az ideiglenes vasúti átjáró kialakítása az iparvasúti vágánynál.
Az S-K 813. Konzorcium egyébként egy másik konzorciumot „győzött le” a pályázaton. A DSD Konzorciumot a Dömper Kft., a Subterra-Raab Kft. és a Pannon-Doprastav Kft. alkotta.
A három cég bár jóval kevesebb közbeszerzést nyert el, mint a Közgép, azért nem maradtak állami megrendelés nélkül. A Közbeszerzési hatóság honlapján elérhető adatok szerint például ők nyerték el Várpalota elkerülő útjának építését júliusban, amelynek összértéke 21,8 milliárd forint. Érdekesség, hogy ezen a tenderen pont egy olyan konzorciumot győztek le, amelynek tagja volt a Közgép is.
Hasonló volt a helyzet 2013 decemberében is, amikor a három cég (akkor a Subterra – Raab Kft. még Subterra a.s néven) a Székesfehérvár vasúti csomópont vasúti pálya és kapcsolódó létesítmények korszerűsítésére kiírt pályázatot kapták meg a szintén tekintélyes 24,8 milliárd forintért.
A Közgép és a Strabag nemrég egy, a budapesti tömegközlekedés szempontjából nagyon jelentős beruházást nyertek el 4,16 milliárdért, mégpedig a budai fonódó villamos projekt Bem rakparti ágának kivitelezését. Legutóbb pedig - szintén az európai közbeszerzési lap szerint - együtt erősíthetik meg a 68-as főút egy szakaszának burkolatát 2,5 milliárdért.
Szász Péter
mfor.hu