A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Egységes Monitoring Információs Rendszere 158 milliárd forintos beruházást jelez Püspökladányban. A Közlekedési (KÖZOP) és Társadalmi Infrastruktúra (TIOP) Operatív Programokban több beruházást csak egy településhez regisztráltak, amely ugyan érintettje a beruházásnak, mégis kizárólagosan ott szerepeltetik a teljes beruházást. Ezzel az a látszat keletkezett, mintha az érintett település extra juttatásokat kapott volna. Püspökladánya a Szajol-Pürpökladány vasútfelújítás teljes beruházási költségét, de a valóságban a munka 90 százaléka Szolnok megyében történt - számol be a vagy.hu.
Hajdú-Biharra így csak 12-15 milliárd forint értékű munka esett, mégis a teljes beruházás összegét itt szerepltetik. Éppen ezért a megyére a 2007-2013-as uniós ciklusban a feltüntett 576,3 milliárd forint helyett 431,3 milliárdot kellett volna szerepeltetni, míg Szolnok megyében a 270,5 milliárd helyett 415,5-et.
Mi a gond ezzel?
1) A tévesen feltüntetett adatok miatt Hajdú-Bihar megye "túlfejlesztettnek" tűnhet, ezért a következő uniós ciklusban kevesebb forrást csoportosíthat ide a kormány, Szolnok megyébe pedig többet. Holott a tényleges adatok ezt nem támasztják alá.
2) Ha jogszerű a KÖZOP 158 milliárdos beruházásának püspökladányi jelzése, akkor 2,4 milliárd forint iparűzési adót kellett volna befizetnie a vasútfelújításban közreműködő vállalkozásoknak a város önkormányzatához - írja a vagy.hu. A valóságban azonban az ebből származó iparűzési adótöbblet csupán 146 millió forint volt.
Ez az egyszeri bevétel még így is megnövelte a város adóerő mutatóját, ezért az állam több normatívát lecsökkentett a portál szerint, és az uniós pályázati önerő százalékát is megemelte.
mfor.szerk.: röviden és tömören a téves pályázati "elszámolás" miatt a következő ciklusban kevesebb uniós forrás juthat a megyének, a városnak több önerőt kell biztosítania a pályázatokhoz, és kevesebb pénzt is kapnak a magyar költségvetésből.
mfor.hu