Az első negyedévben az összes fogyasztói beadvány 62,1 százaléka a pénzpiaccal, 30 százaléka a biztosítókkal kapcsolatban érkezett, 2,1 százalék pedig a pénztári szektorra vonatkozott. A tavalyi év hasonló időszakában majdnem kétszer ennyi, 3233 fogyasztói beadványt regisztráltak a PSZÁF szakemberei.
Elsősorban a bankokkal vagyunk elégedetlenek
A beadványok többségét kitevő pénzpiaci panaszok esetében az ügyfelek 71 százalékának a bankokkal volt problémája, 20,4 százalék pénzügyi vállalkozásokkal volt elégedetlen, 2,7 százalék pedig takarékszövetkezetekkel kapcsolatban érkezett a PSZÁF adatai szerint.
A nem felügyelt intézmények közé tartozó fogyasztói csoportszervező társaságokkal szembeni bejelentések tették ki a vizsgált időszakban az egyéb kategória több, mint 90 százalékát; az 51 db beadvány közel két és félszer annyi, mint amit az előző negyedévben regisztráltak (22 db).
A beadványok 65,3 százaléka a hitelezéssel volt kapcsolatos, ezen belül kiemelkedett a gépjárműhitelek 10,6 százalékos aránya. Összességében megállapítható, hogy az ügyfelek lényegesen többet panaszkodnak a devizahitelekre, mint a forintalapú kölcsönökre: a lakáshitelek esetében például a deviza részaránya 6,7 százalék, míg a forinté mindössze 4,7 százalék. Hasonló figyelhető meg a jelzálog alapú szabad felhasználású hiteleknél, ahol a deviza részaránya 6,9, a forinté pedig 3 százalék.
A hitelezésen kívüli szolgáltatástípusokat elemezve kiemelendő, hogy a pénzforgalommal összefüggő átutalásokkal kapcsolatos beadványok száma egyetlen negyedév alatt közel megduplázódott, a folyószámla vezetéssel összefüggő ügyeké viszont a felére csökkent.
Az előző negyedévhez hasonlóan leginkább a szolgáltatás minőségével, az egyéb ügyviteli hibákkal, az elszámolás, megbízás teljesítésével, illetve a tájékoztatási hiányosságokkal – melyek együttesen az össz-beadványszám 60,6 százalékát teszik ki – kapcsolatos beadványokkal fordultak a fogyasztók a Felügyelethez.
Melyik bankra jött a legtöbb panasz?
A bankok feketelistáján nem történt jelentős változás a tavalyi negyedik negyedévhez képest: piaci részesedésüket meghaladó mértékben érkeztek beadványok a Budapest Bank Nyrt.-re, a Citibank Europe plc. Magyarországi Fióktelepére, illetve a Magyar Cetelem Bank Zrt.-re.
Piaci részesedéséhez mérten kisebb arányú beadványszám érkezett az OTP Bank Nyrt.-re, a K&H Bank Zrt.-re, valamint az MKB Bank Zrt.-re. A táblázatban nem szereplő intézményekre statisztikailag nem releváns mértékben érkeztek beadványok.

Számszerűleg a legtöbb panaszt továbbra is az OTP kapja a felügyeletnél, az első negyedévben 165-ször voltak elégedetlenek az ügyfelek. Második az Erste Bank, majd a Budapest Bank következik a sorban.
Egyre kevesebb panasz a biztosítókra
A biztosítókat érintő beadványok száma 2010 negyedik negyedévéhez viszonyítva közel negyedével, az előző év azonos időszakához képest pedig csaknem felére csökkent - olvasható a PSZÁF összegzésében. A szolgáltatástípusokat tekintve a bejelentések közel háromnegyedét a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással, a lakás- és életbiztosításokkal kapcsolatos ügyek teszik ki, míg a beadványtípusok szerinti csoportosítás alapján hozzávetőlegesen ugyanekkora arányt képviselnek az egyéb ügyviteli hibákkal és a kárkifizetésekkel összefüggő beadványok.
Piaci részesedésüket meghaladó mértékben érkeztek beadványok a Groupama Garancia Biztosító Zrt.-re, az Allianz Hungária Biztosító Zrt.-re, illetve a Genertel Biztosító Zrt.-re.
Piaci részesedéséhez mérten kisebb arányú beadványszám érkezett az AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt.-re, a Generali-Providencia Biztosító Zrt.-re, valamint a Magyar Posta Biztosító Zrt. és Magyar Posta Életbiztosító Zrt.-re.
A pénztári szektorra tett bejelentések száma a korábbi negyedévekben tapasztalt erőteljes csökkenő tendenciáját némileg megtörve kismértékben, statisztikailag nem releváns mértékben növekedett. A 2010 első negyedévében még magasnak tekinthető magánnyugdíjpénztári és önkéntes nyugdíjpénztári beadványszám a tárgynegyedévben előbbi intézménytípus esetében kevesebb mint felére, utóbbinál közel hetedére esett vissza, azonban a tagok számából adódóan továbbra is a magánnyugdíjpénztárakra érkezett a beadványok 75 százaléka. Az egészségpénztárakkal és az önsegélyező pénztárakkal kapcsolatos ügyek mennyisége már hosszabb ideje csekélynek tekinthető.
A Felügyelet ügyfélszolgálatához 2011 első negyedévében összesen 10 291 fogyasztói megkeresés érkezett, ez 4,2 százalékkal kevesebb, mint a 2010. negyedik negyedévi adat. Míg az előző három hónaphoz képest a személyes és az írásbeli megkeresések száma hozzávetőlegesen 30 százalékos növekedést mutatott, ugyanakkor ezzel egyidejűleg a telefonos megkeresések száma hasonló arányban csökkent.
Beke Károly
mfor.hu