5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

1716 fogyasztói beadvány érkezett az első negyedévben a pénzügyi felügyelethez, ez az előző negyedévinél 13,9 százalékkal, az előző év azonos időszakában regisztráltnál pedig jelentősen, 46,9 százalékkal kevesebb. Mfor.hu-háttér.

Az első negyedévben az összes fogyasztói beadvány 62,1 százaléka a pénzpiaccal, 30 százaléka a biztosítókkal kapcsolatban érkezett, 2,1 százalék pedig a pénztári szektorra vonatkozott. A tavalyi év hasonló időszakában majdnem kétszer ennyi, 3233 fogyasztói beadványt regisztráltak a PSZÁF szakemberei.

Elsősorban a bankokkal vagyunk elégedetlenek

A beadványok többségét kitevő pénzpiaci panaszok esetében az ügyfelek 71 százalékának a bankokkal volt problémája, 20,4 százalék pénzügyi vállalkozásokkal volt elégedetlen, 2,7 százalék pedig takarékszövetkezetekkel kapcsolatban érkezett a PSZÁF adatai szerint.

A nem felügyelt intézmények közé tartozó fogyasztói csoportszervező társaságokkal szembeni bejelentések tették ki a vizsgált időszakban az egyéb kategória több, mint 90 százalékát; az 51 db beadvány közel két és félszer annyi, mint amit az előző negyedévben regisztráltak (22 db).

A beadványok 65,3 százaléka a hitelezéssel volt kapcsolatos, ezen belül kiemelkedett a gépjárműhitelek 10,6 százalékos aránya. Összességében megállapítható, hogy az ügyfelek lényegesen többet panaszkodnak a devizahitelekre, mint a forintalapú kölcsönökre: a lakáshitelek esetében például a deviza részaránya 6,7 százalék, míg a forinté mindössze 4,7 százalék. Hasonló figyelhető meg a jelzálog alapú szabad felhasználású hiteleknél, ahol a deviza részaránya 6,9, a forinté pedig 3 százalék.

A hitelezésen kívüli szolgáltatástípusokat elemezve kiemelendő, hogy a pénzforgalommal összefüggő átutalásokkal kapcsolatos beadványok száma egyetlen negyedév alatt közel megduplázódott, a folyószámla vezetéssel összefüggő ügyeké viszont a felére csökkent.

Az előző negyedévhez hasonlóan leginkább a szolgáltatás minőségével, az egyéb ügyviteli hibákkal, az elszámolás, megbízás teljesítésével, illetve a tájékoztatási hiányosságokkal – melyek együttesen az össz-beadványszám 60,6 százalékát teszik ki – kapcsolatos beadványokkal fordultak a fogyasztók a Felügyelethez.

Melyik bankra jött a legtöbb panasz?

A bankok feketelistáján nem történt jelentős változás a tavalyi negyedik negyedévhez képest: piaci részesedésüket meghaladó mértékben érkeztek beadványok a Budapest Bank Nyrt.-re, a Citibank Europe plc. Magyarországi Fióktelepére, illetve a Magyar Cetelem Bank Zrt.-re.

Piaci részesedéséhez mérten kisebb arányú beadványszám érkezett az OTP Bank Nyrt.-re, a K&H Bank Zrt.-re, valamint az MKB Bank Zrt.-re. A táblázatban nem szereplő intézményekre statisztikailag nem releváns mértékben érkeztek beadványok.

Számszerűleg a legtöbb panaszt továbbra is az OTP kapja a felügyeletnél, az első negyedévben 165-ször voltak elégedetlenek az ügyfelek. Második az Erste Bank, majd a Budapest Bank következik a sorban.

Egyre kevesebb panasz a biztosítókra

A biztosítókat érintő beadványok száma 2010 negyedik negyedévéhez viszonyítva közel negyedével, az előző év azonos időszakához képest pedig csaknem felére csökkent - olvasható a PSZÁF összegzésében. A szolgáltatástípusokat tekintve a bejelentések közel háromnegyedét a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással, a lakás- és életbiztosításokkal kapcsolatos ügyek teszik ki, míg a beadványtípusok szerinti csoportosítás alapján hozzávetőlegesen ugyanekkora arányt képviselnek az egyéb ügyviteli hibákkal és a kárkifizetésekkel összefüggő beadványok.

Piaci részesedésüket meghaladó mértékben érkeztek beadványok a Groupama Garancia Biztosító Zrt.-re, az Allianz Hungária Biztosító Zrt.-re, illetve a Genertel Biztosító Zrt.-re.

Piaci részesedéséhez mérten kisebb arányú beadványszám érkezett az AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt.-re, a Generali-Providencia Biztosító Zrt.-re, valamint a Magyar Posta Biztosító Zrt. és Magyar Posta Életbiztosító Zrt.-re.

A pénztári szektorra tett bejelentések száma a korábbi negyedévekben tapasztalt erőteljes csökkenő tendenciáját némileg megtörve kismértékben, statisztikailag nem releváns mértékben növekedett. A 2010 első negyedévében még magasnak tekinthető magánnyugdíjpénztári és önkéntes nyugdíjpénztári beadványszám a tárgynegyedévben előbbi intézménytípus esetében kevesebb mint felére, utóbbinál közel hetedére esett vissza, azonban a tagok számából adódóan továbbra is a magánnyugdíjpénztárakra érkezett a beadványok 75 százaléka.  Az egészségpénztárakkal és az önsegélyező pénztárakkal kapcsolatos ügyek mennyisége már hosszabb ideje csekélynek tekinthető.

A Felügyelet ügyfélszolgálatához 2011 első negyedévében összesen 10 291 fogyasztói megkeresés érkezett, ez 4,2 százalékkal kevesebb, mint a 2010. negyedik negyedévi adat. Míg az előző három hónaphoz képest a személyes és az írásbeli megkeresések száma hozzávetőlegesen 30 százalékos növekedést mutatott, ugyanakkor ezzel egyidejűleg a telefonos megkeresések száma hasonló arányban csökkent.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!