4p

Merre tovább, Magyarország? Hogyan éltünk idén, és hogyan fogunk jövőre?

Különleges, évzáró online Klasszis Klub
Petschnig Mária Zita közgazdásszal és Kéri László politológussal
- vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2023. december 14. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A GfK Hungária háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásait monitorozó Háztartáspanel adatai azt mutatják, hogy hagyományokat követve húsvéti édességet a csokoládévásárláson általában spóroló, legalacsonyabb jövedelemmel rendelkezők is vásárolnak – elsődlegesen hipermarketekben.

A GfK felméréséből kiderül, hogy a húsvéti ünnepkörhöz szorosan hozzátartozik a tojás és a nyúl, mint termékenységi szimbólumok. A magyar háztartások közül legtöbben – a háztartások mintegy harmada – továbbra is hagyományos csokoládéfigurákat vásárol. Valamivel kisebb arányuk – kevesebb, mint egyötödük – vásárol húsvéti ajándékcsomagot, illetve meglepetést tartalmazó tojásokat.

Tavaly a húsvéti szezon a csokoládépiacon mind márciusban, mint pedig áprilisban éreztette hatását, hiszen az ünnep április 9-ére esett, így a háztartások már március során elkezdték beszerezni a húsvéti édességeket. Ezzel szemben 2011-ben április végére esett az ünnep, ennek megfelelően a szezon is áprilisra tolódott át. Minden második háztartás jellemzően 2-3 vásárlás alkalmával szerzi be az ünnepeken elfogyasztott húsvéti csokoládéfigurákat vagy ajándékcsomagokat.

A háztartások húsvéti édességekre legtöbbet hipermarketben költenek: a húsvéti csomagok esetében a csatorna forgalmi részesedése 36 százalék, míg a csokoládé figurák esetében 44 százalék. A hagyományos csokoládé figurák esetében a kisboltok szerepe is számottevő, a forgalom közel hatodát adják – a szupermarketekhez hasonlóan. A húsvéti csomagok forgalmában a hipermarket csatorna mellett a diszkontok részesedése is igen jelentős, a két csatorna együttesen a forgalom 70 százalékát adja.

A GfK felmérése szerint az ajándékot tartalmazó tojásokat jellemzően a fiatal, 40 évesnél nem idősebb háziasszony vezette gyerekes családok vásárolnak. Ezzel szemben a húsvéti ajándékcsomagok vásárlói között az idősebb, nagyvárosi háztartások szerepelnek nagyobb súllyal, ahol már nincs 14 évnél fiatalabb gyermek a családban. Vélhetően tehát nem saját fogyasztásra, hanem a külön háztartásban élő hozzátartozóknak, unokáknak kedveskednek vele. A nagyvárosok szerepe érthető, hiszen ilyen ajándékcsomagok elsősorban a modern kereskedelmi csatornákban – főként a hipermarketekben, szupermarketekben és diszkontokban – kaphatók.

Jövedelem szempontjából nem kiemelkedő egyik vásárlói szegmens sem a szezonális édességek piacán, a hagyománykövetés miatt az alacsonyabb jövedelmi kategóriába eső háztartások is vásárolnak húsvéti édességeket ugyanúgy, mint a magasabb jövedelmi kategóriákba tartozók. Ha azonban azt vizsgáljuk meg, hogy a különböző jövedelmi kategóriákba tartozó háztartások költése hogyan alakul teljes csokoládé-költésükhöz képest, akkor látható, hogy az alacsonyabb jövedelműek arányosan többet költenek húsvéti édességekre, vagyis bár csokoládévásárlásaikon általánosságban spórolnak, a húsvéti szezonális édességeket még mindig megveszik.

A felmérés szerint a húsvéti időszak másik slágerterméke a sonka. A háztartások teljes éves fogyasztási cikk kiadásaiknak 8 százalékát költik el feldolgozott húskészítményekre, összesen közel 230 milliárd forintot. A feldolgozott húskészítmények piacából 6 százalékkal részesedik a sonka. Elsősorban az áremelésnek tudható be, hogy 2012-ben több mint 12 százalékkal nőtt a sonka értékesítéséből származó forgalom, miközben mennyiségi növekedés ebben a szegmensben nem történt, azaz nagyjából ugyanannyi sonka fogyott 2012-ben, mint az előző évben.

A sonkavásárlási csúcsidőszak egyértelműen a húsvét: az előző évben március-április során vásárolták meg a családok a teljes éves eladott mennyiség több mint felét. A háztartások több mint kétharmadának a kosarába kerül sonka az év során legalább egyszer, azonban a tavasz első két hónapjában érzékelhetően megugrik, közel duplájára bővül a vásárlók száma egy átlagos hónaphoz képest.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!