Bár nem tisztünk a politikával foglalkozni, a jövőre esedékes választások tükrében nem minden esetben lehet egy-egy gazdasági esemény/változás alkalmával teljesen elvonatkoztatni tőle, és külön kezelni. Így van ez a jövő évi foglalkoztatáspolitika esetén is.
Az már nem újdonság, hogy a második Orbán-kormány kiemelt szerepet szánt a közfoglalkoztatásnak az első perctől kezdve. A 2011-ben nyilvánosságra hozott Nemzeti Munkatervben ugyanis egy három pilléres rendszert hoztak létre. Első pillér a nyílt munkaerőpiaci elhelyezkedés ösztönzése (ezt a Munkahelyvédelmi Akcióterv segíti az idei év eleje óta), a második pillér a szociális gazdaság, a harmadik pedig a közfoglalkoztatás volt. A munkaterv egyébként a 10 év alatt egymillió új munkahely céljának megvalósítását hivatott támogatni.
Bár a cikkünk témája nem a Nemzeti Munkaterv és a valóság összehasonlítása, arra mindenképpen érdemes kitérni, hogy az új munkahelyek viszonylatában leginkább csak az állam által befolyásolható közmunka alakulása áll összhangban a tervekkel. A versenyszférában 2012-re 15 ezres, 2013-ra pedig 23 ezres új munkahely-bővüléssel számoltak, a valóságot azonban az alábbi grafikonunk jól szemlélteti. 2012-ben közel 138 ezer új munkahely jött létre állami támogatás igénybevétele nélkül, ami 30 ezerrel alacsonyabb az egy évvel korábbitól.
A jövő évi tervekre visszatérve, bár a Nemzeti Munkatervben a kormány 2014-re már alacsonyabb közfoglalkoztatás-bővüléssel számolna, a korábbi évekhez hasonlóan ez marad Orbánék csodafegyvere. A költségvetés tervezete szerint ugyanis a 2014. évi célkitűzés, hogy a Start-munkaprogram keretében mintegy 250-300 ezer ember elhelyezkedjen a munka világában (a 2013-as terv 250 ezer főről szólt). Minderre pedig 183,8 milliárd forintot szánnak, ami az idei előirányzatnál 30 milliárd forinttal több. A kiadásnövekedést a téli közfoglalkoztatás beindítása indokolja, mely 2013. november 1. és 2014. április 30. közötti időszakban, valamint 2014. év végén fog zajlani.
Ahogy azt az mfor.hu a program bejelentésekor már levezette, ennek köszönhetően jócskán javul majd a téli időszak munkanélküliségi és foglalkoztatottsági statisztikája. Ebben az időszakban eddig ugyanis rendre negatív rekordokat döntögetnek a munkanélküliségi számok, mivel a szezonális mezőgazdasági és építőipari munkák kifutnak, és a közmunka-programok is végetérnek. Amellett, hogy a munkanélkülieknek kínál munkalehetőséget és jelent jövedelemforrást a téli közfoglalkoztatás, a kormánypárt hasznára is válik a "feljavított" statisztika. Ráadásul, ha a téli hónapok adatait a kormányváltás évében jellemző számokkal vetik össze, jókora eltéréseket tudnak a kormányzás sikerének elkönyvelni.
Arról azonban, hogy mit is takar majd pontosan a téli közfoglalkoztatás, eddig nem sok információt kaptunk, ám a költségvetési tervezet egyik fejezete erre is kitér. Eszerint "a téli közfoglalkoztatás keretében a kistérségi Startmunka mintaprogramok programelemeiben dolgozó közfoglalkoztatottak téli továbbfoglalkoztatása, szociális segítők téli közfoglalkoztatása (idősgondozás), valamint hagyományos önkormányzati, hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás valósulhat meg".
Székely Sarolta
mfor.hu