4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A vizsgált öt pénzügyi intézmény közül csak egy hitelintézet informálta teljes körűen a fogyasztókat a pozitív adóslistáról - állapította meg a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF).

A felügyelet közleménye ismerteti: a PSZÁF fogyasztóvédelmi témavizsgálatot folytatott öt pénzügyi intézménynél annak megállapítására, hogy a pozitív listás lakossági hitelinformációs rendszerhez (pozitív adóslista) önkéntesen csatlakozott pénzügyi intézmények ügyfelei egyértelmű, teljes körű tájékoztatást kapnak-e a pozitív adóslistáról a szerződéskötés előtt. A vizsgálat 2010 szeptemberében indult.

A felügyelet megállapította: mindössze egy hitelintézet informálta teljes körűen a fogyasztókat a pozitív adóslistáról, két piacvezető banknál a vizsgálat alapvető problémákat tárt fel. Utóbbiak annak ellenére sem tájékoztatták megfelelően az ügyfeleket, hogy a vizsgált időszakban már adatokat továbbítottak a pozitív adóslistába.

Ezek a bankok több esetben nem adtak sem szóbeli, sem írásos tájékoztatást a pozitív adóslistáról, a pénzügyi intézmény adattovábbításban való részvételéről, az ügyfél általi csatlakozás lehetőségéről, a csatlakozás egyszerűségéről, ingyenességéről, bármikori visszavonhatóságáról, és a szolgáltatás előnyeiről.

A közlemény hangsúlyozza: a felügyelet elvárja a pozitív adóslistához önként csatlakozott pénzügyi intézményektől, hogy valamennyi potenciálisan érintett ügyfél minden esetben kapjon a szolgáltatással, az adatok továbbításával és azok következményeivel kapcsolatos szóbeli, illetve írásos tájékoztatást. Lényeges, hogy a pénzügyi intézmények valamennyi szóba jöhető fogyasztónak kínálják fel a lehetőséget, hogy a tájékoztatást követően szabadon eldönthessék, kívánják-e adataik továbbítását.

A felügyelet célszerűnek tartja, hogy az ügyfelek pozitív adóslistával kapcsolatos tájékoztatása a hitelszerződéssel kapcsolatos tájékoztatástól és annak megkötésétől elválasztva történjen, s a fogyasztók által kitöltött nyilatkozatokat a pénzügyi intézmények ne a hitelcsomagban, hanem attól külön tárolják. Ezzel elkerülhető az a fogyasztói érzület, hogy a hitel-odaítélésnek mintegy előfeltétele a pozitív adóslistához való csatlakozás is.

Indokolt a PSZÁF szerint az is, hogy a pénzügyi intézmények csak akkor tájékoztassák ügyfeleiket a pozitív adóslistában való részvételhez társított kedvezményekről, ha azok az ügyfél csatlakozásával egyidejűleg biztosíthatók. Az is szükséges, hogy az újonnan szerződő vagy a korábban kötött szerződésüket módosítani kívánó ügyfelektől írásban kérjenek nyilatkozatot arról, hozzájárulnak-e a létrejövő szerződés adatainak átadásához a pozitív adóslistába.

A felügyelet elvárja, hogy a pozitív adóslistához önként csatlakozott pénzügyi intézmények az ügyfél személyes megjelenésekor, vagy az ügyféllel való kapcsolatfelvételkor már fennálló hitelszerződések tekintetében is mérjék fel - akár levélbeni megkereséssel - hogy igényelné-e a pozitív adóslistára felvitelét. Az ügyféltájékoztatás teljes körű megvalósulását a felügyelet vizsgálatai során folyamatosan ellenőrizni fogja, és az eredményt honlapján közzéteszi - tartalmazza a közlemény.

A teljes körű lakossági hitelnyilvántartás létrehozását éveken át szorgalmazták a bankok, de a javaslat "elvérzett" az adatvédelmi ombudsman ellenállása miatt. A Központi Hitelinformációs Rendszert (KHR) működtető BISZ ezt követően döntött úgy, hogy önkéntes alapon, Credit Reference (CR) néven létrehozza a szolgáltatást. Hasonló szolgáltatás indítását jelentette be tavaly a bolognai székhelyű CRIF csoport is.

A CR rendszer kizárólag a lakossági ügyfelek hitel- vagy hitel jellegű szerződéseit, és a kapcsolódó adatokat tartja nyilván. Kizárólag a pozitív hiteladatokat rögzíti, azaz mulasztásról vagy késedelmes fizetésről nem tartalmaz adatot. Az adatokat a lezárást követően 5 évig tárolja. A csatlakozás az ügyfelek részére is önkéntes, s a hozzájárulás bármikor visszavonható.

A PSZÁF korábbi vezetése - ahogy az MNB is - támogatta a teljes körű lakossági hitelnyilvántartás megteremtését. Szász Károly, a felügyelet mostani elnöke az MTI-nek tavaly nyáron azt mondta: a pozitív adóslistáról korábban úgy vélekedett, hogy a személyes adatok védelme fontosabb, mint az az előny, ami bevezetése révén a banki kockázatkezelésben jelentkezik, ezt most is érdemes megfontolni.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!