A felügyelet közleménye ismerteti: a PSZÁF fogyasztóvédelmi témavizsgálatot folytatott öt pénzügyi intézménynél annak megállapítására, hogy a pozitív listás lakossági hitelinformációs rendszerhez (pozitív adóslista) önkéntesen csatlakozott pénzügyi intézmények ügyfelei egyértelmű, teljes körű tájékoztatást kapnak-e a pozitív adóslistáról a szerződéskötés előtt. A vizsgálat 2010 szeptemberében indult.
A felügyelet megállapította: mindössze egy hitelintézet informálta teljes körűen a fogyasztókat a pozitív adóslistáról, két piacvezető banknál a vizsgálat alapvető problémákat tárt fel. Utóbbiak annak ellenére sem tájékoztatták megfelelően az ügyfeleket, hogy a vizsgált időszakban már adatokat továbbítottak a pozitív adóslistába.
Ezek a bankok több esetben nem adtak sem szóbeli, sem írásos tájékoztatást a pozitív adóslistáról, a pénzügyi intézmény adattovábbításban való részvételéről, az ügyfél általi csatlakozás lehetőségéről, a csatlakozás egyszerűségéről, ingyenességéről, bármikori visszavonhatóságáról, és a szolgáltatás előnyeiről.
A közlemény hangsúlyozza: a felügyelet elvárja a pozitív adóslistához önként csatlakozott pénzügyi intézményektől, hogy valamennyi potenciálisan érintett ügyfél minden esetben kapjon a szolgáltatással, az adatok továbbításával és azok következményeivel kapcsolatos szóbeli, illetve írásos tájékoztatást. Lényeges, hogy a pénzügyi intézmények valamennyi szóba jöhető fogyasztónak kínálják fel a lehetőséget, hogy a tájékoztatást követően szabadon eldönthessék, kívánják-e adataik továbbítását.
A felügyelet célszerűnek tartja, hogy az ügyfelek pozitív adóslistával kapcsolatos tájékoztatása a hitelszerződéssel kapcsolatos tájékoztatástól és annak megkötésétől elválasztva történjen, s a fogyasztók által kitöltött nyilatkozatokat a pénzügyi intézmények ne a hitelcsomagban, hanem attól külön tárolják. Ezzel elkerülhető az a fogyasztói érzület, hogy a hitel-odaítélésnek mintegy előfeltétele a pozitív adóslistához való csatlakozás is.
Indokolt a PSZÁF szerint az is, hogy a pénzügyi intézmények csak akkor tájékoztassák ügyfeleiket a pozitív adóslistában való részvételhez társított kedvezményekről, ha azok az ügyfél csatlakozásával egyidejűleg biztosíthatók. Az is szükséges, hogy az újonnan szerződő vagy a korábban kötött szerződésüket módosítani kívánó ügyfelektől írásban kérjenek nyilatkozatot arról, hozzájárulnak-e a létrejövő szerződés adatainak átadásához a pozitív adóslistába.
A felügyelet elvárja, hogy a pozitív adóslistához önként csatlakozott pénzügyi intézmények az ügyfél személyes megjelenésekor, vagy az ügyféllel való kapcsolatfelvételkor már fennálló hitelszerződések tekintetében is mérjék fel - akár levélbeni megkereséssel - hogy igényelné-e a pozitív adóslistára felvitelét. Az ügyféltájékoztatás teljes körű megvalósulását a felügyelet vizsgálatai során folyamatosan ellenőrizni fogja, és az eredményt honlapján közzéteszi - tartalmazza a közlemény.
A teljes körű lakossági hitelnyilvántartás létrehozását éveken át szorgalmazták a bankok, de a javaslat "elvérzett" az adatvédelmi ombudsman ellenállása miatt. A Központi Hitelinformációs Rendszert (KHR) működtető BISZ ezt követően döntött úgy, hogy önkéntes alapon, Credit Reference (CR) néven létrehozza a szolgáltatást. Hasonló szolgáltatás indítását jelentette be tavaly a bolognai székhelyű CRIF csoport is.
A CR rendszer kizárólag a lakossági ügyfelek hitel- vagy hitel jellegű szerződéseit, és a kapcsolódó adatokat tartja nyilván. Kizárólag a pozitív hiteladatokat rögzíti, azaz mulasztásról vagy késedelmes fizetésről nem tartalmaz adatot. Az adatokat a lezárást követően 5 évig tárolja. A csatlakozás az ügyfelek részére is önkéntes, s a hozzájárulás bármikor visszavonható.
A PSZÁF korábbi vezetése - ahogy az MNB is - támogatta a teljes körű lakossági hitelnyilvántartás megteremtését. Szász Károly, a felügyelet mostani elnöke az MTI-nek tavaly nyáron azt mondta: a pozitív adóslistáról korábban úgy vélekedett, hogy a személyes adatok védelme fontosabb, mint az az előny, ami bevezetése révén a banki kockázatkezelésben jelentkezik, ezt most is érdemes megfontolni.
MTI