10p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Matolcsy György elnök vezetése óta több szempontból is éles fordulatot vett a Magyar Nemzeti Bank monetáris politikája. A jegybank nem állta útját a forintárfolyam lemorzsolódásának, sőt kamatpolitikájával egyenesen szabad utat is nyitott számára. A forint leértékelése nagyobb szabású művelet, mint egyszerűen a magyar export ösztönzésére bevetett eszköz. A világgazdasági válság ugyanis csupán pontot tett a túlértékelt forint okozta válságra a magyar gazdaságban. Szegő Márta közgazdász, pénzügyi elemző írása.

Mit tehetett, mit tehet a jegybank?

A pénzbőség a Magyar Nemzeti Bankot – a nemzetközi pénzpiaci likviditási bőségtől is megtámogatva – az alábbi lépésekre indította/indíthatja:

  1. Az egyelőre biztosan újra feltöltődő devizatartalékok birtokában a jegybank ütésállónak bizonyult mind a nemzetközi, mind a belföldi gazdasági-politikai megrázkódtatások elviselésében. Az utolsó, ilyen tetemes kamatemelés a forint védelmében a 2008. októberi válság pillanataiban volt. Ezt követően a kamatszint lassú lemorzsolódása indult el, a forint erőteljes – időnként elrettentő mértékű – volatilitása közepette is. Állta a sarat kisebb-nagyobb tőke-kiáramlás pillanataiban is (hazai magántőke főként 2011 végén) anélkül, hogy egy "Argentina"-szindrómát kellett volna elszenvednie az országnak. A költségvetés (statisztikai) stabilizálásával is a háta mögött – ami a túlzott deficit eljárás alóli mentesülést is magával hozta – az MNB alkupozíciója a külföldi befektetőkkel számottevően javult.

    Ez felbátorította a Monetáris Tanácsot az egymást követő gyors kamatvágásokra a zuhanó inflációs trendre hivatkozva. A kamatvágások jó szolgálatot tettek az irdatlan tömegű jegybanki kötvény költségeinek csökkentését illetően is, miután egyre inkább záródik a devizaeszközök és a forintforrások közötti kamatolló. Való igaz, hogy a jegybank "non-profit" intézmény, ám egy többszáz milliárdos mérleghiány, amelyet már sem a "senioriage", sem az átértékelési különbözet nem képes meg ellentételezni, a jelen körülmények között igazán nem kívánatos tétel lenne az államháztartás mérlegében.

  2. A kamatvágások során végbemenő forintgyengülés elősegíti a nemzeti valutánk mintegy évtizedes reálfelértékeltségének simítását, a gazdaság reális potenciáljának helyreállítását mind a fogyasztás, mind a hitelezés, mind a munkaerő nemzetközi versenyképességét illetően. Ez egy "élve boncolással" felér egy olyan országban, ahol az állam és a magánszféra devizaadóssága meghatározó a pénzügyi portfoliójában. Ez a műtét hajtja végre a monetáris politikának azt az elmulasztott lehetőségét, hogy a forint folyamatos lemorzsolódását segítse elő adekvát kamatpolitikával az elmúlt évtizedben, mely folyamat kevesebb megrázkódtatással és társadalmi költséggel járt volna.

    Hol van a határa most a forint egyensúlyi árfolyamának? Bemutattam, hogy az euróövezeti termelékenység és infláció különbözet átlagával súlyozva – ez azért valamiféle mérnöki "kicentizés" – a HUF durván 310 euró körül kerülhet egyensúlyi pontra, ami már a múlttal összevetve, maga is versenyképességi javulást hozhat. Ennél gyengébb forint hajlik az alulértékeltség irányába, és az input import oldaláról fokozhatja az inflációs nyomást.

    Önmagában a forintleértékelés szükséges, de nem elégséges feltétele a gazdasági növekedés serkentésének. Ehhez versenyképes technológia, termék- és munkaerő szerkezet, árualap, termelési és idegenforgalmi infrastruktúra, szolgáltatások, stb. is nélkülözhetetlenek. Emlékezzünk arra, hogy a külföldi működő tőke befektetések a 2000-es évek közepére már a szakképzett munkaerő hiánya és ennek területi (im)mobilitása miatt fékeződött le. A korszerű szellemi tőke pedig azóta kifelé áramlik az országból. A jelenlegi képlékeny oktatáspolitika nem tűnik megnyugtató választ adni erre a problémára, ami bizony számos felívelő gazdaság (Finnország, Dél-Korea) sikerének kovácsa volt. Nem is szólva az általános gazdaságpolitikai, politikai, jogszabályozási környezet stabilitásáról és kiszámíthatóságáról.

  3. A forintárfolyam beállítását kiegészítheti az MNB-ben "sterilizált" betétállomány-tömeg mobilizálása a gazdaság élénkítési céljából. Nincs "ingyen ebéd": a 2000 milliárd forint hitelcsomagot (NHP 2.) a jegybank devizaeszközei finanszírozzák (közel 7 milliárd euró). A jegybank növekedési hitel csomagja a piros alma "mérgezett" oldala lehet. Mint a múltban is valamennyi felülről vezényelt bürokratikus elosztás (állami beruházások, lakáshitel programok) meglehetősen nagy társadalmi veszteséggel valósulnak meg. Ezt jószerivel még a kereskedelmi bankok hitelkockázata sem szűrheti meg kellően, vagy, ha igen, akkor az eltervelt hitelkihelyezés marad szűkebb körű.

    Azzal is számolni kell, hogy a magyar bankok – kiváltképpen a legnagyobb lakossági bank – dicséretre méltó tőkemegfelelési mutatói azt a "kegyelmi" állapotot tükrözik, amikor tetemes kockázatmentes jegybanki kötvényállományokat jegyezhetnek mérlegükben. Márpedig a hitelkihelyezések bővülése nyomán a saját tőke iránti követelmények mutatója azonnal süllyedő pozícióba lendülhet. A kereskedelmi bankok számára azért nem csak a 2,5 százalékos kamatmarzs kínálkozik költség- és kockázati fedezetül, mivel betétjeikért ezzel párhuzamosan megkapják a mindenkori jegybanki alapkamatot, miközben 0 %-os kamattal hozzák ki onnan a kedvezményes hitelezést célzó forrásokat.

    Kockázatot jelent a nagy tömegű ingyen hitel a jegybank számára is, hiszen hosszú lejáratra bizonytalan kamatköltségekbe lavírozhatja magát: ez a mai globális minimális kamatszint bizonyosan nem lesz túl hosszú életű.

    A politikai marketing mellett kérdéses, hogy az elaprózott összegek a mikro- és kisvállalkozói körben milyen valós növekedést és foglalkoztatást képesek generálni. A hitelképesség gátja – mint az elmúlt 20 évben mindig, és az EU-hitelek esetében is így volt – a fekete és szürke gazdaság (mérlegek) kiterjedt voltja lehet.

  4. Monetáris politikai modellünk infláció-kamat relációja nem ad releváns választ arra, mi történik alacsony (közel zero) kamatkörnyezetben a megtakarításokkal. A tranzakciós adókkal súlyosbított készpénz-betét mozgások egyrészt kivonhatják a látra szóló betétek egy hányadát a bankrendszerből. Ezeknek pedig üzemi bevételük fontos részét képezte a látra szóló betétek-bankközi kamatok-hitelkamatok közötti kamatmarzs. Ez elapadván, a bankok most további jövedelmezőségi problémákkal nézhetnek szembe.

    A bizonytalan gazdasági-politikai környezetben a lakosság prudenciális megtakarítási hajlama valószínűleg fennmarad ("akkor takarékoskodik, ha nincs") és nem kap pótlólagos ösztönzést a fogyasztás. A kormány adópolitikája nyomán amúgy is a magas jövedelműek élvezték a nagytömegű adómegtakarítás előnyét, akiknek (legalábbis hazai ) fogyasztása nem jövedelem-rugalmas.

  5. Az árfolyam-kamat relációt érinti legérzékenyebben a monetáris politika jelenleg követett irányvonala. Az árfolyam volatilitása igencsak megnöveli a rövid futamidejű külföldi befektetések árfolyamkockázatát. A padlószintre alászálló kamatok és hozamok 1-3 évre kitekintő perspektívában teszik kérdésessé a magyar kamatpolitika hitelességét az emelkedő globális hozamvárakozások tükrében.

    Ha és amennyiben kitart e mellett a jegybank, és állni képes a külföldi befektetők rohamát a forint további gyengítésére, belföldi likviditással képes lehet ellentételezni az elmaradó rövid futamidejű állampapír vásárlására jelentkező külföldi keresletet. A jelek – a megfigyelő számára – ezt látszanak alátámasztani: a rövid aukciókon elkelnek a papírok, az 5-15 éves futamidejű kötvények pedig nagyobb hozamemelkedést nem szenvednek (egyelőre) el a meg-megújuló krízis helyzetekben sem. Amúgy lehet, hogy ezek az 5-6 százalékos hozamok éppen a helyükön vannak, hozam-kockázat tekintetében kedvezőnek mutatkoznak az alternatív befektetések mérlegén. A végbefektetőknek feltétlenül: nem volt és feltehetőleg nem is várható a felhalmozott kamatnyereséget lenullázó árfolyamveszteség, ami miatt ki kellene rohanni ezekből a papírokból.

    Ami pedig az árfolyam-kamat relációban a tőkevonzó képességet illeti, meggyőződésem, hogy helyes lépés az ÁKK részéről a forintban denominált magyar államkötvények külföldi állományának fokozatos kiváltása hazai befektetésekkel. (mfor.hu szerk: Ha a forint olcsóbb, akkor miért dollárban adósodunk el?) A forint árfolyam volatilitásának, a hazai pénzügyi rendszer alkupozícióinak meghatározó tényezője ez. Amennyire pozitív ez a tőke a hazai devizatartalékok szintjét illetően, épp annyira negatív is ezeknek a mobilitása. 

    A 2010 utáni években az állampapírpiacot közel 50 százalékban eluraló külföldi befektetések kiszorították a belföldi befektetéseket, amely felszabaduló pénztömegek az MNB kéthetes kötvényeiben landoltak. Mindenképpen sok itt a trade-off probléma, amit a tartalékpolitika függvényében lehet és kell átértékelni. Az tény, hogy a forintért állampapírt vásárló külföldiek felvállalják a forint árfolyamkockázatát – szemben a magyar állam külföldi kötvénykibocsátásaival – ezért azonban súlyos árat kell fizetni a gazdaság minden szereplőjének a forint árfolyam heves volatilitása miatt.

    Ami pedig a devizatartalékok szintjét illeti, a 33-36 milliárd euró szint túltartalékolásnak minősíthető annak fényében, hogy a magyar import számottevő része input-import, azaz a hazai összeszerelő – például autógyárak – üzemek importalkatrészei reexportra is kerülnek az üzemen belüli elszámolás részeként, anélkül, hogy ezek valójában a magyar importszámlát terhelnék. A hivatalos devizatartalékok 2008. őszén 17 milliárd euró körüli szinten álltak, ami veszélyesen alacsony szint volt a forint védelmében. Ezért vált szükségessé az azonnali IMF-EU megállapodás.

    A jelenlegi 32-36 milliárd euró tartalék kellő biztonságot ad a külföldi spekulánsok támadása ellen, ám azok most minden elmozdulást árgus szemmel követnek. A kiváltás egyik lépése a magyar lakossági állampapír vásárlások sikeres promóciója, a másik a bevándorlók eurókötvény programja – e célokat szolgálja. Kevésbé sikeresnek hiszem – a részletek pontos ismerete nélkül – a belföldieknek szánt devizakötvény programot: itt a csekély magánszemély mellett a közel 3 milliárd eurónyi intézményi befektetői vásárlás mögött egyszerű forint-deviza konverziót feltételezek, szükségtelenül, friss deviza beáramlás helyett, végső soron a hivatalos devizatartalékok rovására. A hazai befektetések szorgalmazása egyelőre nem kelt kiszorító hatást a tetszhalott állapotban lévő vállalati és magánhitelek piacán.

A monetáris politika az elmúlt időszakban végrehajtott kiigazításokat a reálkamatok és a reál effektív forintárfolyam "simítását" illetően. Az árfolyam-kamat viszonylatban vékony jégen táncol a meg-megújuló nemzetközi tőke- és pénzpiacok erőteljes volatilitása, a hazai politikai-gazdaságpolitikai bizonytalanságok közepette. A gazdasági-pénzügyi fejleményekre rugalmasan reagáló – a körülmények szorítására például kamatot emelő - jegybank azonban egymagában nem képes a gazdasági vérkeringésben beállott trombózis-gócok oldására anélkül, hogy egy, a tulajdoni jogbiztonságot, a kiszámítható adóztatást, a fejlesztéspolitikát, stb. felölelő kormányzati gazdaságpolitikával nem ötvöződik.

Dr. Bíróné Szegő Márta
Közgazdász, pénzügyi elemző

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!